Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Diesel5 skrev:Tänk vad jag myser när jag hör folk som åker framhjulsdrivet och manuell och bara får krångla....

Länge leve AWD och Automat :-)-)
Med slitna framdäck och FWD är jag glad att jag har manuell:)

Tänk i sommar på E4:an när jag kör ifrån dig för att din bil är så tung och törstig:)
XC90_Executive skrev:
kave skrev:Japp, måste man gunga loss bilen efter att man kört fast så är det ett måste. Dock driver det bättre med DSTC påslaget, i alla fall med senaste Haldex :) Vad är det i V8:an?
Vet inte exakt vilken version det är. Men jag testade i en backe med 15cm nysnö och is under. Det var så otroligt halt att det hade varit totalt omöjligt att köra upp med tvåhjulsdrivet.

Med DSTC aktiverat kämpade den med att få fäste och bromsade hjulen etc etc. Problemet var att det gick inte att få fäste med något hjul! Vilket gjorde att jag bara stod stilla på samma ställe. Med DSTC reducerat började den driva på alla fyra direkt och med lite, lite gas kom jag upp.
Ja, det finns bara två lägen utan DSTC - fullgas eller smyggas...
perhall skrev:Jag har vid något tillfälle kört länge på 2:an i 60 och bromsat hårt med gasen i botten och då luktar det inte alls lika mycket (men fartvinden kanske gör att det försvinner...).PH
Det där blir jag nyfiken på ???? När och varför gör du detta.

Vänsterbromsa och gasa på en gång gör man ju lite då och då för att få ut bakvagnen i en snygg sladd på FWD, men då brukar man ju bara behöva dutta till på bromsen för den ska gå ut.

Vill du slipa bort rosten på skivorna är det ju bättre att bromsa hårt när man lämnar motorvägen eller behöver bromsa i alla fall.

Är det när du ska bränna däck du gör så ???
Ja, det var när jag skulle motionera bromsarna. Men senast jag gjorde det var 20 år sen och fick tips om att man skulle göra så. Om det var bra vet jag inte, så här i efterhand tror jag också att en ordentlig inbromsning från 150 är bättre./PH
XC90_Executive skrev:
perhall skrev:Med slitna framdäck och FWD är jag glad att jag har manuell:)

Tänk i sommar på E4:an när jag kör ifrån dig för att din bil är så tung och törstig:)

Vi ses i sommar på E4an då! Så kan du visa att du kan köra ifrån mig! 8) :wink:
Hmmm en V70II 2,5T mot en XC60II D5 ...... ska bli spännade... men det är klart XC60an kommer ju ha R-Design och det ger väl några knutar till :D
perhall skrev:
Diesel5 skrev:Tänk vad jag myser när jag hör folk som åker framhjulsdrivet och manuell och bara får krångla....

Länge leve AWD och Automat :-)-)
Med slitna framdäck och FWD är jag glad att jag har manuell:)

Ja inte köper jag en bil för 400k för att åka ifrån någon på E4:an däremot e det jävligt rart att kunna köra utan att fastna och slira runt hela vintern.....men vill du bli frånåkt så säg bara till så kan vi säkert ordna det oxå :-)-)
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:
perhall skrev:Med slitna framdäck och FWD är jag glad att jag har manuell:)

Vi ses i sommar på E4an då! Så kan du visa att du kan köra ifrån mig! 8) :wink:
Hmmm en V70II 2,5T mot en XC60II D5 ...... ska bli spännade... men det är klart XC60an kommer ju ha R-Design och det ger väl några knutar till :D
Ja, det är en duell vars utfall inte är helt klart... /PH

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]