Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
Detta tycker jag som jobbar på VCC är ett jättebra initiativ. Konkreta förslag på vad ni kunder önskar av era bilar. Inte för att jag sitter på en position där jag kan påverka i jättestor omfattning, men det är alltid bra att veta vad kunderna vill ha mest om det dyker upp frågor som "skall vi ha det så här eller så här?"
av JK24T
Kul att någon på VCC läser här och dessutom berättar att man jobbar på VCC.
Som min signatur anger så är jag innerligt glad att jag blev av med min S80N.. att sedan min V50 inte heller är sådär premium är en annan sak.
Mitt förtroende för Volvo som premium är naggat i kanten och det blir nog något annat märke nästa byte.

Motortempen var något som jag verkligen saknade på min S80N, känns bara dumsnålt av Volvo att välja bort att dessutom kalla det för "icke relevant information" bla, bla är inte kundorienterat.
av Tobbev
Ja varför skulle jag inte skriva att jag jobbar på VCC. Känns självklart för mig.

Tråkigt att du har haft såna problem med dina bilar. Hoppas du kan ge Volvo en chans till.

Håller för övrigt med om motortempen. Jag saknar den också.
CarMan skrev:En sak jag skulle kkuna tänk mig är en mer omfattande inställnings meny.

Vi har ju idag en rad inställningsmöjligheter via ICM, här skule man kunna ha en meny som heter avancerad bininställning.
Här går bara den "aktiva" bilägare in. Är kan man lägga funktioner som tilexempel att val att löga till o ta bort funktioner från färddator menyn.
man kan lägga till motortemp, laddtryck, o annat onödig som en icke aktiv bilägare inte bör ha däer, få då hittar han inte i färddator menyn.
här kan man ju lägga många andra funktioner också, som idag anses för avanserade för att lämna ut till kunderna.
Håller med Carman! Såg ett inslag på FastLaneDaily om en applikation till I-Poden där du kunde göra detta. Den hade dessutom en trådlös uppkoppling till ICM:en. Du kunde välja olika mjukvarumappningar för olika behov och få ut dataplotter över vridmoment, acceleration och andra mätvärden etc. Även varvtider och kurvhastighet, gas/bromsdiagram för bankörning etc. I det inslaget nämde de just att inte biltillverkarna fattat detta ännu och att det är en feature som skulle uppskattas av många kunder och vara en konkurrensfördel.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
av Hyxarn
Falk skrev:-Möjlighet att programmera automatisk nedvinkling av höger backspegel när man lägger i backen.
Detta finns numera i menyn för bilar med infällbara backspeglar. Finns inställning för både höger och vänsterspegel.
Brukar vara någon enklare uppdatering på bilarna runt vecka 50 varje år. Tror det kom med då.

Har sett det i S80, V70, XC70 samt XC60.
Hyxarn skrev:
Falk skrev:-Möjlighet att programmera automatisk nedvinkling av höger backspegel när man lägger i backen.
Detta finns numera i menyn för bilar med infällbara backspeglar. Finns inställning för både höger och vänsterspegel.
Brukar vara någon enklare uppdatering på bilarna runt vecka 50 varje år. Tror det kom med då.

Stämmer, Min MY10 var med i det ändringstillfället (w0946) och har denna funktion. Dock irriterar jag mig på att de reagerar så trögt att efter att de är nedvinklade och man sedan lägger i ettan för att köra iväg så är de nedvinklade i flera sekunder vilket är kasst då du vill använda backspegeln för att se om det kommer bilar....så där har vi en förbättring till som jag vill få med:-)

I min förra bil MY08 använde jag helt enkelt minneskapp nummer 3 för förarstolen och lagrade backspeglarna i nedre läget. Funkade rätt OK det också för det underlättar att se trotoarkanten när man har Alufälgarna och skall fickparkera.
av Hyxarn
Emiljonsson7 skrev:
Hyxarn skrev:

Stämmer, Min MY10 var med i det ändringstillfället (w0946) och har denna funktion. Dock irriterar jag mig på att de reagerar så trögt att efter att de är nedvinklade och man sedan lägger i ettan för att köra iväg så är de nedvinklade i flera sekunder vilket är kasst då du vill använda backspegeln för att se om det kommer bilar....så där har vi en förbättring till som jag vill få med:-)

I min förra bil MY08 använde jag helt enkelt minneskapp nummer 3 för förarstolen och lagrade backspeglarna i nedre läget. Funkade rätt OK det också för det underlättar att se trotoarkanten när man har Alufälgarna och skall fickparkera.
Annars är det ju bara att trycka ner inställningsknappen för vänster, alternativt högerspegel när man lagt i backen. Får samma funktion.
Ytterligare en förbättring:

Trygghetsbelysning "Follow me home" skall tända alla ljus inklusive halvljuset. Givetvis skall det också gå igång nästa gång man öppnar bilen och inte "nollas ut" så fort man låst bilen. Onödigt att behöva röra ljusspaken varje gång. Och svårt att göra inifrån huset när man skall ut till bilen i mörkret. Hur tänkte man här? Trygghetsbelysningen som finns idag lyser så svagt att det inte kan kallas trygghetsbelysning. Trygghetsbelysningen (som ändå är tillval) är ju sämre än ledbelysningen som jag tror är original.....

Kom på en sak till nu när i princip alla bilar har turbo, både diesel och snart alla bensinare också. Jag skulle vilja ha en boost-knapp för att temporärt (10 sek eller liknande) tillåta ett högre laddtryck än original. Kalla det omkörningsknapp:-) Ev som tillval.
Senast redigerad av 3 Racetwin2, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Brainy
Tobbev skrev:Detta tycker jag som jobbar på VCC är ett jättebra initiativ. Konkreta förslag på vad ni kunder önskar av era bilar. Inte för att jag sitter på en position där jag kan påverka i jättestor omfattning, men det är alltid bra att veta vad kunderna vill ha mest om det dyker upp frågor som "skall vi ha det så här eller så här?"
Ni är välkomna att kontakta oss om ni vill genomföra "kundundersökningar".
Jag antar att mycket i utvecklingsarbetet har för hög sekretess för att detta forum ska kunna användas men i de fall ni anser lämpliga så ställer vi gärna upp och låter medlemmarna här säga sitt. Det blir förhoppningsvis en win-win-situation där ni i slutändan gör bättre bilar och vi här på forumet i slutändan får möjlighet att köpa bättre bilar.

mvh
Anders
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]