Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Lägg därtill en MAX utrustad variant som förmodligen är minst 100kg tyngre än en tom så ska det till bra trim för att komma ner till 5,9. Eller har du klockat själv med köks timern i ena handen? ;-//
Användarvisningsbild
av Appel
Mer OT...
Enligt Volvo skall min XC60 göra 0-100 på 7,5.
Efter ett några försök med Dynolicious programvara i min iPod Touch så har jag fått tider ner till 6,66 sekunder. Jag kan inte avgöra hur exakta tider det är, dom går väl bara att jämföra om man har exakt samma mätmetod och "pryl", men det ger en fungervisning om att Volvo inte anger siffror som inte går att uppnå i verkligheten vad gäller acceleration.

Acceleration
0-10 km/h: 0.50 sec
0-20 km/h: 0.97 sec
0-30 km/h: 1.49 sec
0-40 km/h: 2.04 sec
0-50 km/h: 2.61 sec
0-60 km/h: 3.30 sec
0-70 km/h: 4.05 sec
0-80 km/h: 4.87 sec
0-90 km/h: 5.75 sec
0-100 km/h: 6.66 sec

Elapsed Time
60': 2.57 sec @ 45.1 km/h
330': 6.52 sec @ 92.9 km/h
1/8 mi: 9.70 sec @ 122.8 km/h
1000': 12.51 sec @ 136.1 km/h
1/4 mi: 14.80 sec @ 167.9 km/h

Miscellaneous
Max Speed: 152.2 km/h
Max Acceleration: 0.87 G's
Peak Horsepower: 293 HP

Generated by Dynolicious
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:ouch... hur ska du överleva i din nya bil, har du börjat avgiftningen mot prestandaberoende ännu :D
Inte än! Men jag har en ny bil till (fast med turbo) som går på bensin, så det löser sig! :wink:

Ang var jag kör så är det 99% stadstrafik och korta turer. Kör man motorväg eller landsväg så dyker förbrukningen ner jättemycket. Tiden 0-100 har jag mätt upp själv med iPhone 3GS + Dynolicious (som stämmer extremt bra). Den bästa tiden hittills är faktiskt 5,83s. Men då "petar" jag i 2an "manuellt". Med D-läget i och fullgas så gör den 0-100 på 6,1-6,2s. 60 fot går på 2,3s. Grejen är att den är GRYMT startsnabb. Tro det eller ej, men den är jämnsnabb med en ny Nissan GT-R upp till 40km/h. Sen blir min givetvis slaktad!

Oj vad mycket ot det blev nu! :oops:
av CalleV70
Kolalr du hastigheten mot glädjemätaren eller gps? (fast även gps hinner inte med att uppdatera vid acceleration). Dessutom borde automatlådan acca snabbare i D-läget än i manuella läget då den växlar vid korrekt varvtal??
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
CalleV70 skrev:Kolalr du hastigheten mot glädjemätaren eller gps? (fast även gps hinner inte med att uppdatera vid acceleration). Dessutom borde automatlådan acca snabbare i D-läget än i manuella läget då den växlar vid korrekt varvtal??
2km/h "glädjemätare" vid 100km/h.

Ang automatlådan så är det faktiskt så att det går lite fortare till 100 om man lägger i tvåan manuellt vid ca 6000 varv. Får lådan bestämma själv så finns det en risk att den "övervarvar" ettan lite och då tar växlingen 1-2 lite, lite längre tid.
Användarvisningsbild
av Appel
Om man har sportläge på automaten så kan det bli små skillnader också, dock inte så mycket vid fullgas-acc som vid vanlig körning då den håller längre på växlarna och är snabbare på nedväxling. Mina siffror ovan är dock med automaten i normal-läge!
av Amli
Intressant att ni med era iPhones klipper närmare 1 sekund mot fabriks siffrorna och på allvar tycker att de bör vara mer exakt än något annat. När man även läser tester m.m där man ofta höjer på ögonbrynen om ens dessa siffror stämmer i verkliga livet... :roll:
Kanske borde de slopa de instrument de har och börja använda sina iPhones istället ;-//
Användarvisningsbild
av Appel
På allvar? Jag citerar mig själv, "Jag kan inte avgöra hur exakta tider det är"...

Men i mitt fall så var det kanske halv tank vid testtillfället samt att bilen gått över 1000 mil med "aktiv och livlig" inkörning.

Allvarligt så skulle det vara väldigt intressant att jämföra med liknande utrustning som Teknikens Värld, Auto Motor och Sport eller liknande tidningar har för sina tester.

Som info så har det kommit ytterligare ett testprogram till iPhone och iPod Touch från BMW!!, om ni söker på BMW i App Store så hittar ni ett program som heter BMW M Power Meter och är ett liknande program som Dynolicious, men helt gratis!

Intressant att BMW släpper ett sådant program till iPhone och iPod Touch, kanske inte är så dålig funktion trots allt!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Här testar dom G-tech och iPhone + dynolicious mot en riktig tid på en drag strip.

Att S80 V8 har mer hästar än vad fabriken anger har visat sig i dynotester. Bl.a i Teknikens värld.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]