Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

refbob skrev:Jag har kallgarage och då använder jag motorvärmaren (tillval). Dieselvärmaren använder jag övrig tid när jag parkerar längre tid någon annan stans . En del tycker det är kaka på kaka med båda delar, men jag tycker det är komfort. Dieselvärmaren använder jag flera ggr i veckan. Jag skall alltid se till att jag får med det på bilarna i framtiden. Klockrent tillbehör för en "billig" penning att få en varm bil när andra har
- 25 grader i sina. Det gäller bara att komma ihåg att programmera......
Låter som den perfekta kombinationen, speciellt när man som du har kallgarage.
XC90_Executive skrev:
GreenTurtle skrev:Hur kan det då vara detta bästa tillvalet om jag alltid ställer in bilen i garaget på vintern och man ska inte använda värmaren i garaget?
För att jag skriver vad jag tycker och känner :wink: För mig är den helt ovärderlig!
Instämmer med föregående talare (skrivare i detta fall).
Jag har också kallgarage hemma och har den inte på den där, men jag har bilen till jobbet 3ggr i veckan och programmerar den så den är varm till avfärd, verkligen fantastiskt bra. :-)-)

Jag brukar dock ställa fram den lite så planerar jag avfärd kl 13 så står den på typ 13.30 så är den ändå ljummen 12.45-13 ...
Värme utan behov av eluttag.

Bilen fri från snö och is. Inga repor på rutor efter isskrapan.

Härligt att kunna sätta sig i en uppvärmd kupé när det är riktig vinter.

Dessutom: jag har en god vän som kör dieselbil av annat fabrikat. Denna vagn saknar bränslevärmare vilket medför att värmekapaciteten inte räcker till när det blir riktigt kallt under körning - motorn lämnar på grund av hög verkningsgrad inte tillräckligt med överskottsvärme.

Hälsningar

Henry
Henry_Fågeljazz skrev:Dessutom: jag har en god vän som kör dieselbil av annat fabrikat. Denna vagn saknar bränslevärmare vilket medför att värmekapaciteten inte räcker till när det blir riktigt kallt under körning - motorn lämnar på grund av hög verkningsgrad inte tillräckligt med överskottsvärme.
En petimeter, det är inte dieselmotorns verkningsgrad som gör att värmen inte räcker till, det är en modern skröna skapad av smarta markndsförare av dieselmotorer.....

Till största delen beror det på att dieslemotorn saknar gassjäll och alltid har max flöde genom motorn även vild del eller låglast. Tex redan vid tomgång har du ju fullt blås gemom motorn så förbränningsvärmen far rakt ut genom avgasröret på dieseln, på bensinare stryper gasspjället så förbränningsvärmen stannar kvar längre i motorn.
StringerBell skrev:Fast fjärrstart är pricken över i. Funderar att skaffa en sådan trots att det går loss på 7000:-
:-)-) helt klart en pryttel man "måste" ha. Vem går fram till tvn och ändrar kanal ?:-/ .
Testade självklart lite av funktionerna nu på morgonen (Direktvärmen och Extravärmen) och visst, jag kan nu se fördelarna med den.

Som sagt, jag vet att man inte ska köra värmaren i garaget MEN om man som i mitt fall har ett kallgaragade med extremt bra ventilation (saknar undertak och några panelskivor :roll: )

Ett annat gissel i dessa vintertider är ju givetvis tvätt av bil när det är polarkyla ute. Om man tvättar bilen på kvällen (skinnar av den ordentligt och även i dörrposterna), det blir ca -20 ute under natten, kör med tiduret på morgonen (bilen står i garaget alt. ute), kommer man då att komma in i bilen på morgonen? Utan parkvärmaren vet jag av erfarenhet att det är snudd på omöjligt utan att ta i för kung och fosterland med risk att förstöra allt vad lister och dörr heter.
GreenTurtle skrev: Som sagt, jag vet att man inte ska köra värmaren i garaget MEN om man som i mitt fall har ett kallgaragade med extremt bra ventilation (saknar undertak och några panelskivor :roll: )
Har samme type garasje, kjører begge bilenes dieselvarmere inne i garasjen. Ikke noe problem!

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]