Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S40sport
Nu på morgonen så har jag testat även det och det blir ingen skilnad om jag vrider reglaget på 22 grader eller 30 grader. Har bokat tid på Upplands motor på onsdag nästa vecka så för vi se vad de säger. Börjar bli trött på bilen.
av Tartryffel
Som Carman säger, om det inte blir varmt trots reglaget på max så är ju felet på motorsidan. Det borde betyda att din motor inte är varm nog, vilket i sin tur borde betyda en trasig eller mycket märkligt fungerande termostat.

Kolla förresten att du verkligen dragit upp reglaget på MAX och inte på gradtalet under - det är skillnad.
JK24T skrev:
StringerBell skrev:Har du full motorvärme?
Motortempmätare är av typen onödig information och finns därför inte på S80II/V70II :lol:
Hopplöst att själv felsöka den här typen av problem utan en sådan vilket den här tråden vittnar om.
av S40sport
Som jag skrev i tidigare inlägg så skall bilen lämnas in den 9 dec. på Upplandsmotor. Det är garanti på bilen och jag ville bara höra om någon annan hade liknande problem och om det löste sig till slut.
Det är ganska många som har haft småfel på sina bilar och det är bra att andra känner till att det finns fel även på nya bilar.
Tackar för alla inlägg och återkommer efter verkstadsbesöket. :)
av mårre
Har samma modell och årgång av bil och har märkt ungefär samma beteende på min S80. När bilen blivit riktigt varm efter c:a 20 - 30 minuters körning börjar det blåsa kallt (i alla fall kallare) luft från utblåset vid vindrutan och de två övre utblåsen på sidorna. Det känns väldigt störande att det börjar blåsa kalluft i ansiktet.

Jag tog en termometer och mätte temperaturen på inluften när det var nollgradigt ute. De nedre inblåsen hade en temperatur på 35 - 36 grader. Det kändes varmt men inte extremt varmt. De övre utblåsen hade en temperatur på 30 - 31 grader och det kändes kallt. Som jämförelse är temperaturen på inblåset över 40 grader när bilen håller på att värmas upp.

Jag har tagit upp detta med verkmästaren på UM i Akalla och han påstår att det här är en "egenskap" på värmesystemet. Det är flera som klagat på det här men dom har inte lyckats åtgärda det.

Den 10/12 ska bilen in där för att det luktar illa i bilen vid regenerering av partilkelfiltret (se separat tråd om detta http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=46555 ) då ska jag ta upp problemet med värmen igen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tartryffel skrev:Som Carman säger, om det inte blir varmt trots reglaget på max så är ju felet på motorsidan. Det borde betyda att din motor inte är varm nog, vilket i sin tur borde betyda en trasig eller mycket märkligt fungerande termostat.
Så behöver det inte alls vara, har haft liknade fel och då var det ECC styrningen till vattenventil som krånglade, Det här är en modern bil med elektronik och bara för att reglaget står på max innebär det inte att felet är på motorsidan.

Det kan vara massor med elkomponenter mellan reglaget och motorn som krånglar. Men det ska ju ge felkoder.
VolvoB20 skrev: Det kan vara massor med elkomponenter mellan reglaget och motorn som krånglar. Men det ska ju ge felkoder.
Precis. T o m på min 15 år gamla Audi gick det att läsa av felkoder för de olika reglagen för värme/kyla osv. när jag hade kupevärmeproblem. Hur mycket mer skulle det inte märkas på en ett/två år gammal bil?
av perhall
Tror jag har haft samma! Det var dels dålig luft i bilen, dels blev det kallt efter en stund och imma men mest på förarsidan. Man kan säga att det blev ungefär som en VW bubbla -67 värmemässigt i bilen.

Det var en givare under förarsätet - jag lämnade in min på Volvoverkstad I och där stod den en vecka, de fixade en ny styrenhet men det hjälpte inte heller.

Sen lyckades Bilia fixa det. Jag skickar mitt regnr med PM!

Tycker Värnamo ska skämmas över att tycka att du är gnällig.
PH
Användarvisningsbild
av Nexus6
mårre skrev:Har samma modell och årgång av bil och har märkt ungefär samma beteende på min S80. När bilen blivit riktigt varm efter c:a 20 - 30 minuters körning börjar det blåsa kallt (i alla fall kallare) luft från utblåset vid vindrutan och de två övre utblåsen på sidorna. Det känns väldigt störande att det börjar blåsa kalluft i ansiktet.
Exakt samma i min V70 -09 (2.4D). Har haft inne den på VolvoBil i Gbg och svaret är att den fungerar så, "upplevd temperatur" och allt de pratade om. Det kommer fortfarande varmluft vid golvet men defrosterutblåsen läcker svinkall luft och man får kallras över benen och vita knogar. Brukar ha temperaturen på 22 grader vintertid, men när kallraset kommer skruvar jag upp till 25-26. Känns lite som man tappat konceptet "Automatisk klimatanläggning" då...

Om någon vet en lösning så skulle jag gärna vilja få veta!
av S40sport
Hej,
Har precis hämtat bilen på UM och de har hittat följande fel.
- Permanent fel på tempgivare i kupen
- Byte av styrenhet för stolsvärme fram
- Byte av sensor för kupeluft
-Hcm uppgradering
Fick också ny mjukvara för fel på strålkastare samt byte av huvlås som larmar då och då.

Jag för hoppas att alla fel är fixade nu. Ska testa värmen närmaste dagarna för att se om det blev någon skillnad.
Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]