Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
andreas_lofgren skrev:Fast det är skillnad på en Renault 2003 och en Volvo S80 2.5T 2007 när det gäller stämpelns värde när det är dags att sälja. Jag skulle själv aldrig köpa en hemmaservad bil i den prisklassen. Varför chansa? Det finns hur många bilar som helst som fått rätt service i de årsmodellerna.Tänk en gång extra innan du börjar serva själv. Du tjänar ju också bara in arbetskostnaden vilken på en service inte är så hög.
Så du menar alltså när din service kille som jobbar på Volvo börjar på en icke volvo verkstad så litar inte du på honom längre bara för att han inte har Volvo stämpeln i handen längre, det va det löjligaste. Ni betalar 40% mer för servicen på Volvo för de har en lyxig ingång till verkstaden och marmor på golvet, inte för att killarna på som byter oljan är bättre än t ex autoverkstaden el mekonomen, sen tog jag min andra bil som ett exempel Helge, om den dessutom är så dyr till en renault, vad kostar det då inte att byta kamrem på en S80 el V70 etc.
av perhall
Gurra82 skrev:
andreas_lofgren skrev:Fast det är skillnad på en Renault 2003 och en Volvo S80 2.5T 2007 när det gäller stämpelns värde när det är dags att sälja. Jag skulle själv aldrig köpa en hemmaservad bil i den prisklassen. Varför chansa? Det finns hur många bilar som helst som fått rätt service i de årsmodellerna.Tänk en gång extra innan du börjar serva själv. Du tjänar ju också bara in arbetskostnaden vilken på en service inte är så hög.
Så du menar alltså när din service kille som jobbar på Volvo börjar på en icke volvo verkstad så litar inte du på honom längre bara för att han inte har Volvo stämpeln i handen längre, det va det löjligaste. Ni betalar 40% mer för servicen på Volvo för de har en lyxig ingång till verkstaden och marmor på golvet, inte för att killarna på som byter oljan är bättre än t ex autoverkstaden el mekonomen, sen tog jag min andra bil som ett exempel Helge, om den dessutom är så dyr till en renault, vad kostar det då inte att byta kamrem på en S80 el V70 etc.
Den dagen han börjar på en annan verkstad är han precis lika bra, för varje månad som går blir han mindre kunnig om de nyare modellerna, 1. han går inga kurser med det senaste (oftast inte), 2. han har inte senaste infon i datorn, 3. han stöter sällan på de senaste årsmodellerna. Dessutom har ju märkesverkstan tillgång till senaste mjukvaran, det kan vara mycket värdefullt.

Men för en äldre bil har ju den lilla verkstan mest fördelar: billigare och mer kreativa reparationsmetoder, bemötande som passar bättre för en billigare bil... /PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
Gurra82 skrev:
Han skriver ju ingenting om att serva bilen på andra verkstäder än volvo, han skriver HEMMASERVAD.
av Lövet
Gurra82 skrev:Så du menar alltså när din service kille som jobbar på Volvo börjar på en icke volvo verkstad så litar inte du på honom längre bara för att han inte har Volvo stämpeln i handen längre, det va det löjligaste. Ni betalar 40% mer för servicen på Volvo för de har en lyxig ingång till verkstaden och marmor på golvet, inte för att killarna på som byter oljan är bättre än t ex autoverkstaden el mekonomen, sen tog jag min andra bil som ett exempel Helge, om den dessutom är så dyr till en renault, vad kostar det då inte att byta kamrem på en S80 el V70 etc.
Står det Lasses Allbilsverkstad i din servicebok så förlorar den klart mer än 40% av arbetskostnaden på en service i andrahandsvärde. Oavsett om du gillar det eller inte.
av intruder1400
Volvo fuskar lika mycke som andra verkstäder
Köper du beg så är det för garantier man servar på märkesverksta
sedan kvittar det om du inte känner mekaniken
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det handlar inte om fusket, det är klart att fusk är lika utbrett överallt, det det handlar om är att volvoverkstaden har utrustning, information, och uppdaterar sånt som andra icke-volvo verkstäder inte har möjlighet att göra..
Om man börjar diskutera 10-15 år gamla bilar så är det såklart en annan femma, men nu pratar trådksaparen om en relativt ny bil!
Användarvisningsbild
av Krollspell
intruder1400 skrev:Inside info dom uppdaterar inget om bilen går som den ska
Har man inga problem så kan det skapas pga det
Ja det stämmer, men Inte helt sant för ibland kommer det ut meddelanden till verkstaden från Volvo att vissa grejer ska uppdateras vid kommande service vilket har hänt mig ett par gånger, som t ex min förra S80 vid 3 000 mil, då var det en hel del viktiga uppdateringar.

Sen är det ju så som Andreas Löfgren skriver, för värdet på en sån pass ny bil är det viktigt med en original stämpel. Sen på en bil från 2003, ja då börjar ju andra faktorer som bilens skick etc. få större betydelse än mil och en helt korrekt servicebok från åf..
av perhall
intruder1400 skrev:Inside info dom uppdaterar inget om bilen går som den ska
Har man inga problem så kan det skapas pga det
Men jag fick ny motormjukvara och 15% lägre förbrukning efter en service utan att ha klagat... /PH
Användarvisningsbild
av CarMan
Gurra82 skrev:De pengarna du sparar på att inte serva bilen på Volvo kan du åka taxi och hämta bensin om du är så glömsk att du glömmer att tanka. Kan ta ett exempel: har en Renault årsmodell 2003 som jag skulle serva och byta kamrem på. För detta jobb skulle volvo ha hela 11500 kr för, gjorde detta på autoverkstaden för 6700, för de pengarna som jag sparar kan jag ringa ut en bärgare på min traditionella försäkring ett antal gånger.

Dra inte in renault i detta, det är helt orelevant !!! Dom har ju extremt höga priser på sina delar o dålig kvalite på bilarna, inte alls releant i denna diskutio...

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]