Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Vad pratar vi om här? en eftermarknads taklucka från webasto ??? orginalet går säkert att montera för 100 000:- eller så
av Amli
VolvoB20 skrev:Taklucka? Sista gången jag öppnade en taklucka var på 80-talet när jag hade en bil utan klimatanläggning, lägger man pengar på sådant idag?
Jag håller med helt. Såvida det inte är panorama tak känns det som det kan kvitta. Men det är ju självklart en smaksak...
Användarvisningsbild
av Appel
Taklucka kan jag nog vara utan, men panoramataket i min XC60 ångrar jag inte en sekund, ljust och trevligt i bilen som på något sätt känns rymligare och luftigare!
av Bitez
Jag trodde inte att det var ens möjligt att eftermontera taklucka... Hmm... funderade faktiskt mycket själv, men fär 10tkr så valde jag annat.

Jag har för mig att det har o göra med vikt balanseringen o prylar med taklucka... Må ha fel som vanligt :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Bitez skrev:Jag trodde inte att det var ens möjligt att eftermontera taklucka... Hmm... funderade faktiskt mycket själv, men fär 10tkr så valde jag annat.

Jag har för mig att det har o göra med vikt balanseringen o prylar med taklucka... Må ha fel som vanligt :D

Orginal takluckan kräver bara att hea taket & vissa takbalker byts + inner tak & diverse kabelhärvir m.m. (ja taket är svetsat)
Användarvisningsbild
av CarMan
leiwi skrev:ännu har ingen nämt problemet med LÄCKANDE taklucka , DET har jag erfarenhet av , inte roligt!!
jag har ägt min bil i 8 år, den läcker inte. det gör inte de flästa andra heller !!!

det vanligste problemet med en läckande tacklucka är att ma har stop i dreneringsrören (takluckan är nämligen aldrig tät, utan man drenerar vattent konstant)
av perhall
Har du någon länk eller liknande där man kan se hur det ser ut? Spontant känns Webasto som varumärke bra och jag vet att de gjort snygga installationer i Tyskland på nya bilar rätt nyligen, men ej originalsoltak känns tveksamt.

Personligen gillar jag taklucka, och köper alltid det, det är väl inte mer onödigt än en del andra saker man köper till bilen... sen beror det på var man bor, den är ju inte så användbar över 80 km/h.../PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag skulle dra mig för det om det inte är en originalinstallation. Mest med tanke på korrosion etc då karossen i original korrosionsbehanlas (fosfatering etc) och "förseglats" rent korrosionsmässigt. Att sedan sätta vinkelkapen i den kan aldrig vara bra på sikt. Ungefär som att laga en plåtskada - bilen får aldrig samma korrosionsmotstånd som innan. Och som någon beskriver - det måste kosta en halv förmögenhet. Är det inte bättre att vänta tills nästa bilbyte. Gissar att du får panoramataket på XC 60 för ungefär samma peng som det skulle kosta att eftermontera?

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]