Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Diesel5
#356071
Henry_Fågeljazz skrev:Har själv beställt en XC70 D5. Tycker den motsvarar de krav jag har. Snyggare och mer användbar än XC60 modernare och smidigare än XC90.

Ska bli kul med nya D5 och lite mer utrustning är vad jag har nu.

Körde 50 mil i snöväglag i fredags med min nuvarande XC70 D5 och kan bara konstatera att man blir bortskämd både vad gäller framkomlighet och komfort. Vet inte om jag någonsin vill byta bort AWD.

Hälsar

Henry

Där är vi helt i samma tycke!
Nya D5:an gick ju som en dröm och AWD är ju ett måste om man vill åka lugnt och fridfullt på vintern =)

Ett stort :-)-) till D5 AWD!!!!
Användarvisningsbild
av Diesel5
#356074
Mr T skrev:
UffeXC skrev:Får väl ge mig iväg och testa XC70n igen... Minnet av förra körningen var att stolarna inte höll lika hög klass som P2 plattans modeller, men jag kanske är väl invand vid dessa.
Är det några tillbehör som jag bara måste speca eller likaså några jag kan låta bli?
Jag tycker nog att jag sitter något bättre i XC90'ns sportstolar, om de nu skiljer mot de vanliga, än i S80ns. Men å andra sidan är jag inte det minsta trött i kroppen om jag så kör 75 mil mer eller mindre på raken.

Gällande utrustning så är XC70 ganska mjuk i fjädring vilket är ruskigt skönt inne i stan med spårvagnsspår, brunsslock och annan skit, men på väg till fjällen med full last och tjälskadade vägar är den lite för mjuk, svajjig helt enkelt. Så FourC är nog att rekommendera.

* Nyckelavstängningsbar pass.airbag ska du köpa till även om du inte har några barn, annars försvinner alla barnfamiljer som begagnatspekulanter. Försumbar merkostnad.
* Timer till extravärmaren
* Fjärrstart till extravärmare - det kommer iaf jag att lägga till på nästa bil. Timern är bra men blir man en halvtimma sen så är bilen nästan helt kall igen. Iaf om det är fjorton minus som det varit runt Göteborg de senaste dagarna.
* Laminerade sidorutor - gör otroligt mycket för ljudnivån. Men det är klart - om du tänker har stereron på fullt hela tiden så kanske det kvittar.
* Mörk inredning - är inte säker på detta men det känns som att bilarna som ligger länge på blocket är dem med ljus inredning. Lite tråkigt och ha en svårsåld bil.
* Infällda barnkuddar bak - skulle jag inte köpa. Även om det är smidigt så är de inte alls sköna att sitta på om man är vuxen. Många taxis som har det och i dem vill man inte sitta länge.
* Parkeringshjälp fram och bak - man vänjer sig ruskigt fort och jag vill nog ändå hävda att jag är bra på att backa och parkera - kommer definitivt med på nästa bil också.
* Taklyucka i glas är trevligt men lite pricey - 10.000 kr...
* De dyra textilmattorna - gummimattor skämmer verkligen bilen tycker jag. Blir mycket trevligare med textil men inte den halvbilliga sorten utan den dyra. Runt 1500
* Sportratt - nu är iofs standardratten väldigt trevlig men såvida du inte ska ha träpaneler så är sportratten löjligt trevlig tycker jag.
* Ljudanläggning HP - jag bryr mig inte så mycket om ljud men HP kan man väl kosta på sig. Hörlursuttag bak om du har kids är prisvärt.

Listan ovan är väl ungefär vad jag skulle lägga till på en Summum.

Låt oss veta hur det blir =)

//Mr T
Måste lägga till:

*Aktiva Xenonljus!!! En dröm om du åker mycket på mindre och krokiga vägar....
*Keyless drive! Kanske låter väl mycke lull-lull men fy vad skönt det var att slippa plocka fram och åter med nyckeln hela tiden :!:

Lycka till!
av Niclas
#356081
Diesel5 skrev:
Mr T skrev:
UffeXC skrev:Får väl ge mig iväg och testa XC70n igen... Minnet av förra körningen var att stolarna inte höll lika hög klass som P2 plattans modeller, men jag kanske är väl invand vid dessa.
Är det några tillbehör som jag bara måste speca eller likaså några jag kan låta bli?
Jag tycker nog att jag sitter något bättre i XC90'ns sportstolar, om de nu skiljer mot de vanliga, än i S80ns. Men å andra sidan är jag inte det minsta trött i kroppen om jag så kör 75 mil mer eller mindre på raken.

Gällande utrustning så är XC70 ganska mjuk i fjädring vilket är ruskigt skönt inne i stan med spårvagnsspår, brunsslock och annan skit, men på väg till fjällen med full last och tjälskadade vägar är den lite för mjuk, svajjig helt enkelt. Så FourC är nog att rekommendera.

* Nyckelavstängningsbar pass.airbag ska du köpa till även om du inte har några barn, annars försvinner alla barnfamiljer som begagnatspekulanter. Försumbar merkostnad.
* Timer till extravärmaren
* Fjärrstart till extravärmare - det kommer iaf jag att lägga till på nästa bil. Timern är bra men blir man en halvtimma sen så är bilen nästan helt kall igen. Iaf om det är fjorton minus som det varit runt Göteborg de senaste dagarna.
* Laminerade sidorutor - gör otroligt mycket för ljudnivån. Men det är klart - om du tänker har stereron på fullt hela tiden så kanske det kvittar.
* Mörk inredning - är inte säker på detta men det känns som att bilarna som ligger länge på blocket är dem med ljus inredning. Lite tråkigt och ha en svårsåld bil.
* Infällda barnkuddar bak - skulle jag inte köpa. Även om det är smidigt så är de inte alls sköna att sitta på om man är vuxen. Många taxis som har det och i dem vill man inte sitta länge.
* Parkeringshjälp fram och bak - man vänjer sig ruskigt fort och jag vill nog ändå hävda att jag är bra på att backa och parkera - kommer definitivt med på nästa bil också.
* Taklyucka i glas är trevligt men lite pricey - 10.000 kr...
* De dyra textilmattorna - gummimattor skämmer verkligen bilen tycker jag. Blir mycket trevligare med textil men inte den halvbilliga sorten utan den dyra. Runt 1500
* Sportratt - nu är iofs standardratten väldigt trevlig men såvida du inte ska ha träpaneler så är sportratten löjligt trevlig tycker jag.
* Ljudanläggning HP - jag bryr mig inte så mycket om ljud men HP kan man väl kosta på sig. Hörlursuttag bak om du har kids är prisvärt.

Listan ovan är väl ungefär vad jag skulle lägga till på en Summum.

Låt oss veta hur det blir =)

//Mr T
Måste lägga till:

*Aktiva Xenonljus!!! En dröm om du åker mycket på mindre och krokiga vägar....
*Keyless drive! Kanske låter väl mycke lull-lull men fy vad skönt det var att slippa plocka fram och åter med nyckeln hela tiden :!:

Lycka till!
Då ska man väll satsa på Teknikpaketet( HP stereon, Keyless drive, Aktiva xenonljus)
För det blir väll mycket billigare om man tar det som paketet?
Det är väll inte heller fel att ta Herrgårdsvagnspaketet? :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#356094
UffeXC skrev:Återkommer med svar när det gäller utrustningsval. Brukar bli en hel del kryss i listan...
Tyvärr går det inte att beställa Dynamic-stolar till XC70.
Ni anger att den utan Four-C blir väöl mjuk på landsvägskörningen. Innebär detta att den också slingrar med tung husvagn efter? Minns vilken njutning det blev när jag bytte från V70n till XC90. Helt plötsligt var det bilen som bestämde var de 2 tonnen skulle rullar och inte som tidigare husvagnen.

Drar ofta 2-ton efter min och det märks inte alls, jag har inte Four-C på min.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#356095
Diesel5 skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:Har själv beställt en XC70 D5. Tycker den motsvarar de krav jag har. Snyggare och mer användbar än XC60 modernare och smidigare än XC90.

Ska bli kul med nya D5 och lite mer utrustning är vad jag har nu.

Körde 50 mil i snöväglag i fredags med min nuvarande XC70 D5 och kan bara konstatera att man blir bortskämd både vad gäller framkomlighet och komfort. Vet inte om jag någonsin vill byta bort AWD.

Hälsar

Henry

Där är vi helt i samma tycke!
Nya D5:an gick ju som en dröm och AWD är ju ett måste om man vill åka lugnt och fridfullt på vintern =)

Ett stort :-)-) till D5 AWD!!!!
Lungt och fridfullt på vinter ?:-/ Precis varit ute och testat min i snöstormen, 100 blås på igensnöade skogsvägar var inga problems....
Användarvisningsbild
av Diesel5
#356162
VolvoB20 skrev:
Diesel5 skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:Har själv beställt en XC70 D5. Tycker den motsvarar de krav jag har. Snyggare och mer användbar än XC60 modernare och smidigare än XC90.

Ska bli kul med nya D5 och lite mer utrustning är vad jag har nu.

Körde 50 mil i snöväglag i fredags med min nuvarande XC70 D5 och kan bara konstatera att man blir bortskämd både vad gäller framkomlighet och komfort. Vet inte om jag någonsin vill byta bort AWD.

Hälsar

Henry

Där är vi helt i samma tycke!
Nya D5:an gick ju som en dröm och AWD är ju ett måste om man vill åka lugnt och fridfullt på vintern =)

Ett stort :-)-) till D5 AWD!!!!
Lungt och fridfullt på vinter ?:-/ Precis varit ute och testat min i snöstormen, 100 blås på igensnöade skogsvägar var inga problems....
Ne! Precis det jag menar ju! Man kan ju sitta helt lugnt bakom ratten utan att iriteras av framhjulens konstanta slirande :-)-) Går ju att köra hur som hellst med bibehålen säkerhet känns det som....
Användarvisningsbild
av Diesel5
#356508
XC90_Executive skrev:OT. Men tänk på att antalet drivande hjul inte har någon betydelse när man ska bromsa! :wink:
Nej det bör ju t.o.m. försämra bromssträckan eftersom det är mer levande massa som roterar på en AWD än på en framhjulsdriven bil eller tänker jag fel ?:-/
av UffeXC
#356541
Helt rätt. Detta märktes tydligt när man gick från V70 till XC90. Tynbgden är bra när man skall dra tungt släp men när det skall bromsas så kanande det rejält.
Kör numera fulldubbat Hakkapelitta :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]