Diesel5 skrev:Mr T skrev:UffeXC skrev:Får väl ge mig iväg och testa XC70n igen... Minnet av förra körningen var att stolarna inte höll lika hög klass som P2 plattans modeller, men jag kanske är väl invand vid dessa.
Är det några tillbehör som jag bara måste speca eller likaså några jag kan låta bli?
Jag tycker nog att jag sitter något bättre i XC90'ns sportstolar, om de nu skiljer mot de vanliga, än i S80ns. Men å andra sidan är jag inte det minsta trött i kroppen om jag så kör 75 mil mer eller mindre på raken.
Gällande utrustning så är XC70 ganska mjuk i fjädring vilket är ruskigt skönt inne i stan med spårvagnsspår, brunsslock och annan skit, men på väg till fjällen med full last och tjälskadade vägar är den lite för mjuk, svajjig helt enkelt. Så FourC är nog att rekommendera.
* Nyckelavstängningsbar pass.airbag ska du köpa till även om du inte har några barn, annars försvinner alla barnfamiljer som begagnatspekulanter. Försumbar merkostnad.
* Timer till extravärmaren
* Fjärrstart till extravärmare - det kommer iaf jag att lägga till på nästa bil. Timern är bra men blir man en halvtimma sen så är bilen nästan helt kall igen. Iaf om det är fjorton minus som det varit runt Göteborg de senaste dagarna.
* Laminerade sidorutor - gör otroligt mycket för ljudnivån. Men det är klart - om du tänker har stereron på fullt hela tiden så kanske det kvittar.
* Mörk inredning - är inte säker på detta men det känns som att bilarna som ligger länge på blocket är dem med ljus inredning. Lite tråkigt och ha en svårsåld bil.
* Infällda barnkuddar bak - skulle jag inte köpa. Även om det är smidigt så är de inte alls sköna att sitta på om man är vuxen. Många taxis som har det och i dem vill man inte sitta länge.
* Parkeringshjälp fram och bak - man vänjer sig ruskigt fort och jag vill nog ändå hävda att jag är bra på att backa och parkera - kommer definitivt med på nästa bil också.
* Taklyucka i glas är trevligt men lite pricey - 10.000 kr...
* De dyra textilmattorna - gummimattor skämmer verkligen bilen tycker jag. Blir mycket trevligare med textil men inte den halvbilliga sorten utan den dyra. Runt 1500
* Sportratt - nu är iofs standardratten väldigt trevlig men såvida du inte ska ha träpaneler så är sportratten löjligt trevlig tycker jag.
* Ljudanläggning HP - jag bryr mig inte så mycket om ljud men HP kan man väl kosta på sig. Hörlursuttag bak om du har kids är prisvärt.
Listan ovan är väl ungefär vad jag skulle lägga till på en Summum.
Låt oss veta hur det blir =)
//Mr T
Måste lägga till:
*Aktiva Xenonljus!!! En dröm om du åker mycket på mindre och krokiga vägar....
*Keyless drive! Kanske låter väl mycke lull-lull men fy vad skönt det var att slippa plocka fram och åter med nyckeln hela tiden :!:
Lycka till!
Då ska man väll satsa på Teknikpaketet( HP stereon, Keyless drive, Aktiva xenonljus)
För det blir väll mycket billigare om man tar det som paketet?
Det är väll inte heller fel att ta Herrgårdsvagnspaketet? :)