Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Niclas skrev:
LOTEZ skrev:
~Kalle~ skrev:LOTEZ, 1.2 liter milen är som det ska. Volvo anger själva 1.25 liter/mil :wink:
Jo jag vet men tycker ändå man borde kunna få ner den lite till. Min XC90 drog 1l blandad körning och den vägde betydligt mycket mer dock 20kh mindre iofs..

//LOTEZ
LOTEZ kör du på Etanol då?
Niclas,

1,2 är blandad körning samt blandat bränsle. Jag försöker tanka 50-50 varje gång jag tankar fullt vilket jag oftast gör..

//LOTEZ
av perhall
Nu vill jag inte vara gnällig... men att skriva i en förbrukningstråd utan att ange om man tankar etanol eller bensin tycker jag är lite konstigt... en S80 V8 drar ju med bensin troligen mindre än en 2,0F gör med etanol... pch kombon 50/50 är inte så lätt att känna till, ibland kan man ju annars ana att det är bensin eller etanol/PH
av LOTEZ
perhall skrev:Nu vill jag inte vara gnällig... men att skriva i en förbrukningstråd utan att ange om man tankar etanol eller bensin tycker jag är lite konstigt... en S80 V8 drar ju med bensin troligen mindre än en 2,0F gör med etanol... pch kombon 50/50 är inte så lätt att känna till, ibland kan man ju annars ana att det är bensin eller etanol/PH
Är det mna inlägg du gnäller på? :?:

Hur ska man minnas EXAKT hur ofta man tankar vilket bränsle?!

1.2/mil är 85% stadskörning samt blandat bränsle. Nöjd? :!:
Förresten, blev en tripp på landsväg igår så vi skriver 84% stadskörning så är alla nöjda?

//LOTEZ
av perhall
LOTEZ skrev:
perhall skrev:Nu vill jag inte vara gnällig... men att skriva i en förbrukningstråd utan att ange om man tankar etanol eller bensin tycker jag är lite konstigt... en S80 V8 drar ju med bensin troligen mindre än en 2,0F gör med etanol... pch kombon 50/50 är inte så lätt att känna till, ibland kan man ju annars ana att det är bensin eller etanol/PH

Förresten, blev en tripp på landsväg igår så vi skriver 84% stadskörning så är alla nöjda?

//LOTEZ
Om du ändå inte har någon koll på vad du tankar och vad du kör för typ av körning så har nog forummedlemmarna svårt att bedöma om din förbrukning är hög eller inte... och det var väl det som ditt inlägg handlade om./PH
av LOTEZ
perhall skrev:
LOTEZ skrev:

//LOTEZ
Om du ändå inte har någon koll på vad du tankar och vad du kör för typ av körning så har nog forummedlemmarna svårt att bedöma om din förbrukning är hög eller inte... och det var väl det som ditt inlägg handlade om./PH

Alla andra har svarat utan mothugg, bara du som inte kunde hålla dig från att vara (över)-viktig!

OaO

//LOTEZ
av perhall
LOTEZ skrev:

Alla andra har svarat utan mothugg, bara du som inte kunde hålla dig från att vara (över)-viktig!

OaO

//LOTEZ[/quote]

Jag tror att om du gör en enkät på forumet skulle 2/3 minst tycka att den info du ger om körstil och bränsle är otillräclig för att bedöma din fråga: om den drar för mycket... men om du tycker att jag är otrevlig som ställer motfrågor vet jag inte vad jag ska göra.../PH
Användarvisningsbild
av SvenB
För det första så håller jag med perhall. Sedan börjar jag snart tröttna på allt tjafs om dieselns förträfflighet på trådar som berör Flexifuel. Det är nog snart dags att döpa om forumet till "Dieselälskarforumet" eller "Flexifuelhatarforumet". Jag är inte missnöjd vare sig med mitt bilval (Flexifuel) eller bränsleförbrukningen. Med mitt körsätt drar inte min bil mer än 0.9 lit/mil E 85. Och rent ekonomiskt kommer jag aldrig att kunna "räkna hem" den något högre bränslekostnaden under min tid med bilen. (Jag är medveten om att diesel inte har debatteras på denna tråden, men mitt inlägg är generellt).
av Lövet
Eftersom förbrukningen skiljer sig extremt mycket mellan om man tankat bensin eller etanol så är det fullständigt självklart att man måste ange vad man tankat. Annars är siffran helt meningslös.
av MattiasD
KKR skrev:För det första så håller jag med perhall. Sedan börjar jag snart tröttna på allt tjafs om dieselns förträfflighet på trådar som berör Flexifuel. Det är nog snart dags att döpa om forumet till "Dieselälskarforumet" eller "Flexifuelhatarforumet". Jag är inte missnöjd vare sig med mitt bilval (Flexifuel) eller bränsleförbrukningen. Med mitt körsätt drar inte min bil mer än 0.9 lit/mil E 85. Och rent ekonomiskt kommer jag aldrig att kunna "räkna hem" den något högre bränslekostnaden under min tid med bilen. (Jag är medveten om att diesel inte har debatteras på denna tråden, men mitt inlägg är generellt).
Jag håller med dig till 100%. Rent ekonomiskt är det en katastrof om det skulle vara lönsamt någon längre tid att köra på fossilt bränsle som diesel. Men det vänder vid nästa högkonjunktur men vi får hoppas våra politiker ser till att det alltid är lönsamt att köra på förnyelsebara bränslen. Hur ska vi annars få ett fossilfritt samhälle? Jag är nöjd med min bil och det känns bra mycket bättre att stödja etanolproducenter än oljeproducenter. Förbrukningen vid etanoldrift skulle kunna gå ner om motortillverkarna optimerade för etanol. Det kanske de också skulle göra om de fick rätt sorts kritik från media och konsumenter. Nu beskylls bränslet (etanol) när det snarare är biltillverkarnas fel.
Användarvisningsbild
av Bothner
Mina taxikollegor gråter när de kör Etanol! SAAB 9-5 1,7 l/mil, Volvo 2,5 FT 1,8-2,2 l/mil 2,0 F 1,7 l/mil med Automatlådor. Och vi Måste tanka Etanol! Revision var 6:e månad från LFV Arlanda. Tänk om mygelsvensson som lyfter miljöfördelar också behövde bevisa att de kör på miljöbrännslet! Etanol är dött. Det är biogas som gäller. Passat 0,6kg/mil med auto, 160 hk.
Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]

Vi som beställt nya XC60

Har oxå beställt en XC60, hur lån[…]