http://en.wikipedia.org/wiki/Partial_ze ... ns_vehicle
Kommer från USA har jag fått för mig och är en bestämmelse som ser till att ingen bensinånga skall slippa ut från bilens bränslesystem eller tank. Detta sker bl.a. med hjälp av en kolkanister som fångar upp bränsleångor från tanken, som sedan sugs in motorn och förbräns.
Sedan finns det även krav på övrig utrustning för att minska utsläpp.[/quote]
Bränsleångorna gäller hela USA och kallas EVAP ,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Evap. PZEV är Partial Zero Emissions Vehicle och är ett fordon med extremt låga utsläpp. Inte optimerat mot CO2 utan på allt annat. Gäller Kalifornien som har stenhårda krav på just utsläpp. Volvos 3,2l finns i PZEV utförande, då med 225hk/300Nm istället för 238hk/320Nm. From MY11 gäller 231hk/300Nm resp 243hk/320Nm. Körde faktiskt en XC60 PZEV MY11 imorse, fint ljud i motorn men ack så trött. Måste varvas rejält för att leverera men den är extremt ren. Tror tom att när man kör i Kalifornien eller någon annanstans med dålig luft så är avgaserna renare än insugsluften! Mer info kring def av PZEV här:
http://alternativefuels.about.com/od/gl ... g/PZEV.htm
Har hört ett
rykte (Betonar verkligen rykte! Inte för att jag inte vill/kan säga något utan för att det är ett rykte) om 2,5FT i XC60. Det hade ju varit ett fint "miljöalternativ" till dieslarna. Hellre 231hk/340Nm ur 2,5FT än 243hk/320Nm ur 3,2. Vridmomentet och dess register passar bättre i en såpass tung bil som XC60. Det är ju ingen sportbil precis utan kraften ska finnas utan att varva. Polestar på det så är det ett skapligt alternativ till T6, dessutom med möjligheten till man-vxl för dom som gillar det. Förmånsvärdesrabatt för tjänstebilar lär ju locka en del kunder... Hoppas
ryktet stämmer![/quote]
Min omfattande erfarenhete av 3,2 är att den även utan PZEV är trött på låga varv, varvvillig, går tyst och mjukt, och har ett grymt motorljud! Jag vet att den motorn inte brukar vara så poppis men jag håller den för roligare och bättre än vår 525iA... som är just tråkig /PH