Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swemax
Här e en till som bytt till dubbfritt efter några år med dubbat
bodde jag norr om sundsvall kanske jag hade valt dubbar
men i valet mellan dubbat och odubbat har föraren har mycket större betydelse än däcken och var och en känner sig själv bäst
Det räcker väl med att titta på hur vägarna runt Tokholm ser ut efter en vinter för att inse hur mycket skit dubbarna river loss .
Skit som hamnar i våra barns och våra lungor och dessutom på våra bilar
Bitez skrev:Hittils tycker jag att mina R funkar perfekt. Jag fascineras av ljudlösheten. Helt otroligt. Hade jag vetat/upplevt detta tidigare hade jag nog aldrig satt på andra däck än dessa. :)
Att du upplever dem så ljudlösa beror ju inte bara på däcken utan en hel del på bilen.
När jag satt på mina helt nya dubbdäck till förra vintern så trodde jag inte att det var sant vad lite det lät inne i kupén. Milsvid skillnad mot min tidigare V50 där det verkligen hördes och kändes.

Hade en Passat V6 Syncro tidigare och den körde jag de första åren med dubfritt vilket jag tyckte funkade bra men den lät en hel del från däcken i allafall (det beror mycket på bilen alltså). När det var dags att byta däck på Passaten köpte jag faktiskt dubbdäck och då öppnade det sig en helt ny värld. Kombinationen konstant fyrhjulsdrift och dubbdäck på vintern är helt oustanding, det känndes som man kunde göra vad som helst med bilen i ishalka också, riktigt rolig körmaskin blev det. Men det klart att det lät mer och roligt kanske man inte ska ha längre för miljöns skull.

Saltets användande lär ju öka en hel del när vi åker mer och mer dubblöst vilket enligt vissa gör att det löser upp och gröper ur asfalten mer än dubbdäcken och förstör både vägar och barnens lungor i form av små partiklar.
Hur man än vänder sig så har man rumpan bak.
swemax skrev:Här e en till som bytt till dubbfritt efter några år med dubbat
bodde jag norr om sundsvall kanske jag hade valt dubbar
men i valet mellan dubbat och odubbat har föraren har mycket större betydelse än däcken och var och en känner sig själv bäst
Det räcker väl med att titta på hur vägarna runt Tokholm ser ut efter en vinter för att inse hur mycket skit dubbarna river loss .
Skit som hamnar i våra barns och våra lungor och dessutom på våra bilar
Hade jag bott norr om sundsvall, då hade jag valt dubbfritt, för det är ju där den packade snön finns och inte isigt som det mestadels är här (Värmland).
Jag förstår fortfarande mig inte på dem som på de här sydliga breddgraderna (Skåne) väljer dubbdäck. Det både låter mycket när man kör o kränger. Dessutom skitar det ner som fasen och sliter mycket på vägarna.

Jag tror att det snart kommer lagförslag på att förbujda dubbdäck from en viss gräns i Sverige.
FiddeUBC skrev:Jag förstår fortfarande mig inte på dem som på de här sydliga breddgraderna (Skåne) väljer dubbdäck. Det både låter mycket när man kör o kränger. Dessutom skitar det ner som fasen och sliter mycket på vägarna.

Jag tror att det snart kommer lagförslag på att förbujda dubbdäck from en viss gräns i Sverige.
Listigt, och väldigt smidigt att släpa en extra uppsättning däck med sig för de som behöver passera den gränsen och ännu finare med garagedomkraft (eftersom det följer en leksaksdomkraft med V70´n) för att stanna och byta efter vägen. Synd om de som kör snålt i små bilar som då får släpa med en släpvagn med däck eftersom de inte får plats i bilen.
Extra bra måste det vara för miljön att köra med den extravikten med sig för det lär ju inte påverka bränsleförbrukningen positivt.

Skämt å sido. Det här är ingen lätt fråga vad som spar mest liv och miljö.

Ärligt talat så vet jag inte vilket som är farligast och sliter mest på vägen salt eller dubb.
Mitt förslag är, lagstifta istället för ett krav på dubbdäck och ge faan i att salta vägarna det blir både renare bilar och bättre sikt, vilket spar många liter avfettning och spolarvätska.
Dessutom kommer då bilen att hålla sig frächare längre och man kanske kör några år längre med varje bil vilket också borde vara positivt för miljön.
Dessutom kommer då dubbdäcken vara mycket snällare mot asfalten eftersom den inte löses upp lika mycket som när det saltblandade vattnet ligger på hela tiden.
Skämt å sido. Det här är ingen lätt fråga vad som spar mest liv och miljö.

Ärligt talat så vet jag inte vilket som är farligast och sliter mest på vägen salt eller dubb.
Mitt förslag är, lagstifta istället för ett krav på dubbdäck och ge faan i att salta vägarna det blir både renare bilar och bättre sikt, vilket spar många liter avfettning och spolarvätska.
Dessutom kommer då bilen att hålla sig frächare längre och man kanske kör några år längre med varje bil vilket också borde vara positivt för miljön.
Dessutom kommer då dubbdäcken vara mycket snällare mot asfalten eftersom den inte löses upp lika mycket som när det saltblandade vattnet ligger på hela tiden.[/quote]

vad händer den dagen då inte vägverket hinner ut för att ploga alla vägar och alla dubbfria bilar kommer och packar snön till is och inget river upp det ?? då är inte dubbfritt SÅ jättebra största anledningen till att dubbfria bilar klarar sig bra idag är ju defakto att det finns bilar som river upp vägbanan och ger dom friktion , enligt min åsikt, bor själv där det är backigt och blir plogat sist i kommunen så jag vill inte ha dubb förbud
FiddeUBC skrev:Jag tror att det snart kommer lagförslag på att förbujda dubbdäck from en viss gräns i Sverige.
Tveksamt, vintervägarna behöver typ 20% som kör med dubb, annars blir det svårt även på snö (blir glashalt snabbt). Gör som i Oslo istället, inför skatt på dem. När man når 80% odubbat så plockas den bort, och när den sjunker för lågt igen så tar man tillbaka skatten. Det löser även diverse problem med folk som kommer på besök ...

http://www.dn.se/sthlm/avgift-kan-infor ... k-1.220584
Ploga och salta måste man göra annars kommer det stå en kontinental långtradare på snedden över vägen varannan mil.

Sverige är inte det enda snörika landet. Har ni funderat på vad man kör på för däck i de snörika staterna i USA eller Kanada? Jag hörde att de i Vermont körde på allvädersdäck hela året.

Hakka har kört en reklam nu på tv för tysta dubbdäck, annars var Hakkas däck för ett par-tre år sedan extremt högljudda.
av swemax
Södra Tyskland är väl ett ganska bra exempel på en plats med gott om snö?

Där är det inte tillåtet med dubbdäck och det fungerar utmärkt.

Men om du skall upp i Alperna tror jag det är lag på att du har snökedjor med i bilen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]