Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
#363987
micketrono skrev:Min varvar ca 2250 vid 130km/h... Automat då.. :)
Ja det kanske är så pass. Har inte kollat exakt om jag skall vara ärlig, utan försökte mig på en rimlig gissning då jag vet på ett ungefär vad den varvar runt 90 km/h.
Användarvisningsbild
av supersonic
#363990
Tobbev skrev:
micketrono skrev:Min varvar ca 2250 vid 130km/h... Automat då.. :)
Ja det kanske är så pass. Har inte kollat exakt om jag skall vara ärlig, utan försökte mig på en rimlig gissning då jag vet på ett ungefär vad den varvar runt 90 km/h.
Fast det är inte mycket du! :roll:
av perhall
#364013
2250 i 130 är inte mycket, det är normalt för en "ekonomiväxlad" ny diesel med 150-200 hk och bra vrid.
Men inte utpräglat lite heller.
Skulle tro att en BMW 525dA eller A6 2,7 TDI ligger på ungefär samma.

2,5FT är däremot ovanligt högt växlad (eller lågt, som en del skulle säga).
PH
av Steff 99
#364019
perhall skrev:2250 i 130 är inte mycket, det är normalt för en "ekonomiväxlad" ny diesel med 150-200 hk och bra vrid.
Men inte utpräglat lite heller.
Skulle tro att en BMW 525dA eller A6 2,7 TDI ligger på ungefär samma.

2,5FT är däremot ovanligt högt växlad (eller lågt, som en del skulle säga).
PH
Min BMW 530d varvade ca 2000 varv vid 135-140 kmh med 6vx automat.
V70 ligger på ca 115kmh vid 2000 varv är också också automat.
Detta är kanske en förklaring varför Volvon är lite törstig när man kör snabbare än 120 , där tycker jag mej märka en klar förbrukningsökning.
av perhall
#364145
Steff 99 skrev:
perhall skrev:2250 i 130 är inte mycket, det är normalt för en "ekonomiväxlad" ny diesel med 150-200 hk och bra vrid.
Men inte utpräglat lite heller.
Skulle tro att en BMW 525dA eller A6 2,7 TDI ligger på ungefär samma.

2,5FT är däremot ovanligt högt växlad (eller lågt, som en del skulle säga).
PH
Min BMW 530d varvade ca 2000 varv vid 135-140 kmh med 6vx automat.
V70 ligger på ca 115kmh vid 2000 varv är också också automat.
Detta är kanske en förklaring varför Volvon är lite törstig när man kör snabbare än 120 , där tycker jag mej märka en klar förbrukningsökning.
Då varvar Volvon ungefär lika mycket 2,4D och 2,5FT - ovanligt. En diesel brukar varva mycket mindre.
PH
av Tobbev
#364160
Steff 99 skrev:
perhall skrev:2250 i 130 är inte mycket, det är normalt för en "ekonomiväxlad" ny diesel med 150-200 hk och bra vrid.
Men inte utpräglat lite heller.
Skulle tro att en BMW 525dA eller A6 2,7 TDI ligger på ungefär samma.

2,5FT är däremot ovanligt högt växlad (eller lågt, som en del skulle säga).
PH
Min BMW 530d varvade ca 2000 varv vid 135-140 kmh med 6vx automat.
V70 ligger på ca 115kmh vid 2000 varv är också också automat.
Detta är kanske en förklaring varför Volvon är lite törstig när man kör snabbare än 120 , där tycker jag mej märka en klar förbrukningsökning.
Tror det beror mycket på luftmotståndet också. Motståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten så att i 120km/h är luftmotståndet 77.8% större än i 90 km/h.
av borstarmicke
#364345
Bytte in min -08 2.5T mot en 2.4D för 5 dgr sedan och är sjukt nöjd!
Automatlådan jobbar mkt bättre ihop med dieselmotorns goa bottenvrid, tycker bara min 2.5T (200hk) har varit trist o törstig...fick alltid varva onödigt mkt för att få nåt klös ur den.

2.4D får lätt min röst!
av Steff 99
#364363
Tobbev skrev:
Steff 99 skrev:
perhall skrev:2250 i 130 är inte mycket, det är normalt för en "ekonomiväxlad" ny diesel med 150-200 hk och bra vrid.
Men inte utpräglat lite heller.
Skulle tro att en BMW 525dA eller A6 2,7 TDI ligger på ungefär samma.

2,5FT är däremot ovanligt högt växlad (eller lågt, som en del skulle säga).
PH
Min BMW 530d varvade ca 2000 varv vid 135-140 kmh med 6vx automat.
V70 ligger på ca 115kmh vid 2000 varv är också också automat.
Detta är kanske en förklaring varför Volvon är lite törstig när man kör snabbare än 120 , där tycker jag mej märka en klar förbrukningsökning.
Tror det beror mycket på luftmotståndet också. Motståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten så att i 120km/h är luftmotståndet 77.8% större än i 90 km/h.
Det är riktigt , men har du också 300-400 högre varv i samma hastighet så påverkar det också negativt på bränsleförbrukningen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]