Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Till Tarsiger, du borde ha provat innan du valde bort systemet. Samma tidsangivelser står i handboken, men jag vet inte hur dom räknar för om man sitter och räknar själv så är det ingen fara med 3 sekundersregeln.

Trist att missa ett bra tillbehör för att man inte provat det i verkligheten.
Tarsiger skrev:I stället misstänker jag att pulsdopplerradarns signalbehandling inte är tillräckligt sofistikerad för att - t ex i en kurva på en amerikansk motorväg med 6 parallella körfält och ständiga filbyten - vid längre avstånd avgöra vilket av alla radarekon (dvs fordon) som hör till det egna körfältet.
På en 6-filig väg är kurvorna förhoppningsvis inte så skarpa. Dessutom insåg jag som sagt värdet i den här funktionen på ett annat bilmärke och där är det snarare så att man blir förvånad över hur bra det faktiskt fungerar. Jag tvivlar inte på att även Volvos ingenjörer kan få till det även om det skulle visa sig att de inte riktigt är där än på XC60:n.

swemax skrev:På min XC70 är redan det kortaste avståndet så långt att medelbilisten ofta inte förstår att man vill om och därför inte går åt sidan när man kommer ikapp (trots fri vänsterfil).
Men jag brukat ändå lägga mig på 3-5 streck och sen får man flasha med lyset eller stötta med gasen för att köra ikapp så att de begriper.
Det jag efterfrågar är större möjlighet att anpassa inställningen efter rådande förhållanden. På motorväg fungerar det någorlunda tycker jag även om avståndet för mitt vidkommande gärna kunde vara lite längre.

Förutsättningarna i mitt fall är att jag inte är en stressad stockholmare, kanske till stor del på grund av att jag inte utsätts för stockholmstrafiken. I stället kör jag varje dag flera mil på landsväg med måttlig trafik men med mycket få vettiga ställen att köra om (de få ställen som fanns är numera apterade med fartkameror). Då är det ingen mening att ligga farligt nära framförvarande för att möjligtvis komma fram 2 sekunder tidigare. I den här situationen är adaptiv farthållare guld värd eftersom det blir lättare att låta bli att reta sig på bilen framför som kör lite långsammare än hastighetsgränsen. På mig fungerar det annars så att om jag har bråttom så är det lätt hänt att jag omedvetet minskar avståndet för mycket även om det inte går att köra om, något man slipper om tekniken fungerar som den ska.

Att ha ett generöst tilltaget spann av inställningsmöjligheter är inte konstigare än att värmeinställningarna varierar från vad en enskild förare tycker är för kallt till alldeles för varmt. Jag delar dock Tarsigers förvåning över att just Volvo inte sett till att de har god marginal till vad som kan anses säkert för den här typen av funktion.
nr7 skrev: Då är det ingen mening att ligga farligt nära framförvarande för att möjligtvis komma fram 2 sekunder tidigare. I den här situationen är adaptiv farthållare guld värd eftersom det blir lättare att låta bli att reta sig på bilen framför som kör lite långsammare än hastighetsgränsen. På mig fungerar det annars så att om jag har bråttom så är det lätt hänt att jag omedvetet minskar avståndet för mycket även om det inte går att köra om, något man slipper om tekniken fungerar som den ska.

Att ha ett generöst tilltaget spann av inställningsmöjligheter är inte konstigare än att värmeinställningarna varierar från vad en enskild förare tycker är för kallt till alldeles för varmt. Jag delar dock Tarsigers förvåning över att just Volvo inte sett till att de har god marginal till vad som kan anses säkert för den här typen av funktion.
Jag håller med dig om att hålla avståndet speciellt med det väglag som fn. råder i stora delar av riket.
Och för stressen gör ACC'n underverk, speciellt på de allt vanligare växelfältvägarna där man kan slappna av när det är enkelfiligt enda irritationen är väl att den är lite seg i accet när det blir 2filigt men det lär man sig snabbt att stötta med gasen.

Men jag förstår inte hur du kan tycka att det blir för kort i högsta läget?

Jag har kollat min på E4/Uppsalavägens markeringar för rekomenderat avstånd och det blir faktiskt lite längre.

Längre än så kan du väl inte behöva eller?
swemax skrev:
nr7 skrev: Då är det ingen mening att ligga farligt nära framförvarande för att möjligtvis komma fram 2 sekunder tidigare. I den här situationen är adaptiv farthållare guld värd eftersom det blir lättare att låta bli att reta sig på bilen framför som kör lite långsammare än hastighetsgränsen. På mig fungerar det annars så att om jag har bråttom så är det lätt hänt att jag omedvetet minskar avståndet för mycket även om det inte går att köra om, något man slipper om tekniken fungerar som den ska.

Jag håller med dig om att hålla avståndet speciellt med det väglag som fn. råder i stora delar av riket.
Och för stressen gör ACC'n underverk, speciellt på de allt vanligare växelfältvägarna där man kan slappna av när det är enkelfiligt enda irritationen är väl att den är lite seg i accet när det blir 2filigt men det lär man sig snabbt att stötta med gasen.

Men jag förstår inte hur du kan tycka att det blir för kort i högsta läget?

Jag har kollat min på E4/Uppsalavägens markeringar för rekomenderat avstånd och det blir faktiskt lite längre.

Jag testade idag med min V70, förmodar att avståndet är detsamma som XC60.
Med längsta avstånd i 100kmh är det säkert ca 80-90 meter eller än mera till bilen framför, min känsla är att det är väldigt långt.
Det innebär att bilar som kör in framför mej får min bil att sakta ner och färden blir känslomässigt ryckig.

Min fråga blir till "Nr7"..vilket avstånd skulle vara lämpligt och varför behövs det ett längre än vad som är idagsläget ?
Jag undrar precis samma sak. Har en XC60 med driver support etc med radar. Kör normalt med inställning 2 Staplar när jag kör utan Farthållare. Detta anser jag vara lagom i stadstrafik annars lyser varningslampan konstant. Och nej jag har inte för vana att ligga för nära då jag alltid blir duktigt upprörd på trafikanter som envisas med att ligga för nära och vill "haka på kroken".
Detta är ju direktlivshotande i många situationer.

jag har 3 staplar när jag kör med farthållare och är en strikt förespråkare för Minst 3 sek regel till framförvarande. Jag upplever snarare som de andra att har man längre avstånd så blir trafiken runtomkring idioter för de ser en STOR lucka och vill smita emellan hela tiden med följd att automatiken bromsar in hela tiden....och den längsta inställningen är snarare mycket längre än de traditionellt räknade 3sek till framförvarande.

Med andra ord blir framförvarande avstånd en avvägning mellan säkerhet och säkerhet för inpasserande fordon som tar plats framför kan också få för sig att panikbromsa med resultatet att man ändå kraschar in i framförvarande. MEN nu råkar det vara så att Volvos Radasassisterade system har en klart godkänd retardation i test.

"Bilarna följer ett objekt i 50 km/h som plötsligt tvärnitar. Den aktiva farthållaren i XC60 bromsar med en kraft av 6,8 m/s2. Klart bättre än Mercedes som är näst bäst i deltestet. "
se testet här: http://www.automotorsport.se/news/19105 ... b%C3%A4st/

Då är nästa fråga, litar ni på tekniken? Jag anser att man inte gör det om man tycker avståndet är för litet. Man skall inte glömma att man kanske "slappar" till sig när man kör med farthållare. Men den bromsar ju faktiskt in automatiskt det gör ingen traditionell farthållare vilket i sin tur larmar föraren som i sin tur förhoppningsvis panikbromsar och på så sätt undviker en kollision.
swemax skrev: Men jag förstår inte hur du kan tycka att det blir för kort i högsta läget?

Steff 99 skrev:Min fråga blir till "Nr7"..vilket avstånd skulle vara lämpligt och varför behövs det ett längre än vad som är idagsläget ?
Det hade så klart varit bättre om jag hade exakta avstånd och tider, både för avståndet min bil håller och vilket avstånd jag skulle vilja ha. Nu har jag bara min känsla och det var därför jag startade tråden för att se om den delas av fler.

Mitt svar på frågorna ovan är att jag inte tror att jag behöver större avstånd för att undvika att krocka med bilen framför. Däremot är min preferens att om omständigheterna tillåter det så vill jag hålla ett längre avstånd än minsta möjliga som min reaktionstid och bilens bromsar tillåter, det blir en behagligare färd på det viset.

Ett annat exempel noterade jag idag, våt vägbana och en lastbil framför. Med längsta avståndet på ACCn så låg jag fortfarande i zonen för att bli konstant duschad av sörjan som lastbilen rörde upp.

Det här är naturligtvis i högsta grad ett I-landsproblem och hade bilen inte varit så bra i övrigt så skulle jag väl antagligen inte bråka om det. Som det är nu så hoppas jag att det handlar om en väldigt enkel sak för Volvo att justera i mjukvaran, men om jag är ensam om att önska förändringen så blir det antagligen inte verklighet.
Tror snarare det har med begränsingar i både garantier för funktion och elektronik som skapar detta I-landsproblem och som ni andra tror jag detta kommer att bli bättre med tiden med snabbare och mer exakt elektronik och radarteknik.

För övrigt nöjd med bilen i sin helhet, dock ej nöjd med USB inläsning eller att RTI:n är 5 generationer bakom nuvarande TOM TOM eller likn. men det är en annan historia och annan tråd.
nr7 skrev: Som det är nu så hoppas jag att det handlar om en väldigt enkel sak för Volvo att justera i mjukvaran, men om jag är ensam om att önska förändringen så blir det antagligen inte verklighet.
Det finns ingen mjulvaruinställning som din återförsäljare kan ändra för att uppnå det du vill. Någon "förlängning" av max inställbart avstånd tror jag inte är aktuellt för framtiden heller, i alla fall inte på dagens bilar/teknik. Och det är heller inte enkel sak att ändra. Som jag ser det är det två saker som kan vara orsaken till att du upplever problem.

1. Radarn är feljusterad. Det är väldigt viktigt att radarn är korrekt justerad. Skulle den tex vara felriktad kan den uppträda som du beskriver. Men håller den runt 3 sek till framförvarande fordon i sitt längsta läge, då är den ok.
2. Du har en preferens som inte täcks in av bilens valbara område. Rätt eller fel, antagligen är du "speciell" i ditt önskemål och tyvärr passar inte funktionen perfekt för dig.

Jag vet att man inte vill att bilen ska vara känslig vid svängar, möten och flerfilskörning och det är den troliga orsaken till att du upplever att den har begränsad längd. Du skrev att ett annat märke hade längre avstånd men då misstänker jag att det kom till priset av något annat som tex reaktionshastighet av autobroms. Tidigare inlägg pekade på att Volvo presterade väldigt bra i test. För att kunna göra det måste bilen snabbt reagera på ändringar och med en längre framförhållning finns det då ökad risk för falsklarm och eftersom falsklarm sänker din tilltro till bilens system så vill man undvika det. Det handlar om en avvägning mellan olika egenskaper och någonstans drar man gränsen.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]