Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tarsiger
Jag har aldrig haft regnsensor och denna är faktiskt en utrustning som jag helst undviker vid nästa bilbyte. Varför?

Jo därför att i vissa lägen är det synnerligen trafikfarligt om torkarna börjar gå utan att man själv satt igång dem. Ett exempel är när man under lång körning i Norrbotten fått rutan full av knott och mygg. Dessa är - i befintligt skick - egentligen inte särskilt sikthindrande. Men vill man bli av med dem, utan att stanna vid en bensinstation med hink och svamp, gäller det att tänka sig för. Om torkarna börjar gå mosas alla insekterna till en kletig beläggning som under flera sekunder gör sikten mycket dålig. Och helt obefintlig om man har solen emot sig, det vet alla som upplevt det. Jag skulle aldrig acceptera att torkarna kunde starta av sig själva i motljus sommartid (=insektstid).

Är det inte lite löljligt med vissa bilutrustningar som tillkommit genom elektronikingenjörernas innovationsglädje? Automatisk avbländning är ett annat exempel. Det är säkrare att sköta detta själv enligt principen "blända av när du blir bländad eller när mötande bländar av - vilket som först sker". Många gånger kan båda köra på helljus ganska länge och därigenom se bättre.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Men... du behöver ju inte ha den påslagen om det inte hänger regn i luften.
av Linqid
Tarsiger skrev:Jag har aldrig haft regnsensor och denna är faktiskt en utrustning som jag helst undviker vid nästa bilbyte. Varför?

Jo därför att i vissa lägen är det synnerligen trafikfarligt om torkarna börjar gå utan att man själv satt igång dem. Ett exempel är när man under lång körning i Norrbotten fått rutan full av knott och mygg. Dessa är - i befintligt skick - egentligen inte särskilt sikthindrande. Men vill man bli av med dem, utan att stanna vid en bensinstation med hink och svamp, gäller det att tänka sig för. Om torkarna börjar gå mosas alla insekterna till en kletig beläggning som under flera sekunder gör sikten mycket dålig. Och helt obefintlig om man har solen emot sig, det vet alla som upplevt det. Jag skulle aldrig acceptera att torkarna kunde starta av sig själva i motljus sommartid (=insektstid).

Är det inte lite löljligt med vissa bilutrustningar som tillkommit genom elektronikingenjörernas innovationsglädje? Automatisk avbländning är ett annat exempel. Det är säkrare att sköta detta själv enligt principen "blända av när du blir bländad eller när mötande bländar av - vilket som först sker". Många gånger kan båda köra på helljus ganska länge och därigenom se bättre.
Du måste aktivera regnsensorn med ett knapptryck varje gång du startar bilen för att den ska gå igång när det regnar. Huvudpoängen med regnsensorn är inte att den ska känna av att det börjar regna, det märker man själv, utan att du ska slippa reglera farten på torkarna hela tiden beroende på mängden regn.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag tycker det finns några tillbehör som är enkla men så bra att man tom glömmer av att de finns där. Regnsensorn är en av dem. Jag har kört 7200 mil totalt med mina två senaste V70II och använt de "vanliga" torkarlägena färre än 10 gånger totalt. Kör alltid på sensorläget. Jag minns inte på vilken bil det var om det var min förrförra eller min förra bil där de fungerade lite si och så. Kunde gå på med fullt intervall trots lite regn men det verkar vara löst eller så hade jag något av de fel som anges tidigare i tråden.

Ett annat enkelt men bra tillbehör är den avbländande backspegeln. Man uppskattar den inte förrän du kör en bil som inte har det. Sedan har vi alla smarta säkerhetsfunktioner som finns där utan att du tänker på dem. Finns ex en ljusgivare som känner av inkommande ljus och justerar effekten på ACC:n beroende på om det är starkt solsken eller ej. Jag är snarare av synen att - Finns tekniken så utnyttja den!
av Steff 99
Emiljonsson7 skrev:Jag tycker det finns några tillbehör som är enkla men så bra att man tom glömmer av att de finns där. Regnsensorn är en av dem. Jag har kört 7200 mil totalt med mina två senaste V70II och använt de "vanliga" torkarlägena färre än 10 gånger totalt. Kör alltid på sensorläget. Jag minns inte på vilken bil det var om det var min förrförra eller min förra bil där de fungerade lite si och så. Kunde gå på med fullt intervall trots lite regn men det verkar vara löst eller så hade jag något av de fel som anges tidigare i tråden.

Ett annat enkelt men bra tillbehör är den avbländande backspegeln. Man uppskattar den inte förrän du kör en bil som inte har det. Sedan har vi alla smarta säkerhetsfunktioner som finns där utan att du tänker på dem. Finns ex en ljusgivare som känner av inkommande ljus och justerar effekten på ACC:n beroende på om det är starkt solsken eller ej. Jag är snarare av synen att - Finns tekniken så utnyttja den!
Jag håller med dej helt , regnsensorn är nog ett av de bästa tillbehören som man kan ha, jag hade en V70 som var en av de första med sensor, där var det lite si o så med funktionen när det duggregnade, men nu är den nästan helt perfekt, jag skulle aldrig vilja vara utan.
Men problemet är att allt man väljer till o vänjer sig med, det vill man inte vara utan på nästa bil.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Vi var i Skottland för ett tag sedan och jag hade aldrig klarat mig utan sensorn, jag hade fullt upp att hålla mig på rätt sida om vägen ... Snö har dock min problem med också, annars finfint.
av Tartryffel
Dum fråga men finns det alltså automatisk helljusavbländning nu? Som tarsiger skriver i sitt inlägg.
Användarvisningsbild
av Bothner
Jag bytte ruta nyligen vid ca 260000km. Ja, den var ganska sliten! Detta märktes bla på att regnsensorn började fungera dåligt. Torkarna gick fort även på låg känslighet. Nu går sensorn som den ska igen. Förrutom ett återbesök hos glasmästaren eftersom sensorn var återmonterad upp och ned! Då gick torkarna mycket långsamt även på känsligaste inställningen.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Hade lite ordentliga sommarskurar i helgen och den justerade sig fint mellan snabbaste och långa intervaller. Det tar kanske 10 sek innan justeringen är gjorde men det är helt ok tycker jag. Jag hade hög känslighet, kanske 75% av skalan
Användarvisningsbild
av StringerBell
Tarsiger skrev: Är det inte lite löljligt med vissa bilutrustningar som tillkommit genom elektronikingenjörernas innovationsglädje?
För mig är det i särklass viktigaste tillbehöret. Att hålla på och ändra på när det varierar i intensitet är väldigt skönt att slippa göra själv.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]