Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag är däremot inte så imponerad av de "nya" lådorna, de som heter något med "'tronics" på slutet. Det som andra upplever som mjukt, upplever jag som diffust. Växlingarna kan ibland bli väldigt utdragna och sega, där äldre lådor hade ett mer linjärt beteende där man visste när de skulle växla, och skillnaden mellan låst och icke-låst växel var tydlig. Jag upplevde detta aldrig som något negativt, även om det innebar att lådor antingen växlade väldigt ofta eller att man fick göra kick-down ofta. På moderna lådor verkar det finnas mellanlägen som ger den där diffusheten jag finner störande.
andreas 80 skrev:Om nån undrar hur en converter fungerar kan man läsa lite här
http://auto.howstuffworks.com/auto-part ... verter.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter
Har man lock-up så låser man convertern så att den inte slirar någonting.
Jag antar att det är vad vi kallar "momentomvandlare" på svenska?
Användarvisningsbild
av Appel
Jag kan känna lite grann av växlingen vid fullgas med sportläge i automaten, men i normalläge så är det endast varvräknaren som avslöjar växlingarna. Helskönt! :D

Vad gäller lock-up så måste jag erkänna att jag aldrig märkt att varvtalet skall sjunka något efter växling, skall titta efter när jag kör imorgon.
av ocean24Daut09
Jag kör ofta firmans V70 2,4D -09 med automat.
JK24T skrev:Känner ni inte lock-up när den går i !?!
Min S80N 3.2 var den ryckigaste och jävligaste bil jag har haft.... och... nä det är inget fel enl. Volvo. En riktig skitlåda är vad det är.
Jag håller med JK24T. Sämre automatlåda får man leta efter. Skandalöst att Volvo kan släppa ifrån sig en automatlåda som är så otroligt oharmonisk, oprecis och ryckig. Hur svårt kan det va att "skjuta" i en programvara som råder bot på den minst sagt galna automatlådan. Det måste komma en uppgradering snart till våra bilar.
Så fort bilen är levererad verkar det inte finnas något större intresse från Volvo att rätta till felaktigheter.
Vi har gjort många besök vid verkstaden och ändock inget resultat. Vi börjar bli less!
Bilen är bra i övrigt men vad hjälper det när automaten beter sig som ett spann sk...
Senast redigerad av 1 ocean24Daut09, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Är i stort sett nöjd med Geartroncilådan. Bättre växling med nya D5 än den gamla. Motorn varvar inte lika mycket i onödan längre, vilket känns mer rätt med tanke på det relativt hyggliga vridmomentet.

Alla förare är olika. Medan vissa förnimmer varenda händelse i växlingscykeln känner en annan inte något alls. Gasa och var glad och låt lådan sköta sig själv.

Lock up ska vi vara glada för. Det skulle inte kännas bra att åka omkring med en ständig slirning/effektförlust mellan motor och låda.

Hälsar

Henry
Användarvisningsbild
av Appel
ocean24Daut09 skrev:Jag kör ofta firmans V70 2,4D -09 med automat.
Min S80N 3.2 var den ryckigaste och jävligaste bil jag har haft.... och... nä det är inget fel enl. Volvo. En riktig skitlåda är vad det är.
Jag håller med JK24T. Sämre automatlåda får man leta efter. Skandalöst att Volvo kan släppa ifrån sig en automatlåda som är så otroligt oharmonisk, oprecis och ryckig. Hur svårt kan det va att "skjuta" i en programvara som råder bot på den minst sagt galna automatlådan. Det måste komma en uppgradering snart till våra bilar.
Så fort bilen är levererad verkar det inte finnas något större intresse från Volvo att rätta till felaktigheter.
Vi har gjort många besök vid verkstaden och ändock inget resultat. Vi börjar bli less!
Bilen är bra i övrigt men vad hjälper det när automaten beter sig som ett spann skit.
Trist att det skall vara sådan skillnad mellan automatlådan i bensin respektive diesel på XC60, det enda klagomålet jag skulle kunna ha är att lådan (i normal-läge) är väl snabb på att växla ner när man gasar, jag tycker att vridet borde räcka till utan att den behöver växla ned, men å andra sidan så behöver man aldrig oroa sig för att det inte räcker till när man skall köra om :-)-)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Appel skrev:Trist att det skall vara sådan skillnad mellan automatlådan i bensin respektive diesel på XC60, det enda klagomålet jag skulle kunna ha är att lådan (i normal-läge) är väl snabb på att växla ner när man gasar, jag tycker att vridet borde räcka till utan att den behöver växla ned, men å andra sidan så behöver man aldrig oroa sig för att det inte räcker till när man skall köra om :-)-)
Lådan till MY10-dieslarna är mycket bättre än till MY09> kan jag säga! Stor skillnad!

Lådan på min S80 V8 växlar som en dröm! :-)-) Med gasresponsen i V8-motorn (som är helt otrolig!) och den rappa automatlådan behöver man nästan bara tänka på att köra om, sen är man om! :wink: Automatlådan är ju adaptiv, så min körstil (blyfot :oops: ) gör att den blir extra rapp. Dom gångerna när jag vill "utnyttja vridet" så väljer jag det "manuella" läget istället.

Ang lock-up så är det inget jag märker av alls om jag inte sitter och tänker på det just då.
Användarvisningsbild
av Appel
XC90_Executive skrev: Automatlådan är ju adaptiv, så min körstil (blyfot :oops: ) gör att den blir extra rapp.
Hmmm, där har vi sannolikt förklaringen varför min bil är så snabb på att växla ned... Tänkte faktiskt inte på det :mrgreen:
av Twendor
Automatkassen(lådan) på My-10 utgavene er mye bedre enn de som Volvo har hatt tidligere.
De gearer(veksler) klokkerent og er en drøm sammenlignet med tidligere. :)
av Steff 99
Vad du har för låda vet jag inte men den som sitter i min är mycket bra, växlar helt obemärkt, växlar upp snabbt vid låga varv.
Tidigare hade jag en BMW 530D med deras senaste aut-låda en enormt bra låda som växlade utan att det märktes.
Volvo lådan är helt i klass med den.
Mao skall man inte känna när "lock up:en" går in , jag tror att de senaste lådorna har "lock up" funktion på alla växlar
av JK24T
Så klart att en låda ska växla mjuk och obemärkt, den ska även ha ett vettigt växlingsmönster utan växla ned i tid och otid. Jag hade kört automat i 15år innan jag köpte min S80N 3,2. Det är ju bra att Volvo har rättat till problemen på nyare bilar men det hjälper ju knappast de som har -07 - 09 !
Som sagt min bil blev återtagen av Volvo pga. ständiga oljeläckage och jag kör nu en V50 T5 manuell, mycket bättre men inte felfri och växellåda och koppling är utbytta vid 7300km och nu börjar samma fel uppträda igen med ylande i 2;an.

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]