Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
En helt personlig gissning är att Polestar inte gör något utan Volvos godkännande då detta tangerar områden som miljö och säkerhet vilka är kärnvärden.

Jag har dessutom för mig att det kom nya EU-regler kring typning av bilar för två-tre år sedan och att man nuförtiden egentligen inte får byta däcksdimension helt fritt m.m. utöver det bilen är typad för. Rätta mig någon om jag har fel här? Det kan vara en orsak till att man inte vill häva fartspärren då man aldrig kan vara helt säker att bilen är typgodkänd (d.v.s. inkl däcken) för de högre hastigheterna.

Googla på "helbilsgodkännande" så förstår ni vad jag menar....
av mike_of_sweden
Kul tråd. Den för verkligen tankarna tillbaka till moppetrimmaråldern. Verkar extremt pubertalt att vilja ta bort toppfartsspärren på en Volvo!!! För att vinna säg 10 km/h!! Till kostnaden av att byta fälgar och sedan omprogrammering!! Jag garvar mig nästan harmynt. :lol:

Varför inte montera ett öppnare avgassystem så kommer det att låta som det gick rackarns så mycket snabbare, eller varför inte trimma hastighetsmätaren så att den visar 15 km/h mer vid toppfart?? :lol:

Nää, vill man åka fort ska man ha en bil som är byggd för det.

Kom ihåg att hur mycket man än borstar en gris så är det alltid en gris. :wink:
Användarvisningsbild
av Thho
mike_of_sweden skrev:Kul tråd. Den för verkligen tankarna tillbaka till moppetrimmaråldern. Verkar extremt pubertalt att vilja ta bort toppfartsspärren på en Volvo!!! För att vinna säg 10 km/h!! Till kostnaden av att byta fälgar och sedan omprogrammering!! Jag garvar mig nästan harmynt. :lol:

Varför inte montera ett öppnare avgassystem så kommer det att låta som det gick rackarns så mycket snabbare, eller varför inte trimma hastighetsmätaren så att den visar 15 km/h mer vid toppfart?? :lol:

Nää, vill man åka fort ska man ha en bil som är byggd för det.

Kom ihåg att hur mycket man än borstar en gris så är det alltid en gris. :wink:
"A pig with lipstick is still a pig"

Bild

Instämmer. Förundras ideligen över att man går och köper en V70 (familjebil!) och sedan diskuterar på forumet som om det vore värsta sortens prestandabil man köpt. Inte nog med att det känns lite märkligt, det är heller inte speciellt smart att utföra toppfartstester på allmän väg.

Är inte alls emot att köra snabbt men då gör jag det på där för avsedd bana.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför måste alltid Volvo alltid vara världens tråkigaste märke och Volvoförare världens tråkigaste förare???

210 km/h på Autobahn är inte speciellt snabbt, har ni aldrig kört där eller ????

Trådskaparen har köpt en Premiun Volvo och Original trimmat den hos Volvo till 258 hk eller vad det nu är.

Ändå blåser gamla BMW 525 och t.o.m en gammal Passat från 1900-talets slut med 163 hk förbi (jag vet jag har testat att de går mer än 210), hur kul är det för trådskaparen?
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
VA???? Är inte en Volvo en sportbil! Fan också, jag måste ha blivit lurad av den röda färgen! :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:VA???? Är inte en Volvo en sportbil! Fan också, jag måste ha blivit lurad av den röda färgen! :lol: :lol: :lol:
En rostig Passat 1.8T från 1998 är heller ingen sportbil heller men lik förbannat drar den ifrån :lol:
Användarvisningsbild
av Krollspell
Jag är inte säker, men det ligger ju olika förslag från bl. a EEA att man ska försöka förbjuda, försvåra trimning av bilar för miljöns skull inom Eu. Det som ska gälla är biltillverkarnas typgodkännande etc. Jag själv mailade i augusti till Polestar och frågade om det skulle komma något chiptrim till T6 motorn samt om toppfartsspärren.
Jag hade tidigare trimmat mina T6:or hos Bsr.

Jag fick svaret efter några dagar: Nej det kommer inget chiptrim till T6 motorn och att man inte tar bort toppfatsspärren. Jag frågade då i nästa mail varför och då angav man chassiets konstruktion (dämpare, krängningshämmare m.m.) och bromsarna (vilket jag skrev om här då.) 2.5T har 16", T6 16.5" och V8:an 17,5" skivor. Svaret var till mig att Volvo vill inte tillåta en höjning av toppfarten för 2.5T och T6:an för man tummade då för mycket på säkerheten.
av CalleV70
Det finns en annan enkel förklaring; Man måste ha däck med hastighetsklass som motsvarar bilens topphastighet (har inget att göra med laglig hastighet i Sverige). Nå, var hittar men denna information, jo hos tillverkaren. Så man går efter säljbroschyren som Volvo står bakom. Ändring av detta, ändrar typgodkännandet så därför vill väl Polestar inte ta bort spärren?
Sedan håller jag med om, att min dieselsugga inte går in under högfartsbilar....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tycker att det är mycket luddigt detta. Volvo skriver ju tex så här i Polestar-intyget

Förändringen berör endast effekt. Övriga värden såsom buller, emissioner, bränsleförbrukning och i
förekommande fall partiklar och dieselrök påverkas inte av effekthöjningen. Underlag för detta är
insänt centralt till Bilprovningen i Vällingby
.

Vad är det för nojja, klart som fasiken att det påverkas. Om polestar skruvar upp effekten så bilen gör 0-100 på 8 sek istället för 10 sek så kommer både buller, miljö, utsläpp och förbrukning att påverkas i viss mån under den tid du tar ut all din nya högre effekt.

Visst så länge du gasar försiktigt och ligger under ursprungeffekten så är det ingen påverkan, men det är ju inet därför folk trimmar utan för att utnyttja den extra effekten.

Samma sak med bromsar, kör du på en kurvig väg kan du ju pumpa ut massor mera effekt som bromsarna får ta han om vid varje kurva i inbromsningen. det är ju inte bara högfarten som frestar bromsana mera.
av Arese
Krollspell skrev:
Jag fick svaret efter några dagar: Nej det kommer inget chiptrim till T6 motorn och att man inte tar bort toppfatsspärren. Jag frågade då i nästa mail varför och då angav man chassiets konstruktion (dämpare, krängningshämmare m.m.) och bromsarna (vilket jag skrev om här då.) 2.5T har 16", T6 16.5" och V8:an 17,5" skivor. Svaret var till mig att Volvo vill inte tillåta en höjning av toppfarten för 2.5T och T6:an för man tummade då för mycket på säkerheten.
En gubbe hemma i kvarteret åker runt med 16" fälgar på sin V70II T6. Blev lite förvånad att det inte var bitigare hejdare på en modern bil med 285 hk och ansenlig tyngd.

Avseende nyttan med att ta bort fartspärren på en V70 så har jag min uppfattning klar - efterfrågan är nog tämligen begränsad... Och det är nog klokt när bilen inte är konstruerad för att köra fort med.

Mvh
Arese
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?