Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abbex
Vi körde i europa med en V70 T5 5 pers o full takbox en bra bit över 200... Funkade fin fint!
av Steff 99
Variosboy skrev:Vad händer med boxen om man tar en "pippi" i 130 kontra 180?
Kanske inte bara är farten i sig som är en anledning till hastighetsrekomendationen på dom. :roll:
Frågan är kanske mer vad händer när man behöver få stopp på ekipaget snabbt, med en takbox utan bromsar..... :twisted:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Beror väl på om man lastar som man får/ska eller som jag tycker de verkar som de flesta med takbox gör = Först börjar man lasta i boxen, sen när den är full till 300% så fortsätter man i bilen. :wink:

Gör man det så förstår jag att man får problem vid en inbromsning..
av UffeXC
an man slippa box så gör man det, då den väsnas oavsett fabrikat. Använder bara box på resan där skidorna skall ligga i boxen, men sedan åker den fortast möjligt av.
Kör med mindre packning eller gör som jag o kör en XC90.
av fredrikwt
Bitez skrev:
fredrikwt skrev:Jag har Thule spirit boxen och har i ärlighetens namn inte äns tänkt på att köra annorlunda vad gäller hastighet.
Har legat och kört längre sträckor i 160-180km/h utan några konstigheter (med last i). Jag använder Thules räcke, de senaste fötterna plus aluräcken (aeroprofil tror jag de heter). Brorsan kör med Thule Atlantis och det funkar fint runt 160-170 med (hittills).

(hade en äldre modell av packline för flera år sen, kan säga att det var ingen hitt när boxen delade sig av vindtrycket i 160 och det låg skit över allt sen... Upplever dock att inga andra boxar är i närheten av den kvalité som Thule har när man granskar det)

yiiiihaaaaa... Precis vad jag ville läsa :))))))))) Man verkligen tackar o bockar. Det var det jag undrade, helt ärligt, hur fan många kör max 130km/h på en europa resa. Har väl inget me att ha bråttom o göra. Det var just spirit en kille från mekonomen rekommenderade. Jag har också thules fötter. Dem där med gummi snara. De spänns liksom åt med en insex nyckel. Köpta på OK, enligt säljaren var de de nya "fötterna" dyra var dom, har väl blivit blåst (hoppas inte!)

Jag hittade dock inte aluräcket, köpte vanliga fyrkantiga, men ska nog köpa med ett par aero räcken. Tack för infot! :)))
Ja kör på egen risk bara, jag har aldrig haft problem eller reflekterad över att det skulle vara problem, tycker inte det är nån extrem hastighet.
Jag har de nya fötterna, liksom aluräcket för jag vill ha det bästa tänkbara (inga verktyg behövs och i princip ljudlöst på bilen om det inte är kraftig sidvind) men visst, bara fötterna kostade dryga tusenlappen så visst fan är det dyrt alltid.
Ang Thule spiritboxen så kan jag verkligen rekommendera den om man inte behöver extrem volym, 4-5 normalastora sportbagar går i, boxen är ganska snygg (för att vara box) och i princip ljudlös på bilen
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bitez skrev:[quote="VolvoB20"Då är det ju klart,,,, skit i boxen... del sänker den toppfarten säker 20-30 km och jag skulle aldrig våga köra 230 med box på taket.
230???? Fan min förra bensinare 2.5T -08- jag hade gick bara(?) 215km/h körde nästan ned för mount everest men såg aldrig 216, max 215!!!!

230km/h för en V70 måste ju vara önske tänkande[/quote]

Beror ju på vilken motor och kaross vi pratar om, 2,5T i V70N sprintar ju upp i 230 på ett kick, Men i nya V70II är det ju som jag sagt innan luftmotstånd som en finlandsfärja och du får inte alls samma toppfart i nya karossen, inte en chans,

Min förra 163 hk diesel i V70N var inga problem att nå 210 på GPSen,

Men att köra så fort med takbox, nej tack..... fan jag hatar galna tyskar med 3 cycklar på taket i 160 km/h och cykeldjävlarna fladdrar som satan i vinddraget, vill inte ha dem i vindrutan hux flux.

Boxen sitter KANSKE kvar om man maxxar men vad händer om det kommer en kraftig kastvind från ett fält eller en luftstöt från långtradare så vindtrycket 3 dubblas i 0.5 sek.
av Bitez
ok, tillbaka till rimm o reson! Inga scräck scenarion eller extremfall. Allt kan hända när som helst. Jag hade inte planerat köra konstant 200 med boxen, dock så är det en himla skillnad mellan max 130 och kanske 180 någon gång. Marsch farten jag brukar hålla är runt 150! Sedan så händer det att jag gasar fullt kanske i 20sek, och sedan tillbaka till 150...

Jag ska nog satsa på en spirit i.af och tänker definitivt inte köra fullt ut, men inte konka i 130 heller. Jag tror fredrikwt förståd vad jag var ute efter, och återigen är jag väldigt tacksam över svaren. Om man tar en pippi i 180 eller kommer körandes i 220 och det ligger en död hund framför är ju bara o gilla läget...

Hade en bekant som maxade sin v70 2.5T då han tyvärr lite försent upptäckte ett däck liggandes mitt på vägen, plöjde bara rakt på, blev av med det mesta man kan bli av med på undersidan av bilen, men klarade sig bara med materiellt skada :))))

shit happens! så är det! :)))))))))
Användarvisningsbild
av CarMan
när man dubblar hastigheten så fyrdubblas luftmotståndet !
hur mycke boxen klarar beror ju på boxens vikel mot bilen (var trycket blir) i kombination med var/hur man monterat den m.m.

Jag skulle inte köra allt för fort med en sån på taket.
Gör ett par test repor i hög fart med en drake i ett nylonsnöre, för att pova på vilka krafter det rörsig om (eller nått annat litet du måste hålla i handen)
av s6025t
Bitez skrev:[quote="VolvoB20"Då är det ju klart,,,, skit i boxen... del sänker den toppfarten säker 20-30 km och jag skulle aldrig våga köra 230 med box på taket.

230???? Fan min förra bensinare 2.5T -08- jag hade gick bara(?) 215km/h körde nästan ned för mount everest men såg aldrig 216, max 215!!!!

230km/h för en V70 måste ju vara önske tänkande[/quote]

Det finns ju en toppfartsspärr på 210km/h på v70 2,5T o2,5FT 08-09 så det är förklaringen till att den inte gick fortare...
av Bitez
hmmm... finns denna spärr på även 2.4d ???????? -10-

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan och […]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]