Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
skit i siffrorna, PROVKÖR
Användarvisningsbild
av erikn
andreas_lofgren skrev:V70 1.6d
Varvtal 110km/h = 2.180 rpm
Hö, min 945 B230FT varvar bara något mer, ca 2500 vid 110 om min varvräknare stämmer. Ska kolla exakt i morgon med GPS.
Användarvisningsbild
av SvenB
Funk skrev: Sedan är värmaren i dieseln helt klart ett plus vintertid, klart bättre än sladden till flexin..

/Thomas
Ja om man inte står parkerad i ett kallgarage eller carport. Och när man är ute och åker så behövs ingen tillsatsvärme i flexi:n.
av RCE
Provkörde en 2.0F för ett tag sedan efterson frugan ska byta sin V50. Allvarligt talat tyckte jag det var en trevlig bil att köra, trots att jag normalt kör Audi. Visst får man växla mer och helt klart så har den inte samma tryck i motorn, men hur pass stor skillnaden blir beror mycket på din körstil. Nu valde vi ju iofs inte en 2.0f men det beror helt och hållet på att vi skulle ha dragkrok.

Hade du frågat under premissena: En bil för att pendla kortare sträckor till jobbet mm hade jag nog röstat på 2.0F, men som tjänstebil med 3000 privatmil/år måste jag säga diesel (men inte 1.6D).

Nu har jag inte provkört 1.6D men utifrån de tester jag läst i diverse biltidningar verkar det som om den bara är bra på en enda sak och det är att köra långt på en tank. Även för dem som kör lungt och städat måste 70-130km/h på 18,3sek vara en skräckupplevelse.
Senast redigerad av 1 RCE, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Det är bättre fjädringskomfort i 2,0F, 1,6d har lågt chassi och hårda miljödäck. Jag tycker 2,0F-motorn är slö men rätt kul för sin effekt om man kör aktivt, den gillar att varvas. Och den hänger med i 140-170.

Som sagt, provkör! Ekonomiskt kan inte skillnaden vara stor i slutändan.
PH
Användarvisningsbild
av Funk
Det är bättre fjädringskomfort i 2,0F, 1,6d har lågt chassi och hårda miljödäck.
De 15 mm sänkningen är fram känns inte, och jag är ganska säker på hittills så har det varit standard 16" hjul på V70 DRIVe. Kanske på den nya som klarar den legala gränsen som miljöbil, jag har inte sett någon sådan ännu...

EDIT: Det sitter Michelin Energy (16") på V70 1.6D, i alla fall den jag kör då och då

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Guligan
2,0F är som sagt surrig, men går rätt bra om man växlar på. Tveksamt val med tanke på förbrukningen.
1,6D upplever jag som tröttare än en traktor.

Finns det utrymme i din "budget" så är 2,0D eller 2,4D Business betydligt trevligare val.
av Lövet
Oavsett motorval så lär de runt 150.000kr netto som bilen kommer sjunka i värde vara av större betydelse än drivmedelskostnaden för en privatperson. Det är 4200kr i månaden bara för att ha bilen parkerad på gården.
Användarvisningsbild
av SvenB
Guligan skrev:
Finns det utrymme i din "budget" så är 2,0D eller 2,4D Business betydligt trevligare val.
TS skall ju ha en tjänstebil. Kanske företaget vill att han skall ha en miljöklassad bil.
av Amli
RCE skrev:Provkörde en 2.0F för ett tag sedan efterson frugan ska byta sin V50. Allvarligt talat tyckte jag det var en trevlig bil att köra, trots att jag normalt kör Audi.
Vad har du för motor i din A6?

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]