micketrono skrev:Min varvar ca 2250 vid 130km/h... Automat då.. :)Ja det kanske är så pass. Har inte kollat exakt om jag skall vara ärlig, utan försökte mig på en rimlig gissning då jag vet på ett ungefär vad den varvar runt 90 km/h.
Moderator: Moderatorer
micketrono skrev:Min varvar ca 2250 vid 130km/h... Automat då.. :)Ja det kanske är så pass. Har inte kollat exakt om jag skall vara ärlig, utan försökte mig på en rimlig gissning då jag vet på ett ungefär vad den varvar runt 90 km/h.
Tobbev skrev:Fast det är inte mycket du! :roll:micketrono skrev:Min varvar ca 2250 vid 130km/h... Automat då.. :)Ja det kanske är så pass. Har inte kollat exakt om jag skall vara ärlig, utan försökte mig på en rimlig gissning då jag vet på ett ungefär vad den varvar runt 90 km/h.
perhall skrev:2250 i 130 är inte mycket, det är normalt för en "ekonomiväxlad" ny diesel med 150-200 hk och bra vrid.Min BMW 530d varvade ca 2000 varv vid 135-140 kmh med 6vx automat.
Men inte utpräglat lite heller.
Skulle tro att en BMW 525dA eller A6 2,7 TDI ligger på ungefär samma.
2,5FT är däremot ovanligt högt växlad (eller lågt, som en del skulle säga).
PH
Steff 99 skrev:Då varvar Volvon ungefär lika mycket 2,4D och 2,5FT - ovanligt. En diesel brukar varva mycket mindre.perhall skrev:2250 i 130 är inte mycket, det är normalt för en "ekonomiväxlad" ny diesel med 150-200 hk och bra vrid.Min BMW 530d varvade ca 2000 varv vid 135-140 kmh med 6vx automat.
Men inte utpräglat lite heller.
Skulle tro att en BMW 525dA eller A6 2,7 TDI ligger på ungefär samma.
2,5FT är däremot ovanligt högt växlad (eller lågt, som en del skulle säga).
PH
V70 ligger på ca 115kmh vid 2000 varv är också också automat.
Detta är kanske en förklaring varför Volvon är lite törstig när man kör snabbare än 120 , där tycker jag mej märka en klar förbrukningsökning.
Steff 99 skrev:Tror det beror mycket på luftmotståndet också. Motståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten så att i 120km/h är luftmotståndet 77.8% större än i 90 km/h.perhall skrev:2250 i 130 är inte mycket, det är normalt för en "ekonomiväxlad" ny diesel med 150-200 hk och bra vrid.Min BMW 530d varvade ca 2000 varv vid 135-140 kmh med 6vx automat.
Men inte utpräglat lite heller.
Skulle tro att en BMW 525dA eller A6 2,7 TDI ligger på ungefär samma.
2,5FT är däremot ovanligt högt växlad (eller lågt, som en del skulle säga).
PH
V70 ligger på ca 115kmh vid 2000 varv är också också automat.
Detta är kanske en förklaring varför Volvon är lite törstig när man kör snabbare än 120 , där tycker jag mej märka en klar förbrukningsökning.
Tobbev skrev:Det är riktigt , men har du också 300-400 högre varv i samma hastighet så påverkar det också negativt på bränsleförbrukningenSteff 99 skrev:Tror det beror mycket på luftmotståndet också. Motståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten så att i 120km/h är luftmotståndet 77.8% större än i 90 km/h.perhall skrev:2250 i 130 är inte mycket, det är normalt för en "ekonomiväxlad" ny diesel med 150-200 hk och bra vrid.Min BMW 530d varvade ca 2000 varv vid 135-140 kmh med 6vx automat.
Men inte utpräglat lite heller.
Skulle tro att en BMW 525dA eller A6 2,7 TDI ligger på ungefär samma.
2,5FT är däremot ovanligt högt växlad (eller lågt, som en del skulle säga).
PH
V70 ligger på ca 115kmh vid 2000 varv är också också automat.
Detta är kanske en förklaring varför Volvon är lite törstig när man kör snabbare än 120 , där tycker jag mej märka en klar förbrukningsökning.