Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pekå
Hur vanligt är det att Volvo släpper nya motoraltermativ på andra marknader innan dom lanseras i Sverige?
Användarvisningsbild
av Appel
Jag vill minnas att det finns skattregler i andra länder som straffar bilar med motorer över 2 liter, bl a Italien, och då är det kanske intressantare att lansera "små" motorer i sådana länder först. Obs, det är bara min personliga teori!
Användarvisningsbild
av SvenB
Hur intressant är en "ren" bensinmotor i Sverige? Det skulle vara i stället för någon annan bensinmotor som finns nu då.
av MattiasD
KKR skrev:Hur intressant är en "ren" bensinmotor i Sverige? Det skulle vara i stället för någon annan bensinmotor som finns nu då.
En ottomotor som enbart går att köra på bensin borde förbjudas. Naturligtvis ska en ny motor stödja både bensin och etanol.
av JHg
MattiasD skrev:
KKR skrev:Hur intressant är en "ren" bensinmotor i Sverige? Det skulle vara i stället för någon annan bensinmotor som finns nu då.
En ottomotor som enbart går att köra på bensin borde förbjudas. Naturligtvis ska en ny motor stödja både bensin och etanol.
Javisst! Och alla länder i Europa går det att tanka E85! NOT!!!
Det är nästan bara de "intelligenta" politkerna i Sverige som gått på det...
av perhall
Tycker ändå att 8,1 låter uppåt väggarna för mycket. Det är tex mer än en BMW 530i touring med 272 hk och bara lite mindre än den gamla konstruktionen 2,5FT... en så hög siffra är svår att försvara om det är en ny motor eftersom jag och många andra har väntat på en modern 4-cyl turbo med 200 hk från Volvo, som det pratats om länge.
PH
Användarvisningsbild
av poseidon
MattiasD skrev:
Det är ta mig f***n det ända du skriver på detta forum. "Etanol är bra bla bla bla."

Är det inte bättre att man optimerar motorn mot vad den är tänkt att köras på istället för att få en bränsleslukande kompromiss?

Ingen kör ju på etanol iaf. Möjligtvis du då.....
av swemax
poseidon skrev:
Ingen kör ju på etanol iaf. Möjligtvis du då.....
??? varför skulle ingen tanka etanol???? Vi har en V50 1.8F i familjen endast var 5:e tank är bensin oavsett prisnivå.
Farsan likaså

Tror dessutom att de flesta som har möjlighet att köra etanol gör det i perioderna när det blir dyrare att köra på soppa.
Användarvisningsbild
av poseidon
Du skriver det själv, det är ju bara när plånboken bestämer som man tankar etanol. Men nog om det det är ju lite OT....
av Lövet
Appel skrev:Jag vill minnas att det finns skattregler i andra länder som straffar bilar med motorer över 2 liter, bl a Italien, och då är det kanske intressantare att lansera "små" motorer i sådana länder först. Obs, det är bara min personliga teori!
Den regeln är såvitt jag har förstått borttagen vid det här laget och ersatt med CO2 beskattning istället i Italien. I stort sett alla "vanliga" bilar numera i Italien är diesel numera.

För övrigt håller jag med om att 0,81 lit/mil verkligen inte är något att hänga i julgranen för en liten två liters fyra.

Och etanoltjatet som vissa håller på med hela tiden - lägg ner! Om 2 år när förmånsvärdesrabatten tas bort i Sverige kommer försäljningen av etanolbilar gå ner till noll. Där den ska vara.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]