Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mike_of_sweden
Motortempmätare och oljesticka... :roll:

Kom igen grabbar, det är 2010 och inte 1980 nu.
av dimster
Motortempmätare saknar jag också men den går att läsa ut via OBD-uttaget, insugs, katalysator och yttertemp går bland annat också att läsa ut.
Har själv en VI-performance monitor, funkar kalasbra. Den är dock lite dyr. Scangauge funkar den med och är mycket billigare men inte lika "flashig".
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
CarMan skrev:
XC90_Executive skrev:Det har ingen betydelse om den sitter där eller ej. Även på bilar med tempmätare (t.ex min C70N) så går det ju bara upp på mitten nästan direkt. Även om motorn skulle bli lite varm så gör den ingen utslag.

FEL

Det ger inte utslag om motorn blir lite varm. Men stiger det över en nivå som bör ses över så stiger givetvis mätaren.
av erc
Gurra82 skrev:Är det någon mer än jag som stör mig på att det inte finns en motortemperaturmätere i bilen? Har en V70 MY10, Inte för att jag vill sitta och kolla på den precis, men saknar den faktiskt. Bara för att slipsnissarna inte bryr sig om den, ja eller förstår sig på den :D så behöver de ju inte plocka bort den
Slipsnissar?! Du menar den stora grupp tjänstebilsförare som står för merparten av alla nyköp av Volvo V70?

Saknar du oljetemperaturmätare också? Växellådsoljetemperaturmätare? :)
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Tempmätare, oljetryck, voltmeter, amperemeter mfl. mätare var ju i ropet i Volvo 164 och andra dylika vagnar. I dag skulle man ju klara sig med bara hastighetsmätaren eftersom allt sköts via bilens styrssytem. Om något är fel får du veta det genom en visuell varning. Varvräknaren är en modegrej som alla måste ha i konkurrensen.

/H

Ps. Jag är glad åt min varvräknare trots aut. Ds. :D
av sorsj
Ansluter mig till dem som vill ha kvar motortemperaturmätare (och även riktig oljesticka). Trots 4 månaders tillvänjning kan jag inte försona mig med tanken att inte veta när motorn är driftsvarm och kan fullbelastas. Och ja, jag har tidigare haft oljetempmätare också och skulle mycket gärna fortsätta med det - oljetemperaturen är ännu bättre information. Kunde inte vi som vill åtminstone få bläddra fram informationen via något menysytem; det skulle väl inte störa dem som inte vill?
av AndS
Jag saknar inte dessa mätare och vill inte betala för det, men för de som önskar dem skulle det kunna vara tillval. Programvaran skulle kunna finnas på plats från början och för en femhundring aktiveras den.
Hade en ny Audi A4 som hyrbil förra veckan och den var som ett jä... tivoli med massa olika grafisk symboler som kunde växlas med två helt olika knappar på torkarspaken.
Väl hemma igen kände man sig nöjd att hamna i Volvon som kändes väldigt stilren.
Själv kör jag den ca 5min och då är alla "explotionsmotorer" så varma att en modern syntetisk motorolja med lågt viskotal smörjer motorn. Skulle den sedan efter x tid (vet inte hur det är programmerat) komma upp i det som definierats som normal drifttemp ska man som tidigare skrivits få ett larm (jag hoppas och tror det åtminstone för jag har aldrig sett det)
Nä, alla dessa mätare lämnade jag i det ögonblick jag slutade tävla med bilar. :wink:
Men varför inte som jag skrev tidigare att man kan få det som tillval.
Användarvisningsbild
av StringerBell
mike_of_sweden skrev:Motortempmätare och oljesticka... :roll:

Kom igen grabbar, det är 2010 och inte 1980 nu.
Du tycker att "medelhastighet" känns mera 2010? :roll:
av borstarmicke
Råkade trycka lite för fort på startknappen efter att ha satt i nyckeln o då dök en oljenivåmätare upp, enda gång jag sett den...
Finns säkert en del verkstadstrix som gör att man kan få ut mer info från färddatorn.

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]