Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Arese:
Det där med att en bensinare "låter" trevligare är väl från till person vad man tycker.
Själv gillar jag dieselfemmorna bättre än bensinfemmorna när det gäller ljudet..

Kan för övrigt medela att skatten på min är 4819:-
av lobbysleeper
Jag köpte en (beg) D5a -08 med automat, trots att jag bara kör runt 17-1800 mil/år.
Tror jag ligger ganska precis på brytgränsen rent ekonomiskt med min skatt på ca 5700kr och snitt 0.8L/mil samt servicar, i alla fall så änge dieseln ligger 1 krona under bensinen.

Har tidigare bara haft pigga bensinare, men när en familjebil stod på tur så ville jag ha en bekväm långfärdsbil, och därmed automat, och dieselns karaktär lockade nu när man inte längre har samma behov att rasta högerfoten lika ofta.

Nu valde jag förvisso mellan 2,5T och D5, och då kändes D5ans andrahandsvärde mycket stabilare om ca 4-5 år då jag planerar byta igen.
Men 2.5FT är ju ingen revolution direkt rent bränsleförbrukning och utsläppsmässigt, och tror därför nästa/kommande generation v70-miljöbilar står sig bättre än den.

2,4D fr.o.m MY10 skulle jag i alla fall valt före valfri .F(T).
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kanske hade varit läge att vänta på 2,0T annars?

203hk/300Nm, 0-100 på 8,9 med power shift-lådan och förbrukning blandad körning; 8,5l/100km. 199 g CO²/km
Användarvisningsbild
av SvenB
KKR skrev: Flexifuelbilen blir, hoppas vi, skattebefriad i 5 år.
Nu behöver vi inte hoppas längre, beslutet är taget

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... genskaper/
av MattiasD
Priset på Diesel kommer förhoppningsvis att gå upp rejält inför nästa högkonjunktur, så att räkna hem ekonomiskt kan man känna sig blåst på.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
XC90_Executive skrev:Kanske hade varit läge att vänta på 2,0T annars?

203hk/300Nm, 0-100 på 8,9 med power shift-lådan och förbrukning blandad körning; 8,5l/100km. 199 g CO²/km
Intressant, har du mer info när den kommer? Förhoppningsvis kommer det också en 2.0FT.
av Steff 99
MattiasD skrev:Priset på Diesel kommer förhoppningsvis att gå upp rejält inför nästa högkonjunktur, så att räkna hem ekonomiskt kan man känna sig blåst på.
Jag förstår inte riktigt varför du hoppas att priset går upp på Diesel ?
Risken finns ju alltid att skatten höjs än mer än beslutats...
Men vem vet när skatten på etanol kommer att jämställas med övriga drivmedelsskatter...hur kul blir det då att ha en bil som drar 1,3 l/milen.

Visserligen finns det något som säger "skadeglädje är den enda sanna glädjen"
av MattiasD
Steff 99 skrev:
MattiasD skrev:Priset på Diesel kommer förhoppningsvis att gå upp rejält inför nästa högkonjunktur, så att räkna hem ekonomiskt kan man känna sig blåst på.
Jag förstår inte riktigt varför du hoppas att priset går upp på Diesel ?
Risken finns ju alltid att skatten höjs än mer än beslutats...
Men vem vet när skatten på etanol kommer att jämställas med övriga drivmedelsskatter...hur kul blir det då att ha en bil som drar 1,3 l/milen.

Visserligen finns det något som säger "skadeglädje är den enda sanna glädjen"
Diesel är ett skitit fossilt bränlse, både farligt mot hälsan och miljön. Därför vore det önskvärt med högre pris så färre väljer Dieselbilar. Folk väljer bränsle efter plånbok som vi alla vet. Vi ska ju komma ur fossilberoendet och då bör man stödja förnyelsebara bränlsen som Etanol. Och våra politiker måste se till att förnyelsera bränlsen är mer lönsamma så en höjning av skatterna på etanol är inte troligt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
MattiasD skrev:Intressant, har du mer info när den kommer? Förhoppningsvis kommer det också en 2.0FT.

Vet inte exakt när den kommer. Skulle inte räkna med en 2,0FT....
av MattiasD
XC90_Executive skrev:
MattiasD skrev:Intressant, har du mer info när den kommer? Förhoppningsvis kommer det också en 2.0FT.

Vet inte exakt när den kommer. Skulle inte räkna med en 2,0FT....
Att ta fram en ny motor som bara går att köra på bensin låter inget vidare smart. Det säljs knappt några bensinbilar idag och ett minimimkrav idag borde vara att de också ska gå på etanol. Även om jag helst skulle vilja se en enbart etanolmotor som är optimerad för bränslet.

Uppdatering.. Har nu känt (med bilen upp[…]

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]