Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JHg
#356188
Tänk bara på att ett nät med för små hål (även om det är många hål) ger precis samma effekt på luften som om det var helt täckt (känt aerodynamiskt problem). Det kan ge problem med kylningen när det är varmt ute. :!:
Användarvisningsbild
av oilburner
#356288
Grattis med nybilen. En verkligen snygg bil. Volvo kombis ar nog någott av det basta som kan kjøpas av familiebilar på marknaden i dag.
Re dimljus.
Ar det lagligt i sverige at kjøra med dimljus tend tilsamans med hel el halvljus? Detta ar inte tillåtet i norge och kvalifiserar til bøter om man møter fel polis(en som vet). Fast om man ser seg om i trafiken så ar det inta många som vet detta och even polisen brukar ibland komma kjørande med halvljus tilsamans med dimljus.
Dimljus ar bare tillåtet tilsamans med parkljus och heller inte då kan man fritt bruka detta men kun nar kjørforhålandet krever detta vid mørke kjørning. I dagsljus får man anvenda dimljus til vanlig kørning sammans med parkeringsljuset. Jag har ochså sen några år nu anvant detta vid dagsljus før å spara på xenon lamporna i halvljuset (børjade då jag fekk fakturan for mitt førsta lamp byte på xenon) och samtidig så tycker jag at det ser bra ut. Har ochså fått respons från andra som tycker det ser snyggt ut. Lite synd dock at det inte finns en brytar så man kan valja at det ar dimljusa som blir tand varje gång man slår på tandingen. Fast jag ar saker på at detta lar seg gjøra ganska enkelt før en som er litt kunnig på bil el. Jag har ochså funderar lite på å convertera ekstra ljuset til xenon men ar det någott å vinna ljusmessigt på detta? Någon som har provat å byta ut halogen lamporna i ekstra ljusa med xenon lampor??
Användarvisningsbild
av Diesel5
#356507
oilburner skrev:Grattis med nybilen. En verkligen snygg bil. Volvo kombis ar nog någott av det basta som kan kjøpas av familiebilar på marknaden i dag.
Re dimljus.
Ar det lagligt i sverige at kjøra med dimljus tend tilsamans med hel el halvljus? Detta ar inte tillåtet i norge och kvalifiserar til bøter om man møter fel polis(en som vet). Fast om man ser seg om i trafiken så ar det inta många som vet detta och even polisen brukar ibland komma kjørande med halvljus tilsamans med dimljus.
Dimljus ar bare tillåtet tilsamans med parkljus och heller inte då kan man fritt bruka detta men kun nar kjørforhålandet krever detta vid mørke kjørning. I dagsljus får man anvenda dimljus til vanlig kørning sammans med parkeringsljuset. Jag har ochså sen några år nu anvant detta vid dagsljus før å spara på xenon lamporna i halvljuset (børjade då jag fekk fakturan for mitt førsta lamp byte på xenon) och samtidig så tycker jag at det ser bra ut. Har ochså fått respons från andra som tycker det ser snyggt ut. Lite synd dock at det inte finns en brytar så man kan valja at det ar dimljusa som blir tand varje gång man slår på tandingen. Fast jag ar saker på at detta lar seg gjøra ganska enkelt før en som er litt kunnig på bil el. Jag har ochså funderar lite på å convertera ekstra ljuset til xenon men ar det någott å vinna ljusmessigt på detta? Någon som har provat å byta ut halogen lamporna i ekstra ljusa med xenon lampor??

Tack! =)

Nej det är inte tillåtet att ha dimljus och halvljus tillsamans under några omständigheter men dimljus + parkeringsljus går bra om det är "tillfredställande ljust" ute... ´Som en polis förklarade för mej: När gatlysena tänds så skall halvljuset vara tänt! Ihop med heljus får man ha dimljusen tända men då får man väl ha hur mycket ljus man vill mej veterligen iaf?
Ang. xenon i heljuset så gör det ju ganska stor skillnad men volvos heljus lyser ganska nära framför bilen så det upplevs som jätteljust mitt framför och bortom det är det som en svart vägg... Bättre att lägga pengarna på några vettiga extraljus tycker jag men jag har själv xenon i heljuset mest för att det inte blir snyggt att blanda xenon och halogenlampor men så är jag ju lite knäpp när det gäller belysning.... Bytte parkljus, heljus och dimljus 1,5 timme efter att vi hämtade bilen från återförsäljaren.... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av oilburner
#356519
oilburner skrev: Bytte parkljus, heljus och dimljus 1,5 timme efter att vi hämtade bilen från återförsäljaren
Hmmm, Jo det vitnar om lite mer interesse før ljus enn medelsvennsson ja.
Då jag va lite yngre så va jag over gjennomsnittet intereserad i bil ljud. Tror enda at jag har rekordet med å inmontera componet stereo 3 dagar innan bilen va levererad fra førhandlare!

Kanskje jag utryckte mig lite fel i mitt innlegg men det jag var ute etter va om jag tar mina 2 extraljus som ar halogen,och så monterar inn en xenon sats i dissa vil detta vara en god løsning istallet mot å investera 5-8 lakan på två nya xenon exstraljus. En annan sak nar vi nu ar inne på ljus. originala xenon på volvo(typ XC60 med activa ljus) ar det bare halvljuset som har xenon lampa eller ar det oxo xenon lampa i heljuset. Jag har i allfall innbildt meg at det ar i båda då det jo kallas dual.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#356581
JHg skrev:Tänk bara på att ett nät med för små hål (även om det är många hål) ger precis samma effekt på luften som om det var helt täckt (känt aerodynamiskt problem). Det kan ge problem med kylningen när det är varmt ute. :!:
Har inte haft några problem alls med de nät jag använt på sommarbilen. Innanför nätet ska ju luften orka pressa sig igenom ett helt batteri av kylare stackade i serie,

-Kylare till servon
-Kylare till intercoolern
-Oljekylare
-Vattenkylare

Den labyrinten är ju nästn 15 cm tjock och bromsar bra mycket mer än nätet.
av JHg
#356585
VolvoB20 skrev:
JHg skrev:Tänk bara på att ett nät med för små hål (även om det är många hål) ger precis samma effekt på luften som om det var helt täckt (känt aerodynamiskt problem). Det kan ge problem med kylningen när det är varmt ute. :!:
Har inte haft några problem alls med de nät jag använt på sommarbilen. Innanför nätet ska ju luften orka pressa sig igenom ett helt batteri av kylare stackade i serie,

-Kylare till servon
-Kylare till intercoolern
-Oljekylare
-Vattenkylare

Den labyrinten är ju nästn 15 cm tjock och bromsar bra mycket mer än nätet.
Det är inte tjockleken som är det väsentliga i detta fallet, utan storleken på hålet som luften skall igenom.
Om det är för små maskor så bromsas luften upp mot det materialet, och bildar en "luftkudde", avståndet mellan materialtet år för smått så blir hela nätet nästan som en solid väg (mycket förenklat) men framför att så bromsas luftens hastighet väldigt mycket.

Men som sagt, har du inte haft några problem så det jättebra! Ville bara belysa det hela ur en aerodynamisk synvilkel (vilket jag jobbat en hel del med) nte myggnät dock! ;-)
Användarvisningsbild
av opA
#356587
~Kalle~ skrev:Dual Xenon är en halogenlampa på helljuset + xenon i halvljuset som vinklas upp.
Aha.. har alltid undrat vad som menas med "dual xenon" på min bil =)

Diesel5:
Vad hände med eran V50 T5:a ? :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Diesel5
#356592
opA skrev:
~Kalle~ skrev:Dual Xenon är en halogenlampa på helljuset + xenon i halvljuset som vinklas upp.
Aha.. har alltid undrat vad som menas med "dual xenon" på min bil =)

Diesel5:
Vad hände med eran V50 T5:a ? :mrgreen:
Den rullar i Askersund nu hos en kille som verkar vara superpedant så det ska bli kul att se hur den ser ut i sommar verka som han hade lite planer för den =)
Användarvisningsbild
av opA
#356593
Diesel5 skrev:Den rullar i Askersund nu hos en kille som verkar vara superpedant så det ska bli kul att se hur den ser ut i sommar verka som han hade lite planer för den =)
Får man fråga hur långt den hade gått och vad ni fick för den ?

Hej! Jag har en Volvo PV 444 från 1953 med 6[…]

Nu har jag lyft av multiremmen och det gö[…]

Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]

V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]