Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
Nej det är klart att det aldrig är något fel på en Volvo. Här är ännu en dum kund som inte fattar det fina med att spolningen ska ske mot rutans underkant. Annars kan torkargummit bli vått? Möjligen jag har använt Biltemas spolarvätska?

(2,4 d MY10 utan framfjädring)
Användarvisningsbild
av CarMan
P1800 skrev:Nej det är klart att det aldrig är något fel på en Volvo. Här är ännu en dum kund som inte fattar det fina med att spolningen ska ske mot rutans underkant. Annars kan torkargummit bli vått? Möjligen jag har använt Biltemas spolarvätska?

(2,4 d MY10 utan framfjädring)
Gör dig inte dummare än vad du är!

det är skilnad på att laga symtom & att laga ett fel !!!

Om man har förlågt spolvätsketryck så blir symtomen att strålen trycks ned av fartvinden & då kan man laga symtomen genom att rikta om spolmnstycket.

eller så gör man det seriöst o lagar felet
Användarvisningsbild
av Falk
CarMan skrev:Jag har inte haft ett enda klagomål på dålig spolning på en V80II eller S80 (men har haft några på XC60)
Till XC60 finns lösning att montera, som även borde funka på en V70II

men då jag inte upplevt detta på en enda V70II så kanske du har ett annat fel (typ klämd slang eller nått som gör att trycket blir lägre)
så man bör undersöka din bil, innan man monterar en egen lösning
Jag hade ursprungligen samma tanke som CarMan, att det kunde vara någon strypning, klämd slang eller så, på vägen som gör att det blir för dålig sprutt på "strålen" och att vätskan trycks ner av fartvinden av den anledningen. Men det har kollats och är slangar tryck/flöde förefaller ok.
Dock skulle problemet vara mindre om spolarsystemet jobbade med högre kapacitet. Nu är det nog en kombination av taskigt flås och alldeles för "låg grundinställning" av sprutbilden som gör att den träffar på fel ställe i fart. (Även stillastående hamnar vätskan på rutans nederdel på bägge sidor)

Pratade med min verkstad nu på morgonen. De skulle kolla upp meddelandet ang XC60-munstycken och beställa ett par. :P
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Jag har inte haft ett enda klagomål på dålig spolning på en V80II eller S80 (men har haft några på XC60)
Till XC60 finns lösning att montera, som även borde funka på en V70II

men då jag inte upplevt detta på en enda V70II så kanske du har ett annat fel (typ klämd slang eller nått som gör att trycket blir lägre)
så man bör undersöka din bil, innan man monterar en egen lösning
Visst fan är det kass att det spolar så lågt, försökte vrida upp mina munstycken men insåg att volvo sparat in 0.0000001 öre genom att bara gjuta en massiv klump som inte kan justeras.

Nåväl... inte orkar jag åka till verkstaden för att klaga på detta.... bara att acceptera.

Kanske därför du int efår några klagomål carman, jag är nöjd så länge bilen går frammåt, lite kassa polare, hårda dämpare och skrikad bromsar hetsar jag int upp mig för på nybilen. :mrgreen:
av lobbysleeper
Jag har också detta problem.
När jag klagade hos Bilia i höstas, så var det som att tala inför en döv, de bara konstaterade att munstyckena inte går att justera men att spolningen fungerar dugligt... Inget intresse i att försöka lösa problemet.

Nu har ju nybilsgarantin gått ut men hoppas ändå Volvo presenterar en lösning (eller att någon här löser det).
av Amli
Det finns flera trådar som har tagit upp detta problem. Även min spolar alldeles för dåligt. Funkar knappt i hastigheter över 80km/h. Jag har även tagit upp det med min service tekniker och enligt honom i alla fall var det känt fel.
Det är med andra ord flera som klagat över detta.
av refbob
Det är kul med innovativa människor!
Hur lågt spolar dina? Mina spolar lågt, men ca 5 cm ovanför torkarbladen i nedfällt läge. Saknar min Passat i detta avseende. Duschade en jämn film över nätan hela rutan på en gång.
Användarvisningsbild
av CarMan
5cm ovanför torkarna ska det inte spruta, då är något fel!
Användarvisningsbild
av Falk
Mina originalmunstycken spolar också strax över torkarna när bilen står still.

Jag ska åka förbi verkstan i morgon och prova med några XC60 varianter som eventuellt ska lösa problemet. :P
Jag rapporterar så snart vi testat. :-)-)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Har en V70II MY10 och samma här. De sprutar så lågt att jag inte ens kan få rent överdelen av rutan när det är skitigt ute. Det blir ett smutsgrått fält överst på rutan dit spolarvätskan aldrig når om man nu inte vill tömma hela behållaren på en gång. Problemet är att de är för lågt ställda även för låga hastigheter. Jag har samma problem i stadstrafik i 50km/h......Värst är det vid kyla ute och varm kupé då "dunstar" smutsvattnet och lämnar kvar en sandig sörja som jag inte får bort. OK Om jag spolar i 10-15 sekunder så går det till slut men då har jag gjort av med 1,5 liter spolarvätska....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]