- tor 21 jan 2010, 20:31
#369827
Jag är däremot inte så imponerad av de "nya" lådorna, de som heter något med "'tronics" på slutet. Det som andra upplever som mjukt, upplever jag som diffust. Växlingarna kan ibland bli väldigt utdragna och sega, där äldre lådor hade ett mer linjärt beteende där man visste när de skulle växla, och skillnaden mellan låst och icke-låst växel var tydlig. Jag upplevde detta aldrig som något negativt, även om det innebar att lådor antingen växlade väldigt ofta eller att man fick göra kick-down ofta. På moderna lådor verkar det finnas mellanlägen som ger den där diffusheten jag finner störande.
andreas 80 skrev:Om nån undrar hur en converter fungerar kan man läsa lite härJag antar att det är vad vi kallar "momentomvandlare" på svenska?
http://auto.howstuffworks.com/auto-part ... verter.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter
Har man lock-up så låser man convertern så att den inte slirar någonting.
Nu: Mercedes-Benz A-Klass 180CD 2017 Tidigare: 2017-2018 Renault Megane 1.5 diesel 2011 • 2009-2017: V50 D5 2008 •