Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
jonjon skrev:Är det bara jag som tycker att instrumentbelysningen (hastighetsmätaren) är usel för en bil i denna prisklass ?
Reflexer plus att röda nålarna är svåra att se om man inte har reostaten på max, med bländning som följd.
Kanske dax för glasögon.

fungerar dimmern ?
Jag kan säga att jag aldrig märkt detta fenomen som du och några skriver .
Användarvisningsbild
av Falk
Guligan skrev:... Saab med "Night panel" eller vad det nu kallas när i stort sett alla instrument kan släckas ner och det blir kolmörkt i bilen...
Faktiskt en av de vettigaste "finesserna" med högst "nytta per krona förhållande" någonsin... :-)-)

Det är väl bara att konstatera att man tycker olika... :D

Jag föredrar personligen en väl avvägd instrumentbelysning för att få ett bra förhållande mellan ljus på instrumenten och ljus på vägen vid mörkerkörning. Tyvärr är det svårt i många bilar. V70II är ingen höjdare på denna punkten med sitt direktbelysta instrumentkluster med blanka vinklade ytor.
Det känns faktiskt lite skevt att lägga energi och pengar på schyssta torkarblad och t.ex. extraljus när det inte går att få till en så enkel grej som instrumentbelysningen så att det blir ok.
Tyvärr är det väl i många fall så att modet och marknadsföringsavdelningarna styr över teknikerna...

(Jag kanske är lite skadad av influenser från mitt jobb där jag pysslar lite med "display enhancement". Läsbarhet i solljus och i mörker är högt prioriterat inom t.ex. avionics och militärt...)

:P
av Amli
VolvoB20 skrev: Nä det är nog till 100% en designgrej där man offrat läsbarhet och funktion för att det ska se ball ut.
Självklart är det så. Ingen vild gissning att dom sneglat på Aston Martin när designen lades. Vilket verkligen inte är fy skam iofs... :-)-)
Bild
av XCThord
Jag har också "watch dials" eller vad Volvo nu kallar silverlisterna för. Kör alltid max ljusstyrka, vilket jag aldrig stört mig på oavsett tid på dygnet. Men jag tycker fortfarande att instrumenteringen syns relativt dåligt i mörker. Om nålarna varit upplysta (som på andra Volvomodeller) hade det varit betydligt enklare att snabbt hitta dem. Som tur är anger ju dock farthållaren hastigheten digitalt, vilket underlättar en hel del vid nattkörning :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Amli skrev:Självklart är det så. Ingen vild gissning att dom sneglat på Aston Martin när designen lades. Vilket verkligen inte är fy skam iofs... :-)-)
Fast det kan vara tvärt om också! :wink:

AM använder Volvos RTI, infotainment-system, reglare för elstolar, fönsterhissar, nyckel osv osv
av Steff 99
XCThord skrev:Jag har också "watch dials" eller vad Volvo nu kallar silverlisterna för. Kör alltid max ljusstyrka, vilket jag aldrig stört mig på oavsett tid på dygnet. Men jag tycker fortfarande att instrumenteringen syns relativt dåligt i mörker. Om nålarna varit upplysta (som på andra Volvomodeller) hade det varit betydligt enklare att snabbt hitta dem. Som tur är anger ju dock farthållaren hastigheten digitalt, vilket underlättar en hel del vid nattkörning :)
Håller med dej ang att nålarna borde vara upplysta, frågan är om det finns något märke som har sämre synbarhet av just nålarna på både hastighets och varvräknaren.
Jag har faktiskt varit inne på verkstaden, var där direkt när jag hämtade ut bilen för jag trodde att det jag hade fel på instrumentbelysningen...mekanikern skrattade bara o konstaterade att det skulle vara nålar utan ljus...!
Det måste vara någon på Volvo som konstruerade mätarhuset som missat något ??:-/
av Tarsiger
Instrumentens avläsbarhet i allt mellan mörker och solsken hör till det som gjort mig besviken på V70II och ännu har jag inte köpt någon sådan. Andra saker var frånvaron av motortemperaturmätare och - allra värst - avsaknaden av analog klocka. Märkligt nog tycks även duktiga och nyanserade motorjournalister hemfalla åt att bekriva just instrumenten på nästan alla bilar som "tydliga", "lättavlästa", "logiska" etc även när så uppenbart inte är fallet. Detta bidrar kanske till att instrumenten inte hänger med i bilarnas allmänna förbättring.

Ifråga om instrumenten så är ju dels visarna tunna och utan egen ljusledare, dessutom är de synliga bara i allra yttersta delen av radien eftersom mittområdet används för annat. Urlöljligt, skulle aldrig accepteras i t ex militära sammanhang där man sätter funktion och tydlighet framför pupulärdesign. Jag kör ibland en gammal 945 som visserligen saknar färddator men har MYCKET bättre instrumentering med sina fem mätartavlor. Långa självlysande visare, stora distinkta siffror med skalstreck bara där det behövs och en riktig klocka. Inga fjantiga silverramar runt mätartavlorna.

Vad gäller klockan så är gångprecisionen så hög att man ibland har nytta av att kunna bedöma delar av minuter (för att passa en vägfärja t ex) vilket går med en analog klocka men inte med en digital som bara visar HH:MM. Men framför allt är själva AVLÄSBARHETEN (som tråden handlar om) mycket bättre hos en analog klocka. Ska jag passa en tid 14:45 och klockan är 14:37 så ser jag redan i ögonvrån av minutvisarens VINKEL vilken tid som återstår i stället för att behöva stirra på siffror och RÄKNA 45 minus 37 lika med 8.

Visst, den digitala klockdisplayen kostar nästan inget och här ligger orsaken till Volvos val. Men merkostnaden för en analog klocka, som man ju ännu ser i riktigt dyra bilar, skulle definitivt betala sig i ökad kundnöjdhet. Om instrument och annat inte snart blir bättre ska jag fundera på andra bilmärken. Små saker att åtgärda, men av stor betydelse för användbarheten.
av Linqid
Tarsiger skrev:Analog klocka osv...
Du kan faktiskt få din Volvo med analog klocka. Om du köper en S80 Executive. Vet inte om den infon gör dig gladare dock.. :wink:
av Steff 99
Linqid skrev:
Tarsiger skrev:Analog klocka osv...
Du kan faktiskt få din Volvo med analog klocka. Om du köper en S80 Executive. Vet inte om den infon gör dig gladare dock.. :wink:
Önskar man bra klockan som sådan , kan valet S80 Executive kännas lite dyrt. :mrgreen:
av xoxo
En bättre snabbare dator som reagerar som den skall utan att "tänka"
Iö som Tarsiger skriver.
Men så blir det aldrig.
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]