Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej!

Problemet i mitt fall handlar om vad man kommunicerar i prel leveransmånad och vad man sedan får för besked. Och dessutom att beskedet ändras. Har en kollega som fått sitt senarelagt två gånger. I det fallet har det gått så lång att hans beställning hamnar utanför vårt kontraktsfönster vilket medför att vi som företag får böta för att vi inte byter bilen inom tillåtet intervall.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vadan detta ??? När jag beställlde min XC70 D5 205 -2010 i våras så var väntetiden i pincip 0, nada zero. Volvo skruvade ihop bilen och levererade bums till mig så jag hade den nästan omgående, en av sveriges första D5 205 har jag för mig.

Vad har hänt, har folk vaknat och tror att det är högkonjunktur och dunkar in beställning i bulk så Volvo inte hänger med att leverera?

Eller tror volvo att det är lågkonjunktur och har avskedat alla så man inte hinner bygga bilar längre?

Eller är det båda sakerna på en gång?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, det är märkligt B20.

Jag lade min beställning den 20:e sept V702,5FT och har just nu prel leverans i vecka 51, d.v.s. 12 veckor eller 3 månaders ledtid. När jag lade beställningen var det ca en månads ledtid enligt Volvocars själva. Så något har hänt även med V70.
av JHg
Emiljonsson7 skrev:Ja, det är märkligt B20.

Jag lade min beställning den 20:e sept V702,5FT och har just nu prel leverans i vecka 51, d.v.s. 12 veckor eller 3 månaders ledtid. När jag lade beställningen var det ca en månads ledtid enligt Volvocars själva. Så något har hänt även med V70.
Det säljs V70 med Business kampanjerna som aldrig förr...
Användarvisningsbild
av SvenB
JHg skrev:
Men kampanjerna är väl lagerbilar som man tillverkade och "lade på hyllan" under den tid då beställningarna var få. Jag förstår inte riktigt, varför man inte kan köpa en lagerbil om man vill ha Volvo men inte vill vänta. Lagerbilar är ju alltid minst Kineticpaket och oftast Momentumpaket i. Men nu är det väl så att konjukturen har vänt och då vill många "Skräddarsy" sin bil med långa väntetider som följd. Så är det väl i alla brancher. Om du köper en bulle som finns i hyllan får du den meddetsamma, men om du vill ha någon annan bulle får du vänta medan de bakar den. Så var det för mig, jag ville byta bil och gick hos en bilhandlare. De hade en exakt sådan V 50 som jag ville ha stående på gården. Leverans nästa dag. Att jag sedan fick betydligt mer för inbytet än jag väntat mig gjorde inte saken sämre.
av JHg
KKR skrev:
JHg skrev:
Men kampanjerna är väl lagerbilar som man tillverkade och "lade på hyllan" under den tid då beställningarna var få. Jag förstår inte riktigt, varför man inte kan köpa en lagerbil om man vill ha Volvo men inte vill vänta. Lagerbilar är ju alltid minst Kineticpaket och oftast Momentumpaket i. Men nu är det väl så att konjukturen har vänt och då vill många "Skräddarsy" sin bil med långa väntetider som följd. Så är det väl i alla brancher. Om du köper en bulle som finns i hyllan får du den meddetsamma, men om du vill ha någon annan bulle får du vänta medan de bakar den. Så var det för mig, jag ville byta bil och gick hos en bilhandlare. De hade en exakt sådan V 50 som jag ville ha stående på gården. Leverans nästa dag. Att jag sedan fick betydligt mer för inbytet än jag väntat mig gjorde inte saken sämre.
Nix, Volvo tillverkar inget utan beställning. Om de läggs på "lager" så är det ÅF som har det lagret.
Jag köpte min V70 i somras, beställde 2 veckor innan fabriken stängde för semester. Min bil tog 10 veckor till leverans.
Användarvisningsbild
av SvenB
JHg skrev: Nix, Volvo tillverkar inget utan beställning. Om de läggs på "lager" så är det ÅF som har det lagret.
Jag köpte min V70 i somras, beställde 2 veckor innan fabriken stängde för semester. Min bil tog 10 veckor till leverans.
Jag förstår inte, bara för att du fick vänta 10 veckor på din BESTÄLLDA bil betyder det väl inte att Volvo kan ha bilar stående med annan utrustning.
av joschua
Jag tror garanterat att volvo tillverkar lagerbilar av typ v70 2.4d och v70 2.0F. kolla på blocket det går ju 13 på dussinet.
av JHg
KKR skrev:
JHg skrev: Nix, Volvo tillverkar inget utan beställning. Om de läggs på "lager" så är det ÅF som har det lagret.
Jag förstår inte, bara för att du fick vänta 10 veckor på din BESTÄLLDA bil betyder det väl inte att Volvo kan ha bilar stående med annan utrustning.
Nä det var inte så jag menade... Jag tog bara det som ett exempel på att det gick mycket fortare att få bilen i somras.

När jag gjorde jobb åt Volvo för ett antal år sedan (i produktions linan) så var det så att varje enskild bil som tillverkades var bokad av en ÅF (återförsäljare). Dvs, det var inte Volvo stod med något lager, utan de var köpta/bokade av ÅF. Men det kanske har ändrats de senaste åren...

Och inte är det Volvo PV som annonserar på blocket eller? :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Diesel5
Beställde våran V70 AWD D5 för tre veckor sen och fick preliminärtid i början av januari.... Säljaren ringde i måndags och bekräftade definitiv tid den 21 dec :-) ibland får man vara glad! Kompisen beställde en Q5 förra veckan den kommer i början av maj :roll:
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]