Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Kristian6 skrev:Enig med AndS. Jeg kjører endel taxi med V70, og på dager som det snør mye, så kjører jeg alltid med antispinn utkoblet. Mye bedre å ha kontrollen selv, og unngå at motoren bremser for mye når antispinn`en jobber.
Detta är den upplevelsen jag också har ..antispin hjälper inte utan skälper istället...

Det är därför jag säger att V70 FWD inte är bra i snö.
Man kan ju fundera över hur man tänkt på Volvo när man konstruerade detta.
Någon nämde att bilen kan dö när antispin kopplar in, jag har också fått en känslan att motorn stryps så mycket att den tappar orken totalt och jag blir stående istället för hjälpt upp i backen.

Det har inget med däckbredden att göra eftersom bilen har tappat orken och står still utan att spinna.
Jag trodde först att det hade med däcken att göra , men efter att ha testat med smalare däck och samma fenomen uppkom så tror jag att det är antispinnen som är boven i dramat.
Användarvisningsbild
av P1800
OK, verkar som att flera har har erfarenheten att antispinn försämrar framkomligheten och att det är bättre att stänga av eländet. Problemet är bara att når jag väl inser att jag borde ha gjort det är det för sent att fundera över hur det görs. Vore bättre att systemet avaktiverades vid låga hastigheter utan att säkerheten äventyras, kanske under 15 km/h? Kanske en liten SW-fix som Volvo kunde smyga in på levererade bilar vid nästa service? Någon på Volvos utvecklingssida kanske kan läser detta och kan ta uppgiften med sig till jobbet på måndag. Lite viktigt att bilen tar sig fram en vinter som denna... (Det kan för övrigt snöa i Kina också.)
Användarvisningsbild
av P1800
OK, verkar som att flera har har erfarenheten att antispinn försämrar framkomligheten och att det är bättre att stänga av eländet. Problemet är bara att når jag väl inser att jag borde ha gjort det är det för sent att fundera över hur det görs och följaktligen kör fast i onödan Vore bättre att systemet avaktiverades vid låga hastigheter utan att säkerheten äventyras, kanske under 15 km/h? Kanske en liten SW-fix som Volvo kunde smyga in på levererade bilar vid nästa service? Någon på Volvos utvecklingssida kanske kan läser detta och kan ta uppgiften med sig till jobbet på måndag. Lite viktigt att bilen tar sig fram en vinter som denna... (Det kan för övrigt snöa i Kina också.)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Läser man instruktionsboken så står det att man kan stänga av antispinn för att förbättra framkomligheten när det är riktigt dåligt underlag.
Användarvisningsbild
av P1800
"Läser man instruktionsboken så står det att man kan stänga av antispinn för att förbättra framkomligheten när det är riktigt dåligt underlag."

Ja, men det borde bilen programmeras att göra automatiskt i låga hastigheter. Det är det jag ville ha fram i föregående inlägg.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nog är bredden avgörande. Har kört 205or i Michelin Maxi ice och Gislaved nordfrost och det var inga problem att ta sig fram eller risk för moddplaning eller spårning trots att det bara var FWD på dessa volvo.

På Mazda 626 jag hade innan hade jag 165or :-O) i vinterdäck, man kunde ligga i 160 km/ snömodden på motorväg utan problem och man kunde köra i så djup snö att det var problem att få upp dörrarna när man stannade, även det var FWD.

Men visst , tjejens BMW 5:a har en antispinn som är 100ggr snabbare än volvon och den tar sig fram absurt bra för att vara RWD, bara för att antispinne korrigerar på millisekunder.

Ni som har prolem, vad har ni för bredd igentligen, kör ni 205 eller 195 ????
av oddiv70
Jeg kjører 225x50r17 Og den tar seg bra fram. V70 FWD 2,4D ...

Hadde en V50 før, den tok seg mye dårligere fram
av Tobbev
Kom precis hem från badhuset, och efter att ha kört på den oplogade parkeringen (ca 30cm snö) så inser jag att min V70 helt klart verkar vara bättre på att ta sig fram i snön än många andra.

Fick hjälpa 3 personer som hade kört fast när jag kom dit (Peuguot 206, Kia Ceed och Toyota Avensis) och 2 st när jag skulle hem (Audi A3 och Toyota Yaris).

Med volvon bara gasade jag och styrde, inga problem alls.
av Steff 99
Tobbev skrev:Kom precis hem från badhuset, och efter att ha kört på den oplogade parkeringen (ca 30cm snö) så inser jag att min V70 helt klart verkar vara bättre på att ta sig fram i snön än många andra.

Fick hjälpa 3 personer som hade kört fast när jag kom dit (Peuguot 206, Kia Ceed och Toyota Avensis) och 2 st när jag skulle hem (Audi A3 och Toyota Yaris).

Med volvon bara gasade jag och styrde, inga problem alls.
Med eller utan antispinn??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Du är lycklig du..jag upplever min V70 som en av de sämsta bilar jag haft i snö, ändå har jag testat med olika vinter däck..men samma katastrof.
Vad åker du på för däck nu och vilken dimmention har du? Du kanske har fel på din antisladd, borde kanske kollas upp på verkstad.

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]