Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
Bluff skrev:Åkte förbi Bilia och de sa att Volvo är lite snåla när de fyller på i fabriken.
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Bilen fylls full men pga kylsystemets utformning så finns det luftfickor i systemet. När bilen sedan körs och luftfickorna försvinner så sjunker nivån. Problemet är att mängden luft som finns i systemet varierar mellan de olika varianterna medan utrustningen fyller till samma nivå i behållaren på alla. Men det är aldrig "för lite" i bilen när den lämnar fabriken.
av ztaffans
Guru skrev:
Bluff skrev:Åkte förbi Bilia och de sa att Volvo är lite snåla när de fyller på i fabriken.
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Bilen fylls full men pga kylsystemets utformning så finns det luftfickor i systemet. När bilen sedan körs och luftfickorna försvinner så sjunker nivån. Problemet är att mängden luft som finns i systemet varierar mellan de olika varianterna medan utrustningen fyller till samma nivå i behållaren på alla. Men det är aldrig "för lite" i bilen när den lämnar fabriken.
Alla bilar provkörs ju, så de kunde ju efterfylla. Jag vet i och för sig inte om de kör så den blir tillräckligt varm, för en förutsättning är ju att den blir så varm så termostaten öppnar sig för att kylvätskan ska kunna strömma igenom överallt ??:-/
av JHg
ztaffans skrev:
Guru skrev:
Alla bilar provkörs ju, så de kunde ju efterfylla. Jag vet i och för sig inte om de kör så den blir tillräckligt varm, för en förutsättning är ju att den blir så varm så termostaten öppnar sig för att kylvätskan ska kunna strömma igenom överallt ??:-/
Allt sådant gås igenom av bilhandlaren innan leverans... Så det är de som missat om någon i så fall!
av chuckbuck
Hade samma problem i veckan som gick när jag var i fjällen. Nivån var klart under MIN och displayen sa att man skulle stoppa motorn omedelbart. Efter nån timmes körning med motorvärmare och ett par korta starter försvann både varningen och stoppsignalen. Fyllde på en halv liter glykol senare samma kväll och sen dess har den inte bråkat.

Tyckte det var lite slarvigt av service eller Volvo men det är kanske helt naturligt med sånt här småstrul när det är kallt -20.
Medan bilen fortfarande var okörbar enligt displayen, passa jag på att ringa Volvo assistans för att kolla om man kunde få lite teknisk rådgivning. Tyvärr bara bärgningshjälp därifrån.
Användarvisningsbild
av Guru
ztaffans skrev:
Guru skrev:
Riktigt, alla bilar körs och tillräckligt för att de ska bli varma. Att efterfylla vid behov låter lätt men det är det inte i denna process.
av ztaffans
Guru skrev: Riktigt, alla bilar körs och tillräckligt för att de ska bli varma. Att efterfylla vid behov låter lätt men det är det inte i denna process.
Ja, då är det väl som JHg skriver, en miss från handlaren där en leveranskontroll ska utföras innan slutkunden får bilen. Detta kan kan ju lätt missas, speciellt när allt börjar gå på rutin.

Jag har haft ett fel på den aktiva stöt[…]

A-traktor av 2,4d?

Hoppas jag postar på rätt ställe! […]

1986 GLT kamdrivning

Fick remhaveri och nu efter byte rem + spänna[…]

Skumt fel b230ft

Ja en trasig insugspackning ger dom symtomen, men […]