Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
XC90_Executive skrev:
len skrev:hmm, Nokian WR är väl detta "all season" däck som är varken eller (urk-däck)? Varför skaffa ett däck som är gjort för mellaneuropeiska vintrara dvs asfalt blandat med snökedjor om man ska upp på fjället? Ta ett dubbfritt vinterdäck istället
Jag har som sagt kört med några olika omgångar WR på 3 olika XC90 på vintrarna. Har funkat helt perfekt!
Nya eller gamla? Jag har missat att det kommit ett nytt, det gamla tyckte jag var riktigt dåligt. Det nya verkar inte heller vara någon höjdare på snö och is - bland det sämsta i testet:
http://www.teknikensvarld.se/files/0722 ... en-alt.pdf

men säkert bättre än det gamla.

Varför inte Conti 810 eller ännu hellre 830 som är mycket bättre på is och snö?
PH
av Steff 99
perhall skrev:
XC90_Executive skrev:
len skrev:hmm, Nokian WR är väl detta "all season" däck som är varken eller (urk-däck)? Varför skaffa ett däck som är gjort för mellaneuropeiska vintrara dvs asfalt blandat med snökedjor om man ska upp på fjället? Ta ett dubbfritt vinterdäck istället
Jag har som sagt kört med några olika omgångar WR på 3 olika XC90 på vintrarna. Har funkat helt perfekt!
Nya eller gamla? Jag har missat att det kommit ett nytt, det gamla tyckte jag var riktigt dåligt. Det nya verkar inte heller vara någon höjdare på snö och is - bland det sämsta i testet:

PH
Jag har också kört på Nokian WR under ett antal år ca 10.000 mil på alla olika vinterföre , men eftersom jag bor på västkusten så blir det mycket barmark.
Ett av de bästa däcken jag haft , ensasående på det väglag som 95% av dagens vintrar består av, helt ok på snö och is ..ingen skillnad mot ett normalt vinterdäck som rullat några mil.
Nu kommer det att bli ett annat sk. europadäck Continental TS830.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
perhall skrev:Nya eller gamla? Jag har missat att det kommit ett nytt, det gamla tyckte jag var riktigt dåligt. Det nya verkar inte heller vara någon höjdare på snö och is - bland det sämsta i testet:

PH
Både nya och gamla tror jag. Men nu gäller det WR G2 SUV, 235 60 18"

Vet inte ens om det går att få TS810 eller 830 i 235/60 18". Tog ett paket med WR G2 eftersom jag vet att dom har funkat suveränt innan. Jag kör på västkusten och 95% av "vintern" är det torr eller blöt asfalt som gäller.

Conti TS810 SPORT har jag på S80 V8 nu i 245/40 18. Kalasdäck det med!
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
CAT3208 skrev:http://www.nokiantyres.com/tyre?id=1119 ... okian%20WR G2 SUV
Linken her gir info om dekket. Jeg vurder også 20" vinter på xc60 R-design, men er usikker på hvilket at disse to som egner seg best av G2 og G2 SUV. Mitt bruksbehov er omtrent som over, men is på asfalt er også en utfordring i et område med bruk av salt på E6 i området syd for Oslo. Har forøvrig lite behov for snø dekk.
Størelsen på 20" ser ut til å være betydlig i rulle omkrets også for disse to valgene "G2" 255/35 R 20 97 W XL og for "G2 SUV" 275/40 R 20 106 V XL
Jag kollade 20" vinterdäck med för några veckor sedan och det verkar bara finnas Pirelli Scorpion ICE&SNOW i 255/45 20". Kostade 4500kr per däck. 255/45 20 är tydligen en väldigt ovanlig dimension enligt däckhandlaren.
av perhall
XC90_Executive skrev:
perhall skrev:Nya eller gamla? Jag har missat att det kommit ett nytt, det gamla tyckte jag var riktigt dåligt. Det nya verkar inte heller vara någon höjdare på snö och is - bland det sämsta i testet:

PH

Vet inte ens om det går att få TS810 eller 830 i 235/60 18". Tog ett paket med WR G2 eftersom jag vet att dom har funkat suveränt innan. Jag kör på västkusten och 95% av "vintern" är det torr eller blöt asfalt som gäller.

Sant, ja även om marginalerna är större på torr o våt asfalt kan däck som är bra på is göra bort sig helt där... kul att höra att WR funkade bra, det gjorde de inte på min BMW... RWD:(
av Steff 99
perhall skrev:
XC90_Executive skrev:

PH

Sant, ja även om marginalerna är större på torr o våt asfalt kan däck som är bra på is göra bort sig helt där... kul att höra att WR funkade bra, det gjorde de inte på min BMW... RWD:(
Jag har den motsatta upplevelsen, på hustruns Volvon V70II har det varit lite mer halkkänsla på is än med BMW:n, den har trots bakhjuldrift funkat 100% trots ett kraftfullt vidmoment med WR däcken och utifrån detta har jag gjort bedömingen att lite hårdare däck som europa friktionsdäcken passar utmärkt där vi har mer barmark än snö.
av CalleV70
Alla tester visar att "All season" är mer eller mindre skräp jämfört med de mera nordiska friktionsdäcken. Jag utmanar inte lyckan för när det händer något vill jag ha bästa däcken när jag har den bästa bilen. Så det är inget jag spelar med. Att jag klarat mig från en olycka är ju inte samma sak som att jag har det bästa eller hur? Sedan har även många nya aktörer kommit med bra alternativ ( som alla biltidningar har sina årliga tester om). Så urvalet har ju förbättras.
När jag köpte för 4 år sedan ringde jag Nokian. De avrådde med min halvvintriga körning från WR!
av Steff 99
CalleV70 skrev:Alla tester visar att "All season" är mer eller mindre skräp jämfört med de mera nordiska friktionsdäcken. Jag utmanar inte lyckan för när det händer något vill jag ha bästa däcken när jag har den bästa bilen. Så det är inget jag spelar med. Att jag klarat mig från en olycka är ju inte samma sak som att jag har det bästa eller hur? Sedan har även många nya aktörer kommit med bra alternativ ( som alla biltidningar har sina årliga tester om). Så urvalet har ju förbättras.
När jag köpte för 4 år sedan ringde jag Nokian. De avrådde med min halvvintriga körning från WR!
Frågan som uppkommer är om man vill ha bra däck 95% av vintern eller 5%
Att åka på dubb eller nordiska friktionsdäck på barmark innebär att man har sämre grepp 95% av de dagar de sitter på bilen än om man använder mellan europeiska vinterdäck.
Därför skall man nog akta sig för att dömma ut det ena eller andra , det måste bero på var i landet man bor vilken typ av däck som passar bäst.

Tänk på att alla tester som görs i Svensk motorpress görs uppe i Finska Österbotten, det är 20-25 grader minus och mängder med snö, vi som bor i västra eller södra Sverige kanske har minusgrader någon vecka om året och snö på vägarna lika många dagar.
av Arese
Om man har fyra år gamla vinterdäck kan man nog köpa vad som helst idag och de är bättre...

Mvh
Arese

Uppdatering.. Har nu känt (med bilen upp[…]

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]