Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Variosboy skrev:
Steff 99 skrev:
Variosboy skrev:Då är det ju framhjulsdriften som är fel för dig, inte bilen i sig själv..
Jag har kört framhjulsdrivet minst 100.000 mil ,jag har tävlat med framhjulsdrivet visserligen med ett antal SAAB V4 en gång i tidernas begynelse, men ok det kan vara så att det är fel på mej.
Oavsett detta är en bakhjuldriven bil med moderna antispinn och antisladd system bättre, för de styr dit man vill, V70 är inte bra, den plogar och vill gå rakt fram.
Även i slasksträngar är den också oberäknelig vart den skall ta vägen.
Man kommer inte upp i backar där alla andra kommer upp.

Men har man ingen erfarenhet av andra bilar än Volvo V70II så kan man kanske tycka att det är det bästa som finns i snö, men låt säga så här...då har man fel...men en V70 med AWD då är den en helt annan bil, en vinterbil !

Jag är besviken på hur V70 II uppträder i halka , jag trodde det var fel på mina däck (se annan tråd)
men efter att ha testat andra V70II med andra däckfabrikat var det bara att konstatera att dessa var exakt lika dåliga eller bra beroende på vilka krav man har.
Efterssom det inte var ditt inlägg jag svarade på, utan det som stod OVANFÖR mitt svar så blir den här citeringen du gjorde helt uppåt väggarna! :D
Oj här också..har tydligen läst och tolkat aningen fel, o inte bara här...men men.. :oops:
av cse
Detta tycker jag gör V70 II till en sämre vinterbil än V70 N.

Sämre värme i kupen vid -25 o kallare.

Sämre effekt på dieselpannan. (behövde aldrig skrapa rutor på min V70 N)

Problem med isbildning på torkarna på grund av hemmaläge långt ner. (ingen värme på rutan därnere under huvkant)

Tidur på timer för värmare går ej att ställa före innan motorn stoppats.

Svårt att öppna bagagelucka vid snö o is på taket på grund av att sista 3dm av taket är "baklucka"
Senast redigerad av 1 cse, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Håller med dig cse på alla punkter utom det där med att behöva skrapa rutan, har jag aldrigt behövt göra på min, och jag brukar normalt ställa in timern på ca 10-15 minuter efter den tiden som jag vill ha bilen för att jag tycker det räcker med typ 10-15 graders temperatur i kupén i bilen på morgonen. Har inte ens någon isskrapa i bilen nu för tiden..

så frågan är om det inte är nåt galet med din dieselvärmare!?
av cse
Felsökt på volvo 4 ggr. inget fel enl. volvo.
Ny mjukvara för värmaren 2 veckor sedan.
Vi har en identiskt lika bil på firman med mycket bättre värme, ändå inget fel på min enl. volvo
av perhall
Jo, grym var kanske överdrivet... men komforten är grym.
Att den understyr är ju ibland lite störande, men den plogar ju genom snöhögar där BMW:n (e60) är fladdrigare. Och om komforten på sommarmotorväg är jämförbar (dock är BMW:ns komfortstolar bättre) så är den betydligt bättre i Volvon på vintern!
Och då är BMW:n ändå en sedan - åtminstone på e39-tiden var komforten betydligt bättre i sedan än i kombi. /PH
av XLR8MF
Jag har precis bytt bil från en 2008 BMW 335i Coupé som var upphottad till ca 430 hk och 650 Nm till en 2008 V70 2,5T..

Jag tycker Volvo har fått till en bra bil med fint och tryggt chassie. Det är en familjebil som verkligen är trivsam att åka i.

Jag har ett grundläggande problem med min Volvo på vintern och det är det eviga hjulspinnet fram vid starter från stillastående. Har bilen någon antispinn överhuvudtaget? Med min BMW hade jag problem att köra med farthållaren på rakt fram vid halka pga att antisladdsensorn kände av minsta tendens till hjulspinn och då slogs farthållaren av.

Med BMWs grundläggande balans i bilen och det enormt effektiva antisladdsystemet så sticker jag ut hakan och säger att Volvon inte har en susning i vinterväglag. Observera att detta inte gäller gamla BMW bilar utan modern elektronik.

Förövrigt kan jag berätta att med min BMW så kunde jag lägga i sportläge på antisladd systemet och bilen fick mig då att köra som en gud med fina elektroniskt kontrollerade sladdar :) Det är sådana hjälpmedel man inser behövs efter att ha snurrat 180 grader ett par gånger....
av perhall
XLR8MF skrev:Jag har precis bytt bil från en 2008 BMW 335i Coupé som var upphottad till ca 430 hk och 650 Nm till en 2008 V70 2,5T..

Jag tycker Volvo har fått till en bra bil med fint och tryggt chassie. Det är en familjebil som verkligen är trivsam att åka i.

Jag har ett grundläggande problem med min Volvo på vintern och det är det eviga hjulspinnet fram vid starter från stillastående. Har bilen någon antispinn överhuvudtaget? Med min BMW hade jag problem att köra med farthållaren på rakt fram vid halka pga att antisladdsensorn kände av minsta tendens till hjulspinn och då slogs farthållaren av.

Med BMWs grundläggande balans i bilen och det enormt effektiva antisladdsystemet så sticker jag ut hakan och säger att Volvon inte har en susning i vinterväglag. Observera att detta inte gäller gamla BMW bilar utan modern elektronik.

Förövrigt kan jag berätta att med min BMW så kunde jag lägga i sportläge på antisladd systemet och bilen fick mig då att köra som en gud med fina elektroniskt kontrollerade sladdar :) Det är sådana hjälpmedel man inser behövs efter att ha snurrat 180 grader ett par gånger....
Alltsedan e30:n har BMW haft bra grundbalans i bilarna (e28 var ju närmast livsfarlig och e21 ännu värre...), det håller jag med om.

Det sägs att e65 har kass grundbalans och funkar urdåligt utan ESP - detta har jag dock bara läst mig till i tyska auto motor & sport. Dock inte en bil som jag tilltalas av i övrigt heller...

Varför är det så mycket BMW-människor här? Har knappt sett till en endaste Audi- och framför allt Merca-, Lexus- och Jaguar-ägare. Är det vanligt att man byter från BMW till Volvo eller...? /PH
av Steff 99
perhall skrev:
XLR8MF skrev:Jag har precis bytt bil från en 2008 BMW 335i Coupé som var upphottad till ca 430 hk och 650 Nm till en 2008 V70 2,5T..

Alltsedan e30:n har BMW haft bra grundbalans i bilarna (e28 var ju närmast livsfarlig och e21 ännu värre...), det håller jag med om.

Det sägs att e65 har kass grundbalans och funkar urdåligt utan ESP - detta har jag dock bara läst mig till i tyska auto motor & sport. Dock inte en bil som jag tilltalas av i övrigt heller...

Varför är det så mycket BMW-människor här? Har knappt sett till en endaste Audi- och framför allt Merca-, Lexus- och Jaguar-ägare. Är det vanligt att man byter från BMW till Volvo eller...? /PH
Jag tror det beror på att ofta i Volvo diskussioner så jämför Volvoägare sin bil med BMW, jag tror det är en gammal historia bakom.
Ser man historiskt 20-30 år tillbaka så var nog BMW och Volvo ganska lika till storleken, (volym tillverkade) liknande bilar, och bakhjulsdrift.

Nu de senaste 15-20 åren har Volvo gått från bak till framhjulsdrift, BMW har utvecklats mot ett mer sportigt och bakhjuldrivet märke, som konkurrerar med exv. Mercedes och att BMW:s volymer har fullkommligt sprungit ifrån Volvo tillverkningsmässigt.
Så därmed är det kanske lite konstigt att man fortfarande jämför , men varför inte

Sedan har Volvo ofta BMW som en referensbil och vill klättra upp till samma nivå som de tyska premiummärkena.
men Mercedes och Jaguar har historiskt spelat i en annan liga prismässigt så därför fallar de nog bort i jämförelsen

Jag tror det är vanligare att en Volvoägare byter till BMW än tvärt om, men här i detta forum är det väl så att flertalet är bilintresserade, att man då talar om exv. BMW faller väl sig naturligt, för det finns väl inget märke som rör upp så mycket känslor, för och emot, samt att man har många synpunkter ofta hörsägen som man vill ge uttryck för.

Det trevliga här på forumet är väl att diskussionerna oftast är nyanserade o sakliga.
Jämförelser leder ofta till att saker o ting blir bättre, man får upp ögonen att Volvo i vissa fall är långt fram i utvecklingen, i andra att här behövs det till förändringar.
av perhall
Steff 99 skrev:
perhall skrev:

Jag tror det beror på att ofta i Volvo diskussioner så jämför Volvoägare sin bil med BMW, jag tror det är en gammal historia bakom.
Ser man historiskt 20-30 år tillbaka så var nog BMW och Volvo ganska lika till storleken, (volym tillverkade) liknande bilar, och bakhjulsdrift.

Nu de senaste 15-20 åren har Volvo gått från bak till framhjulsdrift, BMW har utvecklats mot ett mer sportigt och bakhjuldrivet märke, som konkurrerar med exv. Mercedes och att BMW:s volymer har fullkommligt sprungit ifrån Volvo tillverkningsmässigt.
Så därmed är det kanske lite konstigt att man fortfarande jämför , men varför inte

Sedan har Volvo ofta BMW som en referensbil och vill klättra upp till samma nivå som de tyska premiummärkena.
men Mercedes och Jaguar har historiskt spelat i en annan liga prismässigt så därför fallar de nog bort i jämförelsen

Jag tror det är vanligare att en Volvoägare byter till BMW än tvärt om, men här i detta forum är det väl så att flertalet är bilintresserade, att man då talar om exv. BMW faller väl sig naturligt, för det finns väl inget märke som rör upp så mycket känslor, för och emot, samt att man har många synpunkter ofta hörsägen som man vill ge uttryck för.

Det trevliga här på forumet är väl att diskussionerna oftast är nyanserade o sakliga.
Jämförelser leder ofta till att saker o ting blir bättre, man får upp ögonen att Volvo i vissa fall är långt fram i utvecklingen, i andra att här behövs det till förändringar.
Ja, det är sant. Mycket bra stämning här på forumet till skillnad från vissa andra forum. Men man kan ändå tycka att det borde finnas lite mer Audi-människor här. Kan dock tänka mig att Audi-ägare/förara är lite mindre bilintresserade och mer typ 2,4 A6 quattro tjänstebil. Men vad vet jag...

Förvånansvärt många verkar också byta mellan BMW och Volvo - säkert oftare till BMW men om man får tjänstebil så faller man tillbaka till Volvo (som man då mycket hellre väljer än en Passat...) PH
perhall skrev: Varför är det så mycket BMW-människor här? Har knappt sett till en endaste Audi- och framför allt Merca-, Lexus- och Jaguar-ägare. Är det vanligt att man byter från BMW till Volvo eller...? /PH
Ja, det stämmer faktiskt.

Det kan ha att göra med att BMW-ägare kanske är mer engagerade i sina bilar än andra och därför syns mera i ett diskussionsforum. Man skaffar familj, har "gasat av sig" - skaffar volvo... :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]