Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Intressant.
Stor fördel till v70:n, hmm, själv så väger det lite över till XC:n mycket p.g.a. att jag kommer att köra en hel del på dåliga vägar, bor i en stad med mer "potthål" än någon annan, sen så gillar jag det högre insteget mm. Vidare så tycker jag att vid en jämnförelse mellan bilarnas utrustning är det e.g. bara xenon som jag kommer att sakna. Tyckar att man får lika mycket "kosmetika" på båda bilarna (inuti på V70 utsidan på XC).

Ni som kan/vet, är det samma komponenter i fjädrar, dämpare och hjulupphängningar på båda bilarna?

Mvh//
XC70 är mer bekväm än V70 att åka i men den ligger inte lika platt på vägen (såvida du inte har Four-C). Kommer du köra mycket på sämre underlag är XC70 klart att rekommendera. I övrigt är det inte så stor skillnad. Sedan är det ju en smaksak om vilken mycket gillar mest rent utseendemässigt. Personligen tycker jag XC70 är mycket snyggare än V70 då det känns för mycket tjänstebil/taxi. Men å andra sidan hade jag inte som jag numera göra, bott i Norrland, hade jag troligen valt en V70 R-design istället.

Men i slutändan skulle jag förmodligen gått på en utrustad V70 hellre än en XC70 helt utan utrusting. Jag tycker Momentum är ett absolut minimum i utrustningsväg. Släng på ett på 18" på en vanlig V70 och den ser helt ok ut oxå ;-//
Sorry om jag använder utrymme för mina egna snurriga besluts-ångest-tankar....

En annan aspekt på skillnaden mellan bilarna:
Känns som att V70:n kommer att bli oerhört vanlig nu när den kostar 289k (har t.o.m. sett en annon där man får med vinterdäck på alu i det priset).
Då känns det som att XC70:n som ligger på 338k blir lite ovanligare.

Mvh //
jiha skrev:Intressant.
Stor fördel till v70:n, hmm, själv så väger det lite över till XC:n mycket p.g.a. att jag kommer att köra en hel del på dåliga vägar, bor i en stad med mer "potthål" än någon annan, sen så gillar jag det högre insteget mm. Vidare så tycker jag att vid en jämnförelse mellan bilarnas utrustning är det e.g. bara xenon som jag kommer att sakna. Tyckar att man får lika mycket "kosmetika" på båda bilarna (inuti på V70 utsidan på XC).

Ni som kan/vet, är det samma komponenter i fjädrar, dämpare och hjulupphängningar på båda bilarna?

Mvh//
V70 alla ggr.... jag valde XC70 bara för att det var enda sättet att få AWD och manuell då jag drar 2-tonssläp. Hade manuell funnits med AWd i V70 hade jag tagit den.

Potthål??? du behöver ju inte smälla på 20 tummare på V70II och sänka den 5 cm. Markfrigången räcker LÅNGT på V70 som är hög den med och svampig och mjuk nog är redan V70, inte behöver man ännu mera svampighet i XC.

Varsför byta bort all extrautrusting mot 4 kvadratmeter olackad skrovig ABS-plast runt hela bilen, XCn borde ju vara billigare så mycke man sparat in på lack och ytfinish.
Amli skrev:XC70 är mer bekväm än V70 att åka i ....... Släng på ett på 18" på en vanlig V70 och den ser helt ok ut oxå ;-//
Kanske för man slänger på 18-tummar på V70II som det kan bli litye stötigt .... har ju inget med bilen att göra då V70II är väldigt komfortabel och mjuk. :mrgreen:
Jag skulle fördra en V70II med lite mer utrustning framför en XC70 som är i stort sett naken.

Jag anser inte att det är några stora skillnader i komfort mellan dessa två bilar.. Och som VolvoB20 skriver ovan, det finns gott om markfrigång på V70II också.
jiha skrev: Ni som kan/vet, är det samma komponenter i fjädrar, dämpare och hjulupphängningar på båda bilarna?
Mvh//
Nej, skiljer en hel del pga att XC70 är högre. Andra fjädrar, stötar, länkarm, främre spindel, krängningshämmare osv. Men det spelar väl ingen roll i detta valet?

Mitt tips är att du lånar bilar med så nära specar som på offerten från aktuella handlare och kör själv och känner efter! Borde inte vara så svårt att få låna bil ett par timmar inför ett val av modell.
Jag förstår faktiskt inte vitsen med XC 70 DRIVe. XC 70 är jättebra oavsett motor, men varför en tvåhjulsdriven modell. OK bränsleåtgången, men?
KKR skrev:Jag förstår faktiskt inte vitsen med XC 70 DRIVe. XC 70 är jättebra oavsett motor, men varför en tvåhjulsdriven modell. OK bränsleåtgången, men?
Det är helt enkelt så att vissa verkligen räknar dropparna som förbrukas varje mil.

För mig är det viktigare att inte ta bilen när det inte behövs än att räkna dropparna de gångerna man faktiskt måste ta bilen.
:mrgreen:
KKR skrev:Jag förstår faktiskt inte vitsen med XC 70 DRIVe. XC 70 är jättebra oavsett motor, men varför en tvåhjulsdriven modell. OK bränsleåtgången, men?
XC70 Drive är ju specialanpassad till markanden då 90% av alla XC bara används på uppfarten till villan för att impa på grannarna och då behövs inte AWD
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej! Jag har en Volvo PV 444 från 1953 med 6[…]

Nu har jag lyft av multiremmen och det gö[…]

Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]

V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]