Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Och denna tråd har vad att göra med S80N, V70 II, XC70 II och XC60... ;-//
Massor..... De bilar du räknar upp är väl Sveriges vanligaste husvagnsdragare och dessutom ganska kompetenta husvagnsdragare enligt mig. :-)-)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Min kollega hävdade att XC60 har ett inbyggt system som automatiskt bromsar bilen om släp/husvagn börjar vobbla/självsvänga. Är det så? imponerande iaf och smart att utnyttja all teknologi när givare och processorkraft ändå finns i bilen.
Användarvisningsbild
av Appel
Yepp, XC60 har TSA! Här kommer ett klipp från volvocars.se

Trailer Stability Assist (TSA)
När du drar ett släp eller en husvagn kan Trailer Stability Assist motverka wobbling och stabilisera ekipaget. TSA övervakar oavbrutet pendlingstendenser och kompenserar dessa genom att bromsa ett eller flera hjul. Om detta inte räcker, eller föraren förbiser det, bromsas alla fyra hjulen och motorns drivkraft minskas. TSA är aktivt i hastigheter över 50 km/h.
Användarvisningsbild
av len
Den är säkert bra och jag ska skaffa på nästa bil. Men börjar det vobbla i 100 knutar, måste du bromsa vagnen, inte bilen, för då blir det värre. (min erfarenhet i alla fall). Så släppa på gasen och hoppas det inte är nerförsbacke gäller!!!

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]