Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Har du automatiken inställd så går ju bränslevärmaren när den behövs vid låga temperaturer, så det kan nog stämma att det skiljer lite vintertid.
Som tur är så tröttnar man på dessa tillbehör med färddator och tankar bilen när det behövs istället.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
P1800 skrev:Tankade idag: på färddatorn 0,59 mot 0,67 l / mil mätt förbrukning på 888 km varav 70km landsväg resterande till och från jobbet 10km. Rätt OK förbrukning men nog kunde färddatorn var bättre kalibrerad. (2,4d manuell -10) Som jämförelse drar min V70N -02 140hk 0,84 -0,87 på datorn under samma förhållanden. Jag har aldrig räknat verklig förbrukning på den bilen.
Om du kör med bränslevärmaren så ger det ju mer felvisning. Man kan j bara gissa vad dina 14% felvisning kommer ifrån.

Om färddatorn visar 100% rätt så är det ju bränslevärmaren som höjer din förbrukning med 14% vid normal körning och det kan väl låta rätt troligt.
Användarvisningsbild
av P1800
Nej, det har varit varmt nästan hela tiden och dessutom så har bilen elvärmare också. Tillsatsvärmen har varit avstängd hela tiden och parkeringsvärmaren har gått max fem gånger och de flesta bara en kortare tid så det är felvisning det handlar om. Kan täcka mig att värmaren tar 0,5 liter per gång. Någon som har tekniska data på värmaren förresten? Strömförbrukning och bränsleförbrukning per timme? Ska jag tolka kommentaren som att det är en onormalt stor felvisning? Annars skulle jag misstänka en avsiktlig glädjemätare. Förra bilen har jag aldrig räknat förbrukningen på så det kan ju funka i många fall.
av Tobbev
Drar parkeringsvärmaren så mycket ändå? Jag kör den varje morgon och eftermiddag innan jag skall åka till och hem från jobbet.

Jaja, får väl se vad den verkliga förbrukningen blir, men det borde ju skilja rejält mot färddatorn då om man har kört parkeringsvärmare 15-20 gånger.
av JHg
~Kalle~ skrev:Värmaren drar ca 0.5-0.6 per timme har jag för mig
Det är samma uppgifter jag hört: 0.1l / 10 min
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Nån som vet om bränslevärmaren spar bränsle, dvs hurvida den går på vid låga temperaturen för komfortens skull eller för motorns? Testade åka hem idag utan den påslagen, det blev aldrig varmt i bilen:-) (30 min, snitt 30km/h, bilköer, max hastighet kanske 70 under kort sträcka)

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]