Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nexus6 skrev:Samma i min V70, har kommit till samma slutsats som ovanstående skribent, det är bara en värmare och drar den in fuktig luft som värms upp blir det imma på insidan. Har aldrig sett problemet vid t.ex. minusgrader eller torra dagar.
Den kör väl dessutom i re-cirk läge vilket gör det ännu fuktigare.
av CalleV70
"Den kör väl dessutom i re-cirk läge vilket gör det ännu fuktigare."
Nä, tror re-cirkulationen stänger av i defrosterläget?? Men kör du "auto" och re-cirk så avfuktar den luften som vanlig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CalleV70 skrev:"Den kör väl dessutom i re-cirk läge vilket gör det ännu fuktigare."
Nä, tror re-cirkulationen stänger av i defrosterläget?? Men kör du "auto" och re-cirk så avfuktar den luften som vanlig.
Jag menar när värmaren tidur-startar innan du kommer ut till bilen, då har jag för mig att den kör i re-cirk läge.
av golvkillen
testat värmare idag igen :( . körde bil i ca 2 timmar. sedan parkerat den i 1 timma.(fukt ute och duggregn), startar direktstart på värmaren och efter ca 15 min så är imman ett faktum. en rund fläck på typ 1/3 av vindruta är ren och 1 liten fläck på förardörr samt passagerardörr är rent( stor som en handflata). resterande rutor går ej att se genom.. startar bil och imma går genast bort. men de blir åtminstone varmt. alla knappar och reglage i bil står som dom SKA såklart.
av mårre
Det är inte så konstigt att det blir imma på rutorna i bilen. Det är samma fysikaliska fenomen att det blir imma på spegeln i dushen när man duschar. Fuktig uteluft som värms upp av värmaren innehåller mycket vatten. När den luften kommer i kontakt med en kall ruta inne i bilen kondenserar vattnet och det blir imma. Det är samma sak med min bil. Har värmaren gått tillräckligt länge och rutorna blivit varma försvinner imman. Den försvinner också när man startar motorn för då går AC:n igång och torkar den inkommande luften. Då faller fukten ut i AC:ns kondensor i stället för på de kalla rutorna.
Användarvisningsbild
av tko
golvkillen skrev:testat värmare idag igen :( . körde bil i ca 2 timmar. sedan parkerat den i 1 timma.(fukt ute och duggregn), startar direktstart på värmaren och efter ca 15 min så är imman ett faktum. en rund fläck på typ 1/3 av vindruta är ren och 1 liten fläck på förardörr samt passagerardörr är rent( stor som en handflata). resterande rutor går ej att se genom.. startar bil och imma går genast bort. men de blir åtminstone varmt. alla knappar och reglage i bil står som dom SKA såklart.
Jag får samma fenomen på min bil så det är nog "den modellen" :)
Användarvisningsbild
av CarMan
När en bil är ny så är inte alla plaster 100% härdade, så det bildas mycke avlagringar på rutoena när plasterna härdar.
Börja med att tvätta vindrutan invändigt o se om det blir bättre.

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]