Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Craile skrev:Varför skulle jag fått ett super bra pris på min Cadillac???
Därför att andrahandsvärdet är extremt lågt så de flesta avstår köpet av ekonomiska skäl.
av D.S
Arese skrev:
Förövrigt skulle jag alla dagar i veckan ta en 2,0F före en Drive! Mycket ballare kraftutveckling och trots allt 40 hk till.

Mvh
Arese
Jag skulle välja en 1.6 Drive klart före en 2.0F, vridmomentet är för mig viktigare. Den har ju trots allt 50 Nm mer en 2.0F. :)
av Arese
I motorn ja, men utväxlingarna skiljer markant. Skulle tro att en 2,0F är piggare i landsvägsfart 90-> på femman än Drive. Växlar man ner lär det skilja eoner av tid.

Fast man får tanka oftare :D

Men vielfahrer köper nog större motorer....

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
I den ligan kvittar det nog om det tar 10 eller 12 sekunder att accelerera i en viss intervall! Ingen av köparna är ute efter prestanda! :wink:

Jag tycker att det är kul att jämföra hur jäkla stor skilland det är på en t.ex V70 2,0F powershift och en S80 V8 awd i prestanda. Det känns i princip som man står still i 2,0F! :D Har mätt båda två och resultatet visar att när 2,0F PS har nått 60 km/h så har S80in 100km/h på mätaren t.ex! :wink: Det var lite OT och onödigt vetande, men roligt!
av Arese
Hehe, ja det är en viss skillnad på 145 och 315 hk.

Såg att ams snittade 0,36 med V70 Drive. Bra, undrar vad man kommit ner i med en D5 med motsvarande körning, + 0,1?

Mvh
Arese
av Amli
Vem står och väljer mellan en 2.0F och en 1.6D för den lilla prestanda skillnaden? Det är ju som att välja mellan pest eller kolera. Nej, dessa modellers starka sidor ligger snarare i ekonomi. Personligen skulle även jag absolut tagit 1.6D före en 2.0F.
Läste för övrigt en intressant artikel i DN igår om just den rasade försäljningen av etanol. Där tog dom Volvos etanol modeller som exempel som har halverats till förmån till snåla diesel modeller. Lär sätta spår i andrahandsvärdet på etanolmodellerna...
av Arese
Tja, 35 % högre effekt lär ju märkas. Med samma logik skulle ju inte en kotte köpa en D5 över en 2,4d.

Men du har säkert rätt, Volvochaffisar är inte så intresserade av prestanda - jag gjorde en personlig reflektion.

Mvh
Arese
av Amli
Nja, köper man en D5 så tror jag nog att kraft och prestanda finns med i bilden på ett annat sätt än om du tittar på en 1.6D.
Det är ju även en fråga om körbarhet. Det är förmodligen större skillnad i hur bilen upplevs mellan en diesel och etanol motor än en diesel motor med två olika effekt uttag.
av Amli
andreas_lofgren skrev:
Craile skrev:Varför skulle jag fått ett super bra pris på min Cadillac???
Därför att andrahandsvärdet är extremt lågt så de flesta avstår köpet av ekonomiska skäl.
Precis. Bilen i sig är förmodligen jättefin att köra, det är ju en 9-3 med lite mer lyx känsla. Svenska bil rear ju ut dessa modeller. Såg att de hade fabriksnya -08:or till salu.
av Arese
Amli skrev:Det är ju även en fråga om körbarhet. Det är förmodligen större skillnad i hur bilen upplevs mellan en diesel och etanol motor än en diesel motor med två olika effekt uttag.
Visst har du rätt i att i flera situationer kommer kanske Drive kännas tillräckligt pigg men ska du köra om nåt är skillnaden gigantisk! TV mätte upp 2,0F 0-100 på 11,3 och 70-130 på 11,4 sek. Motsvarande siffror på Drive var 13,7 resp 18,4 sek....

Även bilar med små motorer måste köra om ibland.

Mvh
Arese
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Då blev det som vi skrev för ett tag se[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är &[…]

... Förresten var hittar du värdena p&[…]

Elpriset