Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
VolvoB20 skrev: Jag provar alltid att pressa bilarna lite då och då jag kör så att man lär känna dem hur de uppför sig vid sladd, panikbroms osv, en kurs tycker jag inte ger något, man behöver ju känna detta lite nu och då så att käsnlan sitter i ryggmärgen.

Är jag ensam om detta ???
Nej, du är inte ensam. Jag gör precis samma sak. Men jag tycker inte att kursen verkar onödig, utan tvärtom tycker den verkar bra. Jag skulle gärna gå den. Alltid bra att uppdatera sig och bli påmind om inte annat.
av CalleV70
hmmm. 17 m och väja... Hastigheten är en framåtriktad vektoriell kraft (pil). hastighetsminskning enbart friktion ( broms och däck och underlag). Vete tusan om friktionen kan öka för att man väjer?? fast kör du bromsande i en cirkelbana så är bromssträckan densamma i längd men du kommer givetvis inte lika långt fram.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Blir så förvånad att man måste gå på kurs för detta och att folk blir förvånade hur det känns och funkar.

Jag provar alltid att pressa bilarna lite då och då jag kör så att man lär känna dem hur de uppför sig vid sladd, panikbroms osv, en kurs tycker jag inte ger något, man behöver ju känna detta lite nu och då så att käsnlan sitter i ryggmärgen.

Är jag ensam om detta ???
Det handlar om att kunna göra det under kontrollerade former. Det man kör på ECOsafe-kursen är inget man kanske ska prova på allmän väg...

Jag har kört på bana ett par gånger och även lite konbanor och sånt på några utbildningar. Det är väääldigt nyttigt och enligt mig nödvändigt! Man måste veta hur det känns "på gränsen". T.ex en helt rak rad med koner med ganska kort mellanrum. Kör man en S80N FWD där och håller fullt går det till en viss gräns sedan släpper baken en kort, kort stund och antisladdsystemet hinner plocka upp det innan man ens fattade vad som hände! :wink:

Jag såg några som jag inte riktigt tyckte tog denna chansen. Vissa fegade och det skrek knappt om däcken. Jag körde verkligen på full-attack helatiden. Vad gör man annars där? :wink:

Samma med ABS. Jag tror att jättemånga olyckor hade kunnat förhindras om folk hade vågat att trycka ordentligt på bromsen. För att ABS och alla andra system ska ge max så är det ju bara att trycka så hårt som det bara går på bromsen! EBA är ju en fin grej där! :D
av jhenrikj
VolvoB20 skrev:
jhenrikj skrev:Har själv gått ovan nämnda kurs och det är verkligen roligt och nyttigt. VI gjorde det dessutom i ösregn med allt vad det innebär i försämrat väggrepp. En sak som verkligen slog mig var undanmanövertestet...Först kör man i 100 knyck och bara bromsar och fortsätter rakt fram. Stoppsträckan för detta blev väl strax under 40 meter nånstans. Sen ställde de upp två koner, 10 meter längre fram stod en rad med koner man skulle väja för, ytterligare 10 meter längre framvar det två koner igen som man skulle in mellan igen. När man gjorde det undanmanöverprovet i 100 knyck med fullbroms så stod bilen still på 16-17 meter...värt att försöka ha i bakhuvudet när man behöver panikbromsa att går det att väja bara några meter i sidled sparar man oerhört många meter stoppsträcka på detta också eftersom man då skickar kraften i sidled också och inte bara rakt fram.
Öhhhh.... 16-17 meter vad menar du. Ingen bil stannar på den sträckan från 100 knyck, inte ens en F1-bil.... 30-33 meter gör de bästa bilarna det på.
I och med att du gör undanmanövern så kör du ju dels en längre sträcka, dels byter du riktning på energi som ska förflyttas, eftersom undanmanövern gör att den kraft som påverkar bilen framåt fördelar du både framåt och åt sidan så minskar ju kraften framåt. Krängningarna i dämparna absorberar en del av rörelseenergin. Jag blev precis lika förvånad som du verkar vara av att jag stod still innan jag hade passerat 20 meter i rak riktning från min bromspunkt, men min faktiskta stoppsträcka var givetvis längre efter som jag förflyttat mig några meter i sidled fram och tillbaka också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Det handlar om att kunna göra det under kontrollerade former. Det man kör på ECOsafe-kursen är inget man kanske ska prova på allmän väg...

Jag har kört på bana ett par gånger och även lite konbanor och sånt på några utbildningar. Det är väääldigt nyttigt och enligt mig nödvändigt! Man måste veta hur det känns "på gränsen".
Kontrollerade former? Ja ja, vi är väl olika skapta, jag har inga problem med att köra fullt bredställ på allmän väg bara det är fri sikt och inga möten så man känner vad gränsen går för bil och grepp.

Men visst kan det vara bra att köra kursen också, det är väl mera så att man är snål och lägger kusravgiften på en ny uppsättning däck istället då det känns som det gör mera för säkerheten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jhenrikj skrev:
VolvoB20 skrev:
jhenrikj skrev:Har själv gått ovan nämnda kurs och det är verkligen roligt och nyttigt. VI gjorde det dessutom i ösregn med allt vad det innebär i försämrat väggrepp. En sak som verkligen slog mig var undanmanövertestet...Först kör man i 100 knyck och bara bromsar och fortsätter rakt fram. Stoppsträckan för detta blev väl strax under 40 meter nånstans. Sen ställde de upp två koner, 10 meter längre fram stod en rad med koner man skulle väja för, ytterligare 10 meter längre framvar det två koner igen som man skulle in mellan igen. När man gjorde det undanmanöverprovet i 100 knyck med fullbroms så stod bilen still på 16-17 meter...värt att försöka ha i bakhuvudet när man behöver panikbromsa att går det att väja bara några meter i sidled sparar man oerhört många meter stoppsträcka på detta också eftersom man då skickar kraften i sidled också och inte bara rakt fram.
Öhhhh.... 16-17 meter vad menar du. Ingen bil stannar på den sträckan från 100 knyck, inte ens en F1-bil.... 30-33 meter gör de bästa bilarna det på.
I och med att du gör undanmanövern så kör du ju dels en längre sträcka, dels byter du riktning på energi som ska förflyttas, eftersom undanmanövern gör att den kraft som påverkar bilen framåt fördelar du både framåt och åt sidan så minskar ju kraften framåt. Krängningarna i dämparna absorberar en del av rörelseenergin. Jag blev precis lika förvånad som du verkar vara av att jag stod still innan jag hade passerat 20 meter i rak riktning från min bromspunkt, men min faktiskta stoppsträcka var givetvis längre efter som jag förflyttat mig några meter i sidled fram och tillbaka också.
Sorry... Det där köper jag inte alls...... Om inbromsining tar 40 m rakt fram så blir den INTE kortare (hälften) om du svänger fram och tillbaka under inbromsningen. Däcken kommer ju bara att utsättas för ytterligare krafter som måste övervinnas för att stanna.

Vad lär man ut på dessa kurser igentligen?
XC90_Executive skrev:Jag har kört på bana ett par gånger och även lite konbanor och sånt på några utbildningar. Det är väääldigt nyttigt och enligt mig nödvändigt!
Du som också har gått kursen XC90_Executive kan kanske förklara detta? Jag måste missat något kapitalt.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej Volvo B20!

Nej det låter kort som jhenrikj skriver men syftet var inte att bromsa så snabbt som möjligt utan att göra en kraftig undanmanöver (simuelrad älg) i 100 km i timmen. Jag lovar att det är lite hårigt att åka mot en vägg av koner i 100 km/timma och sedan väja undan med bara 10 meter till godo. Fullt rattutslag och ABS som pumpar....jag körde dessutom i en XC70 D5......Inte direkt 18 tum lågprofil och lågt sportchassie.,,,,,

Så längden på bromssträckan var inte det kritiska.

Så visst är det bra att göra detta på bana. Även att se utifrån hur andra kör och se hur bilen beter sig.

Och visst är det så att de flesta testar lite ibland på allmän väg. Jag har även kört mycket motorcykel i unga dar men det är en annan sak att göra på bana under säkrare former. Dock finns det gott om bilister utan varken ögon eller uppsikt på allmäna vägar så det är inte direkt riskfritt att testa gränserna. Har själv blivit påkörd av en ouppmärksam bilist när jag körde motorcykel. Även själv hamnat i situationer där turen varit på min sida. OM något går snett på allmän väg finns där inte heller avåkningsytor......

Att köra bredställ var som sagt inte syftet med kursen även om jag kan hålla med dig om att man får bra kännedom om bilen genom att testa lite gränser:-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Emiljonsson7 skrev:Hej Volvo B20!

Nej det låter kort som jhenrikj skriver men syftet var inte att bromsa så snabbt som möjligt utan att göra en kraftig undanmanöver (simuelrad älg) i 100 km i timmen. Jag lovar att det är lite hårigt att åka mot en vägg av koner i 100 km/timma och sedan väja undan med bara 10 meter till godo. Fullt rattutslag och ABS som pumpar....jag körde dessutom i en XC70 D5......Inte direkt 18 tum lågprofil och lågt sportchassie.,,,,,

Så längden på bromssträckan var inte det kritiska.
Nu är jag trött i huvudet, Hänger ändå inte med på vad du menar med;
jhenrikj skrev: När man gjorde det undanmanöverprovet i 100 knyck med fullbroms så stod bilen still på 16-17 meter...värt att försöka ha i bakhuvudet när man behöver panikbromsa att går det att väja bara några meter i sidled sparar man oerhört många meter stoppsträcka på detta också eftersom man då skickar kraften i sidled också och inte bara rakt fram.
Menar du att det bara tog 16 - 17 meter räknat rakt frammåt ????? De allra bästa Porsche, NISSAN GTR och Totyota Supra stannar på strax över 30 meter på torr asfalt.

Skulle du göra det på halva stäckan på halkbana med en XC70 D5 och ballongdäck bara för att du vickar lite på ratten???

Jag måste ha missuppfattat något.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
:-) Nej jag menar också att det låter alldeles för kort med 17 meter.

Och jag skulle def inte fixa det på halva sträckan. Med 1o meter till godo menar jag att man accelererade upp till 100. när man var 10 meter från den simulerade älgen (koner) så skulle man bromsa fullt och sedan väja undan samtidigt som man fortfarande hade ABS:en på för fullt. Givetvis fortsatte bilen långt efter att man passerade älgen oavsett man klarade "älgen" eller ej.

Vid 60km/h var det lätt. Vid 70km/h fortfarande lätt men vid 100 km/h var det bannemej rätt mycket svårare. det var inte många som lyckades väja undan med bara 10 meter att hinna svänga undan.

Men det jag menade är att bromssträckan egentligen var ointressant för det var inte syftet med övningen. Jag själv gick samma kurs för två år sedan men körde då i en V70 D5 på den kon-banan.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Kontrollerade former? Ja ja, vi är väl olika skapta, jag har inga problem med att köra fullt bredställ på allmän väg bara det är fri sikt och inga möten så man känner vad gränsen går för bil och grepp.

Men visst kan det vara bra att köra kursen också, det är väl mera så att man är snål och lägger kusravgiften på en ny uppsättning däck istället då det känns som det gör mera för säkerheten.
Jag kan inte dra ut och köra som fan på allmänna vägar. Det går absolut inte. Meningen är att man ska kunna komma över gränsen också, annars märker man inte av säkerhetssystemen fullt ut!

Vidare kan jag meddela att jag inte har betalat en krona för kurserna....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]