Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev:
MattiasD skrev:Nu är det knappt någon som värmer sin villa med olja. Men ur miljösynpunkt borde det vara lika illa. Ett problem med dieselvärmaren är om den används i stadsmiljön, då den bidrar att försämra den redan dåliga luften och bidrar till hälsoproblem.

Haha, vilken påstående.

Så i landsbygden så bidrar inte dieselvärmaren till att försämra miljön?

Nä för det är ju inte samma luft som blåser över hela världen..... Snacka om instängt tänkande men så är ofta miljödebatten.
Då kan du förklara för oss med "instängt tänkande" hur det kommer sig många storstäder har problem med luften? Jag har aldrig hört om dessa problem på landsbyggden :roll:

Givetvis bridrar dieselvärmaren till att försämra miljön, men det jag skriver är att de kortsiktiga hälsoeffekterna inte blir lika påtagliga där.
Det beror ju på antalet bilar etc. inte på effekten av en enskild bil/värmare.

Effekten av en värmare är densamma var i världen du än använder den. Precis som effekten av att köra en bränslesnålare bil i Sverige är bra för fransmännen.

Edit: Ähm det där blev bara rörigt.
Känns som "partikelproblemet" från dieselbilar och dubbdäck i Sthlm är em skrivbordsprodukt som många andra. Skulle man vara seriöst intresserad av bättre miljö i Sthlm borde man lägga ner Bromma flygplats!

Så svaret på frågan från mig skulle ju bli, gör som du tycker är enklast :)
bilgalen skrev:Känns som "partikelproblemet" från dieselbilar och dubbdäck i Sthlm är em skrivbordsprodukt som många andra.
Har du bott i Stockholms innerstad?

Det har jag, och om "sotet" kommer från dieslar, dubbdäck eller dylikt vet jag inte men att det är mycket det vet jag.
När man torkade fönsterbrädorna varannan vecka blev trasan svart av skiten!
Och det sotet lär inte produceras vid nåt skrivbord :D

Vet också att det inte kommer från Bromma flygplats eftersom jag jobbat i Sundby industriområde (under inflygningsbanan) och där hade vi inga problem med sot.

Nu när jag bor i förort till Sthlm har jag inte sådana mängder sot
Risken är ju att bränslevärmaren går igång och hjälper till att hålla bilen varm om man står på tomgång och det är -20 ute. Då går ju både motor och bränslevärmaren.
För att vara säker på att den inte gör det får man avaktivera extravärmaren, vilket man måste stänga av bilen för att göra så det verkar lite bökigt.
swemax skrev:
bilgalen skrev:Känns som "partikelproblemet" från dieselbilar och dubbdäck i Sthlm är em skrivbordsprodukt som många andra.
Har du bott i Stockholms innerstad?

Det har jag, och om "sotet" kommer från dieslar, dubbdäck eller dylikt vet jag inte men att det är mycket det vet jag.
När man torkade fönsterbrädorna varannan vecka blev trasan svart av skiten!
Och det sotet lär inte produceras vid nåt skrivbord :D

Vet också att det inte kommer från Bromma flygplats eftersom jag jobbat i Sundby industriområde (under inflygningsbanan) och där hade vi inga problem med sot.

Nu när jag bor i förort till Sthlm har jag inte sådana mängder sot
Svårare att torka rent lungorna...
ztaffans skrev:Risken är ju att bränslevärmaren går igång och hjälper till att hålla bilen varm om man står på tomgång och det är -20 ute. Då går ju både motor och bränslevärmaren.
För att vara säker på att den inte gör det får man avaktivera extravärmaren, vilket man måste stänga av bilen för att göra så det verkar lite bökigt.
Ja, det skulle kännas konstigt om värmaren skulle renas när bilen är igång, den är väl helt separat? Så då borde motor+värmare släppa ut mer än bara värmare... Som sagt, testa stäng av extravärmaren och se hur lång tid innan fläktarna går igång. 0-gradig bil (kallgarage), -10 ute, och sedan långsam bilfärd i 20 minuter så blir inte kupen varm utan extravärmaren. Med värmaren blir det riktigt trevligt ...

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]