Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndersP
Petzzon skrev:Inköpet av detta paket är hotat......

Verkar inte fungera med min körstil :wink:
Kom igen, du måste skapa möjligheter.
Kör som det behagar men ibland kan det vara skönt att få assistans :-)-)
Plus som nån sa fick man 1500kr insatt på Volvokortet :-D
Senast redigerad av 1 AndersP, redigerad totalt 0 gånger.
av Twendor
En sikkerhetspakke, som tilogmed ble sponset av Volvia(1500 kr innsatt på Volvokortet når jeg kjøpte nybilen).
Blir betraktet som et vesentlig sikkerhetsutstyr. Og jeg kan bare berømme funksjonene, er blitt virkelig glad i disse. Har du først blitt vant til det, blir du avhengig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gurra82 skrev:Jag tradarn gör ju att det blir en lucka (alltså så man håller rätt avstånd) och skapar man en lucka i stockholmstrafiken kommer det ett pucko och tränger sig i och då kommer du ju ännu längre bak i kön.
Petzzon skrev:pProblemet som ofta uppstår är att folk svänger ut ifrån innerfilen fremför mig med ytterst liten marginal titt som tätt. ........
Kan man inte justera radrarn till "Avstånd = Extremt Skitnära" så kan ju ingen klämma sig i mellan i luckan, radarn måste ju vara extremt mycket snabbare än någon människa så man borde ju kunna kapa avstånden rejält. :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Givetvis går det att justera radarn! På kontrollerna på ratten där man ställer in hastigheten går det även att justera hur långt avstånd (den måste i tid) man vill ha. Från 1 'streck' till 5 'steck' (har jag för mig att det är 5 iallafall).

Det är ju inte bara farthållaren man får i paketet utan en massa fler grejer för säkerheten! Värt varenda krona!

Ett tips är att inte lyssna på dom som inte har det själv och inte har använt det i vardagen.
av Arese
Har kört över 6000 mil med detta i främst BMW och Volvo men jag gillar det ändå inte.

Mvh
Arese
av hansjkpg
Petzzon skrev:pProblemet som ofta uppstår är att folk svänger ut ifrån innerfilen fremför mig med ytterst liten marginal titt som tätt. ........
Kan man inte justera radrarn till "Avstånd = Extremt Skitnära" så kan ju ingen klämma sig i mellan i luckan, radarn måste ju vara extremt mycket snabbare än någon människa så man borde ju kunna kapa avstånden rejält. :D[/quote]

meningen med att hålla avstånd är just för att du ska ha möjlighet att bromsa upp om det händer något , men så länge människan ska hålla på sin rätt att komma fram så fort som möjligt utan att tänka på andra så kommer ju olyckor att hända ( extremt skit nära ) hur bra bilen än är så kan den inte reagera i tid om bilen framför får tvärstanna , Om du ligger för nära . Människan måste lära sig hålla avstånden ,man sparar på det sättet även försäkringspengar om man kunde hålla ner kökrockar
av perpro
tjenna, jag har driver support-paketet i min nya V70 2.4D Automat 2010 (2 mån gammal nu). Jag är helnöjd med ACC:n.

Men, jag kan hålla med i några av poängerna om man har en "aktiv körstil" (aka. blådåre) tror jag att man irriterar sig något. I min tidigare bil (V50 T5 m. sportchassi 2005 http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V5 ... ?ca=15&w=1) körde jag betydligt hårdare. Då vill man kanske ofta ligga i en högre hastighet bakom en bil för att byta fil strax innan man hinner upp den. ACC vill göra mjuka inbromsningar (om möjligt) och börjar därför bromsa mjuk långt innan man hinner upp en bil.

Avfartsproblemet upplever jag också. Framför allt utanför motorväg där det kanske finns en kort avfart där fordon bromsar ned till nära noll.

Såg på Teknikens Värld (TV8) att Mercedes har ett system som fungerar i kökörning, inkl. fullstop med dess "ACC". Vore grymt.....sitter i tingstadstunneln (gbg) i köer två gånger varje dag, sedan ut på E20.

Det finns en workaround: Nuddar man gaspedalen upphör ACC bromsfunktionen. Det fungerar faktiskt ganska bra.

Hade jag fått önska fritt, hade jag önskat en funktion som gör om ACC till en vanlig cruice control vid behov. Men, som sagt, det är inte speciellt ofta jag vill stänga av den. Jag kommer aldrig köpa en bil utan ACC igen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kul att alla prioriterar så olika. Jag lägger alltid mina pengar först och främst på största motorn, AWD, läder, drag och rejäl stereo... sen får man se vad som blir över till kul extrafunktioner .... tyvärr brukar budgeten var slut då :oops:

Körde en lånebil i drygt 1000 mil där man proppat i all extrautrustning och gett avkall på motor, awd, läder, det var inte min melodi :D
av Petzzon
Beställningen är inlämnad.
Blev utan driver support.....
Tycker det är för mycket pengar för en funktion jag är lite tveksam till.
Men som sagt mycket möjligt att ni som hyllar den har rätt men lika bra att vänta till nästa bilbyte om 2 år innan jag blir beronde av detta.
Denna gång prioterades annan utrsutning.
Blev en XC60 D5 Summum med:
Automat
Hgv pkt
Tidur med fjärr
Subwoofer
Demontbart drag
Skiplate bak
Tröskeldekor
HP stereo
BT HF
19 tums sommarfälgar samt orginalfälg 18 till V-däck.
Lasthållare
Textilmattor
Nyckelavs krockkudde.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Grattis! Fått nån prel.lev?

Inte teknikpaketet förresten? Keyless är för bra för att avstå! Vad blev det för färg?
Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

1986 GLT kamdrivning

Kugghjulen kan också jävlas. Hade en 24[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]