Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
StringerBell skrev:Fult som stryk.

Taxibilar som körs i t.ex. Göteborgstrakten behöver inte ha någon bensintank överhuvudtaget. Det finns så många tankställen. Jag kan inte tänka mig en droskägare som accepterar så mycket last-svinn.

Med tanke på effekten är förbrukningen helt OK.
Nja, en gasbil startar ju alltid på ett flytande bränsle.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är möjligt, men poängen är ändå att man behöver inte fega så mycket med extra bensintankar.
Användarvisningsbild
av SvenB
MattiasD skrev:
Jaha. Det måste gälla biogas då. För när jag körde på LPG (fordonsgas) på 80-talet startade bilen lika bra på gas.
av MattiasD
KKR skrev:
MattiasD skrev:
Jaha. Det måste gälla biogas då. För när jag körde på LPG (fordonsgas) på 80-talet startade bilen lika bra på gas.
Tidigare Volvo Bi-Fuel och nuvarande Passat med gasdift startar alltid på det flytande bränsle (tyvärr bensin i deras fall) som finns tillgängligt. Jag trodde det fanns en tekniskt förklaring till detta och att det helt enkelt inte går att starta på gas...men du säger att det finns bilar som startar direkt på gas? Då vore ju märkligt att dagens bilar startar på bensin. Många beslut kring bilar som körs på icke fossilt bränlse känns konstiga och ibland riktigt dumma och ibland inte går att låta bli att tänka konspiratoriskt - har fossilindustrin har ett finger med överallt?
Användarvisningsbild
av philipsguy
MattiasD skrev:
KKR skrev:
MattiasD skrev:
Tidigare Volvo Bi-Fuel och nuvarande Passat med gasdift startar alltid på det flytande bränsle (tyvärr bensin i deras fall) som finns tillgängligt. Jag trodde det fanns en tekniskt förklaring till detta och att det helt enkelt inte går att starta på gas...men du säger att det finns bilar som startar direkt på gas? Då vore ju märkligt att dagens bilar startar på bensin. Många beslut kring bilar som körs på icke fossilt bränlse känns konstiga och ibland riktigt dumma och ibland inte går att låta bli att tänka konspiratoriskt - har fossilindustrin har ett finger med överallt?
En V70 Bifuel kunde i och för sig i nödfall (slut på bensin) starta på gas, fast inte lika lätt som på bensin. Hur det är med den nya modellen vet jag inte, mer än att bagaget verkar vara ett STORT skämt!
Användarvisningsbild
av SvenB
Det kan ju faktiskt vara så att det är skillnad på petroliumgas och biogas. Truckar som kör inne på lager och dylikt har väl ingen bensintank över huvud taget.
av JHg
Nej, men de kör då också oftast på Gasol
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Märkligt! hade man inte sagt att det "bara" skulle stjäla 12 cm av bagagehöjden? På bilden i länken ovan ser det ut att varta närmare 20cm? Kanske är det för att de var tvugna att överge ståltankarna till förmån för dito av kompositmaterial vilket det stått en del om. Är det någon som vet hur mycket höjd som försvinner?

Håller med er övriga kring att bagagelösningen inte är en höjdare. Min förrförra bil var en Bi-fuel där det bara var 30 liter bensin men å andra sidan var hela bagaget kvar. En RIKTIGT bra ochg RIKTIGT billig bil att köra. Inget effektmonster men helt OK" För mig som bor i storstadsregion fungerade det bra med liten bensintank.
Användarvisningsbild
av philipsguy
KKR skrev:
Guligan skrev:Ja någon Bifuel är det ju inte - det syftar ju mot att bilen går på två bränslen.
AFV (Alternative Fuel Vehicle) i den här versionen med höjt bagagerumsgolv. Flipp eller Flopp, jag vet inte. Det lär bli hyfsat aptitligt förmånsvärde, trots att den är dyr. Svårt att se att någon större andel privatpersoner skulle nappa.
Den är nog inte i första hand privatkunder den vänder sig till. Förmåns och företagsmarknaden tror jag.
Lite halvt off topic men ändå inte:
Kanske inte är en fullständig dealbreaker men enligt ett mail från Volvo Finans till Volvos återförsäljare som jag fick uppläst för mig hos en Volvo ÅF förra veckan så lär det i (s) skuggbudget vara så att skattesubventionen på bilförmånen för miljöfordon inte kommer att förlängas efter 2010 och att subventionen även avskaffas för befintliga miljöfordon. Mailets ärende var taggat med typ "OBS OBS"...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]