Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag tror faktiskt inte att det går på den här bilmodellen, vilket inte gör något eftersom det inte behövs göras...
bärighet och diameter styr vad du får ha på. Blir det för brett eller fär stor diameter. tar däcket i karossen.
Skillnaden i omkrets får diffa max +- 5 %. Hastighetsmätaren ligger normalt 5 % för mycket.
Har du 16 tum, 205/55 och sätter på 20 tum, 235/30, blir det drygt 2 % högre omkrets och då visar ju hastighetsmätaren mer exakt!
Så fälgen styr inte utan däcket. Sedan om man kan kallibrera, är nog svaret nej, för biltypen har samma mjukvara.
dubbeltank skrev:OK!Så när jag kört 45 km och vägmätaren visar 30 km då har jag ett annat problem!?
Har du så stor avvikelse så är det något som är riktigt fel.
Kalibrering för däckstorlek eller likande GÅR att göra, frågan är hur djupt i systemet man behöver gå.. det går hursomhelst inte att göra utan VIDA eller kanske t.o.m carconfig (vilket inte ens vanliga verkstäder har).

/Thomas
Funk skrev:
dubbeltank skrev:OK!Så när jag kört 45 km och vägmätaren visar 30 km då har jag ett annat problem!?
Har du så stor avvikelse så är det något som är riktigt fel.
Kalibrering för däckstorlek eller likande GÅR att göra, frågan är hur djupt i systemet man behöver gå.. det går hursomhelst inte att göra utan VIDA eller kanske t.o.m carconfig (vilket inte ens vanliga verkstäder har).

/Thomas
Nu börjar det likna fakta.

Bilen har ju RTI vilken jag är mycket för dålig på att använda/handha.

Kan man i RTI:n se rätt fart och körda km mellan 2 punkter?
dubbeltank skrev:Bilen har ju RTI vilken jag är mycket för dålig på att använda/handha.
Kan man i RTI:n se rätt fart och körda km mellan 2 punkter?
Ingen aning om RTI, men jag har använt min lilla lösa GPS som visar både fart och körsträcka och diffen är liten.
Fart < 4%
Distans < 1%

Så mina mätare visar väldigt exakt.
får man fråga vad du har för däck dimension på just nu när du har felvisningen
den dimensionen ska funka
har du ställt däcken bredvid sommardäcken o kollat om det är nån höjdskillnad?
Då kan du ju i alla fall glädja dig med att servicerna kommer mer sällan och att bilen inte gått så långt när det är dags å sälja! :wink: :mrgreen:

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]