Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falk
Tack för alla inputs...

Jag använder naturligtvis värmaren i alla normalfall. Den står och brummar just nu. -10°C ute. 8)

Det jag menade ovan var kallstart nå'ngång i enstaka extremfall. När man t.ex. måste ruska liv i bilen och termometern utanför fönstret indikerar -34°C. Jag råkade ut för det häromåret, det hade varit neråt -40C° på natten. Det känns inte som om man gör bilen en tjänst när man startar upp den under sån'a förhållanden. Allt går påtagligt tungt och trögt när det är så kallt.
Användarvisningsbild
av Falk
Verkar funka riktigt bra som vinterbil...
Efter en tur norrut kan jag meddela att maskinen som väntat springer igång med oförskämd spänst även i kyla.
I morse visade termometern -30°C. Trots detta "glöder" den bara någon/några sekunder och hoppar igång direkt när man trycker på knappen.
Värmen räcker till bra och rutorna håller sig hyggligt imfria med 5 pers i bilen även när det är minus 25-30.
Att det inte går att fälla upp torkararmen på förarsidan utan vidare (när man t.ex. ska sopa bort snön) är ju förstås en riktigt blunder. Där borde man ändrat kravspecen innan man satte den slutgiltiga designen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Falk skrev:Att det inte går att fälla upp torkararmen på förarsidan utan vidare (när man t.ex. ska sopa bort snön) är ju förstås en riktigt blunder. Där borde man ändrat kravspecen innan man satte den slutgiltiga designen.
Retar mig också på detta....
av Matzz
jag brukar ställa torkarna i serviceläget när det snöar då går dom fälla upp, håll spaken till torkarna uppåt någon sekund så stannar dom rakt upp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Matzz skrev:jag brukar ställa torkarna i serviceläget när det snöar då går dom fälla upp, håll spaken till torkarna uppåt någon sekund så stannar dom rakt upp.
Har försökt detta med det är ju helkass, så fort man startar bilen far de ju ned direkt. :-(O)

Då kan man inte starta bilen när man ska skrapa rutorna utan måste göra hela vindrutan klar innan man kan starta bilen, sen får man hoppa in och ut en massa för det går ju inte att böja sig in och starta som jag alltid gjort innan, nu måste man ju hålla foten på bromsen för att kunna starta :evil:

Allra värst är det om man fällt ut torkarna för de inte ska frysa fast, då smäller de i huven om man råkar komma åt "tändningen".

Då är det bättre att de är nere .
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Då kan man inte starta bilen när man ska skrapa rutorna utan måste göra hela vindrutan klar innan man kan starta bilen

Vad är detta för stenålderstänk?! :wink:

På med värmaren!!! :)
av plamek
De dieselbilar jag känner till som frusit på vintern har alla hållt på med eldningsolja (finsk), dunkar och tankat från tveksamma gårdstankar (vatten). Mina bilar har jag servat normalt och kört på pumpdiesel, aldrig ett problem.
av perhall
VolvoB20 skrev:
Matzz skrev:jag brukar ställa torkarna i serviceläget när det snöar då går dom fälla upp, håll spaken till torkarna uppåt någon sekund så stannar dom rakt upp.
Har försökt detta med det är ju helkass, så fort man startar bilen far de ju ned direkt. :-(O)

Då kan man inte starta bilen när man ska skrapa rutorna utan måste göra hela vindrutan klar innan man kan starta bilen, sen får man hoppa in och ut en massa för det går ju inte att böja sig in och starta som jag alltid gjort innan, nu måste man ju hålla foten på bromsen för att kunna starta :evil:

Allra värst är det om man fällt ut torkarna för de inte ska frysa fast, då smäller de i huven om man råkar komma åt "tändningen".

Då är det bättre att de är nere .
Ja, det är nånting som är konstigt. Vänster torkarblad bytes med motorhuven uppe, höger med huven nere... /PH
av spoon
Hentet 2010 XC60 2.4d AWD den 22. desember, -20 grader og bilen funker fint som bare det!
Dieselvarmeren virker som den er veldig effektiv.
Jeg kjørte bmw x3 før, der er det det samme "problemet" med vinduspussere (vindrutetorkare) som ikke lar seg felle opp, jeg vil tro dette har med aerodynamikk og støy å gjøre.
Har også Land Rover Defender m/Webasto, kjører varmeren mye og ofte når det er kaldt, Defender er ikke bygd for Trysil temperatur :P
På den har det aldri vært problemer med for lite strøm på batteriet.

...eller på "svensk" m/litt hjelp fra Google translator :???:
"Hämtade ny 2010 XC60 2.4D AWD på 22 December, -20 grader och bilen fungerar bra som bara det!
Volvos dieselvärmare verkar som om det är mycket effektivt.
Jag körde BMW X3 innan, den har samma "problem" med vindrutetorkarna som inte kan fällas upp, jag vil tro att det har aerodynamik och buller gör.
Jag har också Land Rover Defender med Webasto, kör värmare mycket när det är kallt, Defender är nog inte byggd för Trysil temperaturer: P
Men det har aldrig varit problem med för lite ström i batteriet."
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Då kan man inte starta bilen när man ska skrapa rutorna utan måste göra hela vindrutan klar innan man kan starta bilen
Vad är detta för stenålderstänk?! :wink:

På med värmaren!!! :)
Det är ju då problem uppstår, jag har både diesel och elvärmare, men är det lite kallare och snöar så smälter ju värmaren snön från rutor och tak och så far hela härligheten ned under huvkanten där torkarna ligger gömda och så blir det en megaklump med is där av smältvattnet och snön. För ingen värmare orkar smälta rent där om det är ett antal grader minus.

Det är ju därför man igentligen inte vill ha torkarna där då de blir som isbatonger....
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]