Jag undrar precis samma sak. Har en XC60 med driver support etc med radar. Kör normalt med inställning 2 Staplar när jag kör utan Farthållare. Detta anser jag vara lagom i stadstrafik annars lyser varningslampan konstant. Och nej jag har inte för vana att ligga för nära då jag alltid blir duktigt upprörd på trafikanter som envisas med att ligga för nära och vill "haka på kroken".
Detta är ju direktlivshotande i många situationer.
jag har 3 staplar när jag kör med farthållare och är en strikt förespråkare för Minst 3 sek regel till framförvarande. Jag upplever snarare som de andra att har man längre avstånd så blir trafiken runtomkring idioter för de ser en STOR lucka och vill smita emellan hela tiden med följd att automatiken bromsar in hela tiden....och den längsta inställningen är snarare mycket längre än de traditionellt räknade 3sek till framförvarande.
Med andra ord blir framförvarande avstånd en avvägning mellan säkerhet och säkerhet för inpasserande fordon som tar plats framför kan också få för sig att panikbromsa med resultatet att man ändå kraschar in i framförvarande. MEN nu råkar det vara så att Volvos Radasassisterade system har en klart godkänd retardation i test.
"Bilarna följer ett objekt i 50 km/h som plötsligt tvärnitar. Den aktiva farthållaren i XC60 bromsar med en kraft av 6,8 m/s2. Klart bättre än Mercedes som är näst bäst i deltestet. "
se testet här:
http://www.automotorsport.se/news/19105 ... b%C3%A4st/
Då är nästa fråga, litar ni på tekniken? Jag anser att man inte gör det om man tycker avståndet är för litet. Man skall inte glömma att man kanske "slappar" till sig när man kör med farthållare. Men den bromsar ju faktiskt in automatiskt det gör ingen traditionell farthållare vilket i sin tur larmar föraren som i sin tur förhoppningsvis panikbromsar och på så sätt undviker en kollision.