Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
:-) fast lite kan jag hålla med B20 om att det går att gasa sig ur det. Jag kör ofta med vilt blinkande sladdtriangel vid omkörningar och över snösträngar på vinterväg. Ovant i början men.....Lite som B20 skriver så är det bara att stå på för inget händer även om den känns lite slirigare än t.ex. V70N. Det handlar inte om att jag kör vårdslöst utan mer om att turbomotorn matar på så bra och det krävs inte mycket innan jag som bara har framhjulsdrift tappar greppet. Konstigt nog hade jag inte dessa problem med min förra bil......2,0F :lol:

Om man tar den gamla V70N som var/är en mycket mer framtung bil och kan i det avseendet jämföras mer med A6:an.

Men V70II är en kanonbil ändå. Om jag sammanfattar mina erfarenheter av de olika jag haft så har den tagit stora kliv framåt i premiumkänsla och just väghållning/chassiebeteende. Å andra sidan så har den tagit kliv bakåt i kvalitet på: stereon (standard är numera en katastrof men även ex high performance är sämre), torkarna fryser, spolarna spolar för lågt :lol: , tanklocket fryser ibland, dörrhandtagen fryser ibland, klämskyddet för fönsterhissen ballar ur ibland. WRG speglarna verkar vara bortrationaliserade eller så har jag blivit blåst då de skitar ner sig värre än tidigare? De sista sakerna är inte lika viktiga men ändå irriterande. Fast jag värderar chassiet och interiören mer så det överväger med råge det andra.

En sak jag kom på som kan göra skillnad är att Audis 4WD system kanske griper in fortare än Volvos? Förr var det iaf så att du var tvungen att ha rejält med hjulspinn fram på Volvon innan 4WD kopplades in. Kanske är det inte så nu men det kan vara en förklaring mot Audin.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
av Hertz
Sätter mina pengar på att ALLA hade quattro, då man helt enkelt inte köper en Audi utan quattro ;)..utom möjligtvis 2.0 Diesel då... Sen är det väl så att audin driver både fram och bak hela tiden. (dock inte alla 4 hjulen). Efter 4 quattro bilar på rad saknar jag 4-hjulsdriften oerhört i min V50...suck!.
/Henrik
av Twendor
Ingen Audi kjørte forbi meg i forrige uke når jeg var på Svensketur, noen forsøkte men...... :D
Ingen Volvo heller for den del, men jeg kjører jo halve året på snø,slaps og is.
Sikkert mange som forundret lurte på hva den Nordmannen holdt på med?
Og jeg lo godt hver gang en audi eller Bmw forsøkte å følge meg i venstrefilen. :-)-)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hoppas jag inte möter någon av er på vägarna. Det finns alltför många som kör med noll marginaler, och det har man när bilen inte har fäste. Kan funka 99 fall av hundra, men för eller senare utsätter man sig själv eller någon annan för livsfara.
Användarvisningsbild
av Nolltrefem
[quote="Bitez"]
Bakhjulsdriven kanske är mera stabil och A6'an kanske är en bättre vinter bil än V70'n... (Nu menar jag bara väghållning) quote]

Menar du att A6 är bakhjulsdriven, eller?

//Nolltrefem
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Bakhjulsdrift sysslar BMW och Mercedes med. Inte Audi.

Jag kör AWD och visst går det att "stå på" även på vinterväg. Man får dock inte glömma bort att man ska kunna bromsa upp farten också om något händer. Högmod går som bekant före fall. Kör man för häftigt kan det hända att det får ett slut i en driva eller ännu värre i en lastbilsfront och då hjälper ju varken krockgardiner eller änglavakt.

Hälsar

Henry
av Bitez
Nolltrefem skrev: Menar du att A6 är bakhjulsdriven, eller?

//Nolltrefem
Jag har faktiskt för mig att A6 är bakhjulsdriven???? Om det inte är det så blir jag besviken på mig själv, då jag tror mig vara ngn som försöker följa med lite grann... Jag trodde fan alla tyskar var bakhjulsdrivna... (mercedes, audi, bmw)

Det känns faktiskt lite roligt ändå att läsa alla som skriver lite om buset som man kan hitta på, som volvo ägare. Lite trött på stämpeln "gubb bil". Jag ska faktiskt fundera starkt på en awd bil när det blir dax, lite besviken på mig själv bl.a för mitt "fega" beteende :))))))) Men jag tycker att det släpper lite väl mycket då man byter fil. Känns verkligen som att bilen skulle spinna runt för minsta lilla. Eller så kanske däcken inte var så himla bra som jag trodde de var.

hmmm... man kanske bör satsa på ett par dubbdäck till nästa säsong... Jag bli sällan omkörd då det inte är vinterväglag, och då menar jag verkligen sällan. Och när jag tänker efter så borde jag ha blivit av med lappen för länge sedan... Enda fortkörningsboten jag fick var på påskdagen 05, citerar polisen. "här flyter trafiken lugnt (E4 söderut) och hääär kommer en SVART BMW klipper bil efter bil......." zzzzz körde i 103km/h på 90 väg!!!!!!!!!!!! Det var nog bilen som orsakade lappen då... :))))))))))))))))))))))))))))))
Användarvisningsbild
av StringerBell
Bitez skrev:
Nolltrefem skrev: Menar du att A6 är bakhjulsdriven, eller?

//Nolltrefem
Jag har faktiskt för mig att A6 är bakhjulsdriven???? Om det inte är det så blir jag besviken på mig själv, då jag tror mig vara ngn som försöker följa med lite grann... Jag trodde fan alla tyskar var bakhjulsdrivna... (mercedes, audi, bmw)
Audi har varit framhjulsdrivna i evigheter. De var väldigt tidiga med det. Åtminstone sedan 1969 och första Audi 100 modellen.

Däremot, när Teknikens värld testat fyrhjuldrivna bilar har de ibland haft ett subjektivt test av hur fram/resp bakljusdriven bilarna känns, och där har Audi upplevts som lite mera bak än framhjulsdriven. Så quattro är definitivt att välja om man vill slippa något av den understyrda känslan som annars är så påtaglig på Audi sedan länge.
Användarvisningsbild
av Nolltrefem
Bitez.

Då man är van att tyska premiumbilar ska driva bak,så är det lätt att ta vissa saker förgivet.

Kan berätta om en rolig "ta förgivet grej" som hände en kompis till mig när han jobbade som bilsäljare för många år sedan. Det kom in en äldre man som var intresserad av en ny Volvo och hade i inbyte en ett par år gammal Volvo 360. Min kompis gjorde en värdering på 360:an, som den äldre mannen tyckte var väl låg för sin ögonsten den var ju trots allt sexcylindrig.... :roll:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bilgalen skrev:Men vänta nu, VolvoB20 har ju XC70 och alltså 4wd. Fan vorde väl om inte han kan "stå på" på vintervägar :)

För övrigt så vet jag många Volvo ägare som säger samma sak som Bitez, fast då oftast att de blir omkörda av Saabar, framförallt 9-5.
Visst kör jag AWD nu, men åkte 1000 mil med en FWD V70 som lånebil i väntan på min XC och det är ingen större skillnad i hur fort det går att köra.

För övrigt tror jag det har gått inflation i breda däck, innan åkte jag en Mazda 626 med 165:or som vinterdäck. Helt omöjlig att få att moddplana, gick att köra hur fort som helst i snömodden.

Ett par 245:or måste ju pressa undan dubbelt så mycket blöt snömodd och är chanslösa i jämförelse på just sådant underlag,
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...