Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EFI93
Verkstäder jag talat med byter inte filtret vid 12000 mil. De fyller bara vätska så får man köra till datorn larmar. Det verkar ologiskt att Volvo vet att filtret
blir fullt just vid det miltalet det kan nog gå både kortare och mycket längre.Det måste finnas V50 som gått mycket långt vore intresant att höra deras erfarenheter. När katalysatorn kom spåddes den ha en begränsad livslängd men den går utan problem både 30 och 40 tusen mil utan bekymmer.
av PeterTh
Uppgifter enligt Volvo själva och tydligen används summan i beräkningen för serviceavtalet iallafall. Det är svårt att nå över 32000kr utan de 14800kr som 12000 mila-servicen tydligen kostar (återigen enligt Volvo). Har svårt att tro att jag skulle få tillbaka pengar om filtret inte behövde bytas på just min bil.

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är kanske så, att de räknar in filtret i servicekostnaden för att filtret statistikt byts då. De lämnar ju garanti på att bilen går till nästa sevice. Byter de inte filtret, och bilen stannar så står de där och får bekosta det på verkstadens konto.
Användarvisningsbild
av Variosboy
EFI93 skrev: När katalysatorn kom spåddes den ha en begränsad livslängd men den går utan problem både 30 och 40 tusen mil utan bekymmer.
Ett sidospår förvisso, men med tanke på att till och med Biltema säljer katalysatorer så visst rasar dom, själv har jag dock inte råkat ut för det på någon bil, men jag hör ju vänner och bekanta med bilar som passerat 20k mil och som fått nerslag på besiktningen gällande dåliga avgasvärden, och som resulterat i kat-byte..
av kalle2
Hej
Partikelfilter skall bytas vid 12 000 mil pga askmängden är så stort att flödet i filtret påverkas och till slut är det stop
av perhall
VIlket rån!! Först, på 80-talet, när jag var ny som bilägare var BMW dyra och Volvo billiga. Audi ganska billigt (det var ju typ VW då). Sen blev BMW billiga och Volvo dyra (typ år 2000), sen Volvo lite billigare igen och nu har båda blivit dyra (nyligen kostade oljeservice och några smågrejer på BMW:n 20 000... efter 4800 mil...), även om ingen slår de rekorddyra Audi! Vi måste sätta stopp för det här. Att åka till en liten auktoriserad verkstad är ofta en bra idé, typ Skobes Nyköping där många av oss säkert har vägarna förbi. /PH
Användarvisningsbild
av Gurra82
hoppas man inte behöver byta sitt partikelfilter, skall man räknat med den kostnaden oxå så skulle jag köpt en 2,5 FT, tusan :cry:
av Steff 99
perhall skrev:VIlket rån!! Först, på 80-talet, när jag var ny som bilägare var BMW dyra och Volvo billiga. Audi ganska billigt (det var ju typ VW då). Sen blev BMW billiga och Volvo dyra (typ år 2000), sen Volvo lite billigare igen och nu har båda blivit dyra (nyligen kostade oljeservice och några smågrejer på BMW:n 20 000... efter 4800 mil...), även om ingen slår de rekorddyra Audi! Vi måste sätta stopp för det här. Att åka till en liten auktoriserad verkstad är ofta en bra idé, typ Skobes Nyköping där många av oss säkert har vägarna förbi. /PH
Hur kan en ny BMW kosta 20.000 kr i oljeservice!?? du har ju påstått att du har en ny BMW 525i och då stämmer inte ditt påstående.

Jag körde min BMW 8000 mil under tre år , den kostade allt som allt 6000 kr för två däck, allt utöver detta ingick i BMW:s serviceåtagande om fri service 3 år eller 8.000 mil, eller på garanti dom var väldigt generösa på goodwill efter att garantin gått ut.

Märkväl att även fri bil ingår när man lämnar in den till service och då får man en bil i samma storlek som man lämnar in, och inte som hos Bilia där man om man inte protesterar högljut får en Clio vid garantiarbete.

Här har Volvo mycket att lära , med tanke på att en V70 1,6d drive kan kosta över 30.000 för service upp till 12.000 mil.
av jhenrikj
Variosboy skrev:
EFI93 skrev: När katalysatorn kom spåddes den ha en begränsad livslängd men den går utan problem både 30 och 40 tusen mil utan bekymmer.
Ett sidospår förvisso, men med tanke på att till och med Biltema säljer katalysatorer så visst rasar dom, själv har jag dock inte råkat ut för det på någon bil, men jag hör ju vänner och bekanta med bilar som passerat 20k mil och som fått nerslag på besiktningen gällande dåliga avgasvärden, och som resulterat i kat-byte..
På min gamla V40 åkte jag på katalysatorsbyte efter 12 000 mil (bensinare)
av perhall
Steff 99 skrev:
perhall skrev:VIlket rån!! Först, på 80-talet, när jag var ny som bilägare var BMW dyra och Volvo billiga. Audi ganska billigt (det var ju typ VW då). Sen blev BMW billiga och Volvo dyra (typ år 2000), sen Volvo lite billigare igen och nu har båda blivit dyra (nyligen kostade oljeservice och några smågrejer på BMW:n 20 000... efter 4800 mil...), även om ingen slår de rekorddyra Audi! Vi måste sätta stopp för det här. Att åka till en liten auktoriserad verkstad är ofta en bra idé, typ Skobes Nyköping där många av oss säkert har vägarna förbi. /PH
Hur kan en ny BMW kosta 20.000 kr i oljeservice!?? du har ju påstått att du har en ny BMW 525i och då stämmer inte ditt påstående.

Jag körde min BMW 8000 mil under tre år , den kostade allt som allt 6000 kr för två däck, allt utöver detta ingick i BMW:s serviceåtagande om fri service 3 år eller 8.000 mil, eller på garanti dom var väldigt generösa på goodwill efter att garantin gått ut.

Märkväl att även fri bil ingår när man lämnar in den till service och då får man en bil i samma storlek som man lämnar in, och inte som hos Bilia där man om man inte protesterar högljut får en Clio vid garantiarbete.

Här har Volvo mycket att lära , med tanke på att en V70 1,6d drive kan kosta över 30.000 för service upp till 12.000 mil.
Den hade gått 4800 mil och de bytte vattenpump + kabelstammar till PDC:n. Det slutade på 19 000 nånting.
Bara oljeservicen kostade 2900 vilket också är dyrt.

På Volvo får man inte en Clio men mer typ en V50.

Ja, Volvo är dyrare än BMW för service, repearationer är dyrt på båda men skillnaden är att Volvo är mycket mer generösa med förlängd garanti, har varit i alla fall.

Sen får man ju fundera på om det är värt 100 000 extra i värdeminskning att ha en BMW i fyra år. Jag tror kanske att BMW:s andrahandsvärde blivit bättre och Volvos sämre. Men faktum kvarstår att BMW:n kostar 100-150 extra och det är inte mycket kvar av det efter fyra år. På V70 T5 2002 13 000 mil var nypriset med utrustning och rabatt 310 000, efter fem år 132 000. BMW:n (530) kostade 430 efter rabatt med samma utrustning och hade nog inbringat ungefär samma efter fem år.
PH

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]