- mån 07 jun 2010, 18:00
#416051
Jag har aldrig haft regnsensor och denna är faktiskt en utrustning som jag helst undviker vid nästa bilbyte. Varför?
Jo därför att i vissa lägen är det synnerligen trafikfarligt om torkarna börjar gå utan att man själv satt igång dem. Ett exempel är när man under lång körning i Norrbotten fått rutan full av knott och mygg. Dessa är - i befintligt skick - egentligen inte särskilt sikthindrande. Men vill man bli av med dem, utan att stanna vid en bensinstation med hink och svamp, gäller det att tänka sig för. Om torkarna börjar gå mosas alla insekterna till en kletig beläggning som under flera sekunder gör sikten mycket dålig. Och helt obefintlig om man har solen emot sig, det vet alla som upplevt det. Jag skulle aldrig acceptera att torkarna kunde starta av sig själva i motljus sommartid (=insektstid).
Är det inte lite löljligt med vissa bilutrustningar som tillkommit genom elektronikingenjörernas innovationsglädje? Automatisk avbländning är ett annat exempel. Det är säkrare att sköta detta själv enligt principen "blända av när du blir bländad eller när mötande bländar av - vilket som först sker". Många gånger kan båda köra på helljus ganska länge och därigenom se bättre.
Jo därför att i vissa lägen är det synnerligen trafikfarligt om torkarna börjar gå utan att man själv satt igång dem. Ett exempel är när man under lång körning i Norrbotten fått rutan full av knott och mygg. Dessa är - i befintligt skick - egentligen inte särskilt sikthindrande. Men vill man bli av med dem, utan att stanna vid en bensinstation med hink och svamp, gäller det att tänka sig för. Om torkarna börjar gå mosas alla insekterna till en kletig beläggning som under flera sekunder gör sikten mycket dålig. Och helt obefintlig om man har solen emot sig, det vet alla som upplevt det. Jag skulle aldrig acceptera att torkarna kunde starta av sig själva i motljus sommartid (=insektstid).
Är det inte lite löljligt med vissa bilutrustningar som tillkommit genom elektronikingenjörernas innovationsglädje? Automatisk avbländning är ett annat exempel. Det är säkrare att sköta detta själv enligt principen "blända av när du blir bländad eller när mötande bländar av - vilket som först sker". Många gånger kan båda köra på helljus ganska länge och därigenom se bättre.