Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Tobbev skrev:Jag tror relativt få kör miljöbil för miljöns skull i första hand. Lägre förmånsvärde eller andra förmåner (fri parkering etc) är nog ett tyngre argument för de allra flesta.
Det verkar så här på forumet. Men det finns många människor som faktiskt tänker på miljön på riktigt och det är jag glad för. För (oss?) andra finns ju ekonomiska styrmedel, ibland träffar de rätt, ibland inte. Men så här 25 år i efterhand känns ändå införandet av det som i praktiken blev katalysatorkrav bra... /PH
av Tobbev
Ja absolut Per. Att jag valde diesel beror på att jag fick en 2.4D (business) med ungefär den utrustningen jag ville ha för samma pris som en 2.0F med ungefär samma utrustning. Hade 2.4D och dieselbränsle kostat betydligt mer än vad den nu gör så hade jag ju kört runt i 2.0F i dag, så ekomiska styrmedel funkar naturligtvis.

Men, efter att ha bytt från 9-5 Aero automat till volvon så gör jag av med ca 0.4 liter/mil mindre bränsle, dock diesel vs bensin, så jag har nog minskat min miljöpåverkan lite i alla fall. :mrgreen:
av perhall
Tobbev skrev:Ja absolut Per. Att jag valde diesel beror på att jag fick en 2.4D (business) med ungefär den utrustningen jag ville ha för samma pris som en 2.0F med ungefär samma utrustning. Hade 2.4D och dieselbränsle kostat betydligt mer än vad den nu gör så hade jag ju kört runt i 2.0F i dag, så ekomiska styrmedel funkar naturligtvis.

Men, efter att ha bytt från 9-5 Aero automat till volvon så gör jag av med ca 0.4 liter/mil mindre bränsle, dock diesel vs bensin, så jag har nog minskat min miljöpåverkan lite i alla fall. :mrgreen:
Det är bra! Ibland tycker jag det är lite tråkigt att många, kanske fr a på detta forum, tycks rätt ointresserade av miljön. Det är ju oerhört viktigt både för livet i allmänhet och för oss som gillar bilar att vi sköter den biten. Det är väl som med flyget. Gör flygbolag och flygplanstillverkare inget åt miljöpåverkan kommer det att beskattas hårt, jobbar man fram nya miljövänligare alternativ kanske flyget inte är så mycket sämre än snabbtåg till slut (det lär ju gått åt en del ström om de går i 350 km/h och det dessutom ska plogas på vintern..).../PH
Användarvisningsbild
av SvenB
Tobbev skrev: Det billigaste bränslet för tillfället används, och det har den senaste tiden ofta varit bensin.
Ja, just därför är det konstigt att så många kör sina Flexifuelbilar på bensin. Så fort jagt ser ett inlägg med denna innebörd brukar jag gå ut på något bensinbolags hemsida och räkna. I dag, igen. För att att köra en V 50 1,8F kostar i dag bränslet: Bensin 8,95/mil och E 85 8,91/mil. Det var ett bra tag sen förhållandet var det omvända. Betyder detta att Flexifuelägare inte kan räkna?
Användarvisningsbild
av SvenB
poseidon skrev:Nä, men de vill väl att bilen skall starta....
Nu var det ju inte det som var frågan i detta fall, utan vilket som var billigast. Det är ju det som många har som måttstock. Sen det där med att bilen inte startar. Jag har aldrig haft något startproblem, men man måste ju läsa instruktionsboken. Där står hur man skall göra. Diesel måste förvärmas exempelvis,och en E 85 tankad bil BÖR ha motorvärmaren aktiverad vi temperaturer under - 10 grader.
av bilgalen
KKR skrev:Betyder detta att Flexifuelägare inte kan räkna?
Det betyder att de som kan räkna också räknar in den ökade servicekostnaden för Etanoldriften. Många bensinbilar idag har ju tex 2år eller 3000mils intervaller till skillnad mot (vissa?) flexifuel-bilar som har 1000mil och varje år.
Användarvisningsbild
av SvenB
bilgalen skrev:
Det betyder att de som kan räkna också räknar in den ökade servicekostnaden för Etanoldriften. Många bensinbilar idag har ju tex 2år eller 3000mils intervaller till skillnad mot (vissa?) flexifuel-bilar som har 1000mil och varje år.
Nu verkar du veta mer än jag. Vad jag vet har alla Volvo 12-månaders eller 2 - 3.000 milsintervall. Flexifuelbilar har dessutom ett extra oljebyte vid halva körsträckan. Men det har ingen betydelse vad du kört på för bränsle.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]