Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ni har ju betalat en bra slant för den där four-c grejen, så det är klart att ni passar på o trycka lite på knapparna när ni hittar ett tillfälle. (desutom kan ni inte ha haft bilarna så specielt länge!)
men jag tror det är en grej man absolut klararsig mycket bra utan.
nivåreglering kan därimot vara en bra sak för nån som lastar tungt i bilen eller i kärra/husvagn.
men för nå som inte har husvagn eller mycket sällan lastar en kärra tungt, så klarar man sig utan nivomat.
CarMan skrev:(desutom kan ni inte ha haft bilarna så specielt länge!)

Kör S80 V8 Executive och jag har haft den ett tag.

Många verkar tro att grejen med Four-C bara är att det går att ändra hårdheten på framfarten. Sanningen är ju att det är ett grymt avancerat system som ställer om sig 500 gånger i sekunden. Det är jättestor skillnad mot standardchassit, oavsett om man bara skulle ha i samma läge helatiden.
Har kjørt med Four-C i fire år, fordelt på de to siste bilene.
Kjører ofte med tungt lastet bil, og det fungerer meget godt.
Min anbefaling er å prøve en bil med Four-C, mot en med automatisk nivåregulering.

Nivåreguleringen justerer de bakre støtdemperne slik at bilen beholder veigrepet, bakkeklaringen og korrekt innstilling av hovedlysene.
Mye av det samme som Four-C chassiet gjør med bilen.
Det her va inte enkelt. Ni som har four-c hur er det når ni lastar tungt eller drar slep. Saknar ni nivå kontr eller er det ok. Lysinnstillingen betyder jo ingen ting då det ar xenon så om bilen ar nedlastat eller tom blir samma sak når det kommer til lyset. Jag har redan betalat 4500 før nivåmat så jag får nog legga ca 11400 imellan for å oppgradera til detta. Men ar det verdt det ?
Jag vet inte exakt hur det funkar med Four-C och tung last "på pappret". Men dom gångerna jag har haft mycket grejer i bilen eller släp påkopplat så har det inte varit någon skillnad i höjd på bakdelen. Det har varit precis samma som det brukar vara. Jag har dock en S80 V8 och ingen XC60 (än).
Jag har haft Four-C i ca 8 mån. Jag var också ngt tveksam till funktion till en början men hade också fått varma rekommendationer. Systemet i mitt tycke är fantasktiskt. Detta pga av den flexibiliteten man har speciellt i måttliga till högre hastigheter....Jag känner ingen enorm skillnad under 40-50km/h även om den blir stötigare med Advanced läget. Den stora skillnaden kommer när man lastar fullt....4 pers i bilen efter Ikea :mrgreen: .

Med läget i sport eller advanced blir aldrig bilen svajjig pga last och/eller hastighet då stötdämparna aktivt blir hårdare. Man märker således inte av varken den extra lasten eller motorvägshastigheten runt 120km/h. Vilket får tilläggas är mycket bra dessutom för att vara en suv. VIll man ha svajjet ändå så går det att trycka på Comfort så känner man igen sig igen :D

Dessutom ökar som nämnt ovan styrresponsen med hårdare chassisättning.

Hade jag köpt en ny volvo idag hade jag definitivt kryssat i Four-c tillvallet igen.

Kör för närvarande en XC60 D5 -09 Summum -aut med Polestar 205hk trimmet.
Jag har kört med överlastat cargo-släp vid några tillfällen, det var knappt att det märktes att jag hade släpet efter bilen. Vid ett tillfälle hade jag lastat kakel och klinkers längs fram i släpet och sannolikt hade jag betydligt mer än 100 kg kultryck. Jag har inte testat Nivomat så jag kan inte uttala mig om skillnaden, men det kändes helt tryggt med vanligt Normal-läge i Four-C och jag fick ingen känsla av att bilen var nedlastad bak. När det gäller XC60 så har den ju även Trailer Stability Assist (TSA) som kanske underlättar framfarten med släp.
Kör för närvarande en XC60 D5 -09 Summum -aut med Polestar 205hk trimmet.[/quote]

Bra refererat om dina erfarenheter av Four-C. Byter ämne: Hur upplever du uppgraderingen
av din D5 - med Polestar till 205 hk + 50 nm?
Märkbart?
Tacksam för dina kommentarer.
Än så länge är det runt minus 5-10 grader häromkring med mycket halt väglag. Fyrhjulsdriften fungerar kanon men kan tyvärr inte uttala mig ännu om några stora skillander mellan org 185hk och 205hk då den tenderar driva loss under acceleration. 8)

Dock verkar den ha något "råare" driv under acceleration. Skillnaden kommer tror jag med ett par personer i bilen med fullgasomkörning i uppförsbacke eller liknande, men som sagt har inte upplevt detta ännu då jag skaffade trimmet endast för några dagar sedan.
Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]

Kontaktlim borde väl fungera

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]