Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av oilburner
8,5 tommers felg er helt upperlig på 235 dekk så det kan du trygt sette på så sannt felgen passer inn på bilen og dette beror jo også på ET. ET er et mål som sier hvor felgens annleggsflate (den som ligger ann mot skivebremsene) sitter i forhold til felgens midtpunkt vertikalt.
Selv kjører jeg med 8,5X18 på 225/40 dekk og det funker helt topp på min VAG.

Jeg kjenner ikke svenske forskrifter men de Norske er +- 15 mm avik på hjulbredde dvs +- 7,5mm ET i forhold til verdi i vognkort. Vognkortet i Norge har samme data for hjul oh felg på XC60 og Xc60 R-design med 20" Cratus.og den sier 55 mm ET.

Det er sporvidden man ikke får øke mer enn + - 15mm og dette har ikke noe med felgens bredde å gjøre. Om du tenker deg teoretisk at vi tar original felgen og bredder denne med for eks 1 tomme på utsiden samt en tomme på innsiden så har du øket hjulbredde på hjula med 2 tommer men du har fremdeles originalt ET. Det er ingen regler for hvor brede felger du kan sette på så lenge dem går inforbi skjermen og ikke tar borti noe ved fullt ratt utslag samt full nedfjæring. Man skal også huske på at jo større diameter på felgen jo bredere felg kan man ha dersom man ikke kommer i konflikt med max målet på ET. :-DD På min XC60 My 10 skal jeg ha 10X22 felg og tror denne har ET45 som skal være lovlig i følge forhandler.
av CAT3208
Hei oilburner ET 45 blir feil, bilen din har stemplett ET på 55 i vognkortet. dvs minus 7,5 og du kan ha ET på 47,5

Bredden på felgen og diameter har ingen sammenheng, de er frittstående i forhold til hverandre, men dekket og felgens bredde er regulert.
Du kan også se at en 65 profil blir godkjent på en felgbredde men ikke 35 innen samme omkrets. Kravet til omkretsen på hjulet er +-5%
Bredden innenfor skjermen med riktig ET. Da kan du finne maks bredde på hjul intill det subber i støtdemper :lol: .

Men den som skaffer en godkjenning på XC60 og ET45 har fått en godkjenning som er interessant, fordi det forandrer som du sier sporvidden og Volvo må godkjenne.
Konklusjon: sporviden forandrer seg kun ved en forandring av ET
Användarvisningsbild
av oilburner
CAT3208 skrev:Hei oilburner ET 45 blir feil, bilen din har stemplett ET på 55 i vognkortet. dvs minus 7,5 og du kan ha ET på 47,
Bredden på felgen og diameter har ingen sammenheng, de er frittstående i forhold til hverandre, men dekket og felgens bredde er regulert.
Bredden innenfor skjermen med riktig ET. Da kan du finne maks bredde på hjul intill det subber i støtdemper :lol: .

Men den som skaffer en godkjenning på XC60 og ET45 har fått en godkjenning som er interessant, fordi det forandrer som du sier sporvidden og Volvo må godkjenne.
Konklusjon: sporviden forandrer seg kun ved en forandring av ET
Da jeg ikke har fått bilen enda så skal ikke jeg være påståelig med å si at bilen har det ene eller det andre ET men faktum er at det er flere dekk/felg sider på nettet som sier at max ET=52 og min = 38 hvilket skulle tilsi at originalt er rundt 45. Dette skal jeg nok finne ut av så snart jeg kommer hjem da jeg er på jobb utenlands akkuratt nå. Nå er det heller ikke sikkert at det er samme ET på orig 17 tommere og 19 tommere. Det som jo er litt rart er jo at dersom du oppgraderer til for eks 19 tommer og 255 dekk så vil dette stå i vognkort som original dim selv om original dim egentlig er 235/65X17

"Du kan også se at en 65 profil blir godkjent på en felgbredde men ikke 35 innen samme omkrets. Kravet til omkretsen på hjulet er +-5% " Ikke helt sikker på hva du mener her da jeg aldrig har hørt noe om at du må godkjenne en bestemt profil på dekka. Det er som du nevner + - 5 % avik på original rulle omkrets som er kriterie her og da sier det seg selv ut i fra dia på felg / bredde på dekk hva slags dekkprofil du må ha for å få dette til å stemme. Forøvrig så står det vell ikke i regelverket at det kunn er fabrikant som skal godkjenne en bestemt felg men også for eks tyske TUV er fullt ut akseptert av det norske biltilsynet. Her har jeg blitt fortalt at svenska bilprovningen ikke godtar samme papir noe som jeg finner rart da jo sverige er i eu og ikke norge. Men går du til biltilsynet og legger frem TUV papirer på at denne felg går til din bil så er det ingen problem.
av CAT3208
Hei Oilburner
Jeg skal være litt mindre katgorisk en det kan virke som jeg var i innlegget mitt. Jeg legger til litt info som jeg har skaffet meg.
Jeg har sjekket to vognkort, ett på en XC60 uten R-design og ett med R-design og 20" orginalmontert felg.

Vognkortene var like mht dekk og felg.

Std dim std felg Min LI Min innpress Maks sporvidde Min hast.
aksel 1 235/65R17 7,5JX17 93 55 1632 U
aksel 2 235/65R17 7,5JX17 93 55 1586

Alternativet i vognkortet var 18" og 19" felger fortsatt 235 men 55 og 60 profil 7,5" felgbredde på begge, men ET er ikke beskrevet i vognkortet for alternativene heller ikke sporvidde. Da leser jeg det som om de er faste verdier.

Når det gjelder profilen så er min oppfattning at dekkprodusenten har noen krav. Lav profil har større krav i forhold til forskjell på minste og største bredde på felgen. Dvs slik jeg oppfatter det så vil kravet til felg på en 35 profil være strengere en eksempelvis en profil 65 som blir godkjent på flere felgbredder enn det en 35 profil ville blitt.

Jeg er ubetinget enig i at det er flere som kan godkjenne felger.

Når jeg nå leter etter felg og dekk så er det ET, Rulleomkrets og bredde innenfor skjerm som er de kriteriene jeg sjekker, og selvsagt dekk og felg skal være godkjente produkter.

Jeg sitter nå også med et intrykk etterhvert at dersom man ønsker maks bredde så vil ET 55 være riktig fordi man nærmer seg støtdemper og hjulbue samtidig i bredde.

Men jeg skulle gjerne vite om Volvo har godkjenning på annen sporvidde ol, men det er mer en teoretisk problemstilling.
Användarvisningsbild
av oilburner
Jeg vil vel i utgangspunktet tro at alle bilmerker inkludert volvo helst ikke vil godkjenne noe annet enn det dem selger selv men det jo en fast regel at man kan forandre 15mm på sporvidden uten noe godkjenning. Men det er ingen som sier at dette er max av hva du kan få godkjent slik at det som nevnt tidligere finnes felger til visse biler med for eksTUV papirer som har større sporvidd forandring enn dette og er likevell lovlig.
Derimot så har jeg aldrig hørt om noe krav fra dekkfabrikk eller andre om felgbredde kontra profil. Men anbefaling er noe annet. Så lenge dekket passer så er det greit. Tidligere så hadde vi en forhandler for Rieger i Østfold og i Rieger katalogen den gang så var det mange bilder av biler med ekstreme hjul. Dengang var det inn med brede felger og det var mange utgaver der felgen var bredere enn dekka og 30-40 profil. Så veldig fett ut. I dag så er det mer vanlig å ha litt smalere felger slik at dekka kommer litt utenfor felgen og kan i såmåte ofte beskytte felgen mot stein fortauskant. Men det sier seg selv at jo mindre profil man har på dekk jo mindre spille rom har man å gå på når det gjelder felgbredde.
Som sagt så skal jeg sjekke opp tilatt sporvidde når jeg kommer hjem igjen men felgene skal være godkjent på bilen så jeg velger å tro på det intil jeg ser noe annet bevist. Bilen er i produksjon nå og hjula ligger på loftet.
av CAT3208
Mens man venter på ny bil så blir det mye man forsøker å lære seg eller grave litt i.
Fikk beskjed på lørdagsmorgen fra selger om at status på bil var skiftet til produsert. :-)-) :-)-)

Denne linken under hvor jeg også har sittert fra er noe av det beste jeg har sett frem til nå når det gjelder dekk/felg. Der finner man også forholdet til TÜV som du er inne på i ditt innlegg oilburner.

http://www.poleposition.no/Felg/den_sto ... gboken.doc
***************''
Norge: Se veitrafikkloven under ”Forskrift om krav til kjøretøy”. Dekk og felger finner man i kapittel 10. Selv om den generelle sporvidde endringen iflg loven er maks 15mm, vil man finne veldig veldig mange TÜV-godkjenninger som tillater mer. Spør oss om TÜV-dokument om nødvendig.
Det er ikke krav til at felgen er TÜV'et, det er de tekniske målene TÜV setter opp fra bil til bil som gjelder. Ergo felgmerket behøver ikke å stå oppført i TÜV.
TÜV-dokumentasjon for felger kan nå leveres på diskett og CD-rom.

TÜV: Auto Business Verlag GmbH & Co KG
Service-Center
Neumarkter Str. 18
D-81664 MÜNCHEN
TYSKLAND
Tlf: 0049 180 525 1625
Fax: 0049 180 599 1155
Her får du TÜV enten på cd-rom eller 2 ”hyllemeter papir”.

klippet ut fra "Den store kloke felgboken" på denne sitenhttp://www.poleposition.no/dekk.html
Det er også en link til en dekkkalkulator med mye informasjon og de har noen flotte felger.

Nå er spørsmålet? kom bilen med fergen fra belgia på fredag eller blir det neste uke. :?:
av fgorseth
Hei oilburner.

Jeg regner med du har fått din XC60, og at du har fått på noen fete felger i 22".

Jeg regner med å få min nye XC60 D3 AWD R-design i slutten av måneden, men i mellomtiden ser jeg på ulike felgalternativer. Bilen blir levert med kun piggdekk på 8.0x20" ET55 Volvo Taliha Dark Grey felger. Nå må jeg finne felger til sommerdekkene, og jeg satser på 22" med 265/35/22 dekk.

Men, spørsmålet er hvilken bredde jeg skal gå for (8.5" eller 9.0") og hvilket innpress som er det optimalt - og innenfor lover og regler.

Jeg vet at Heico Sportiv (Volvo tyskland sin offisielle tuner) leverer 9.0x20" ET43 til XC60, men hvis det er riktig at offset kun kan avvike +/- 7,5 mm fra original offset på ET55, så kan ikke disse brukes i Norge.

Jeg vurderer nå 8.5x22" ET48, men det hadde vært interessant å høre om andre har erfaringer med 9.0x22" eller andre dimensjoner... Felger kan man få laget etter mål, så det gjelder bare å finne de perfekte målene :)

Jeg har også vurdert forskjellig bredde eller forskjellig offset foran og bak (siden det er mye større klaring bak), men et alternativ er kanskje å bruke spacere bak (da kan jeg i alle fall veksle mellom å sette dekkene foran/bak i forhold til slitasje)!?

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?