Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Instämmer en hel del med det som sagts ovan. Det absolut viktigaste för mig är stabiliteten i chassiet. Och då menar jag inte bara för buskörning utan givetvis för säkerheten :-) V70N var framtung och blev nervös vid undanmanövrar. Har fått testa detta på allvar en gång med kallsvett efteråt. Bara genom att snabbt svänga ratten på rak väg så svajade den. Det gör inte nya V70 II.

Låter som Volvo dragit ned kvaliteten generellt på stereon. Jag hade tidigare en v70N med performance men utan subwoofer. Det var riktigt bra ljud. Nu får man med performance "bara" 4x40 watt om jag inte minns fel samt att ljudet är sämre. I min v70 II så har jag nu förutom performance även subwoofern som tack och lov kompenserar.....

Utrymmet bak är också något bättre i V70 II jämfört med V70N. Jag kan nu sitta bakom mig själv och det kunde jag inte tidigare. Är 186 cm lång.....

En annan riktigt bra sak är kupéljudet som är BETYDLIGT mycket lägre i V70II. Jag har iofs laminerade rutor men finns många trådar som beskriver att kupéljudet är lägre även utan. Det är faktiskt världsklass skulle jag vilja säga och även om man läser fackpress.

En nackdel med v70II tycker jag är utrymmet för fötterna fram. Det positiva med en kortare front och mindre framtunghet har givetvis medfört att torpedväggen krypit längre in in i kupén. I V70N kunde man sträcka ut benen helt som passagerare fram men det går inte nu.

Sedan har vi facket bakom mittkonsolen som jag aldrig blivit vän med. Det har en vass kant som är irriterande när man åker långt eller lutar knän mot mittkonsolen (vilket man normalt gör). Facket är också så grunt att solglasögon och pennor etc åker ut när man svänger. Kan tyckas vara en bagatell men inte så kul med grejer som åker under pedalerna när du behöver gasa eller bromsa.....

Men hursomhelst så är V70II en bättre bil. Det känns att den är modernare på alla områden. Funktion, säkerhet, form, teknik m.m. Grattis till en bra bil!
Falk skrev:Positivt också att färdatorn visar 0.76 efter 5 mil. (Fast det lär väl ändra sig.)
Hmmm... på vilket sätt är det en fördel för V70II, hade du åkt med samma motor i V70N karossen hade färddatorn stannat på 0.65 vid samma körning?

Det finns inte en sportslig chans att köra en V70II diesel på samma siffor som en V70N diesel.
VolvoB20 skrev:
Falk skrev:Positivt också att färdatorn visar 0.76 efter 5 mil. (Fast det lär väl ändra sig.)
Hmmm... på vilket sätt är det en fördel för V70II, hade du åkt med samma motor i V70N karossen hade färddatorn stannat på 0.65 vid samma körning?

Det finns inte en sportslig chans att köra en V70II diesel på samma siffor som en V70N diesel.
Hoppsan. Här petimetrar vi...
Jag får väl krypa in under min sten och skämmas. Jösses så klumpigt av mig att dra upp det i jämförelsetråden som jag startat. Naturligtvis uttryckte jag mig på ett helt förkastligt sätt. :roll: :wink:
Jag skrev "positivt är väl också" (också = förutom de rena skillnaderna mellan modellerna) att just min nya bil har har lägre förbrukning. Detta beror ju på att det till skillnad från min gamla bil är en diesel och naturligtvis inte på att det är en V70II. Kanske lite jämförelse mellan mitt liv med V70N och mit nya liv V70II, typ.
Tror de flesta faktiskt fattade hur jag tänkte och inte störde sig på det. :mrgreen:

:P :P
JHg skrev:
perhall skrev:Är verkligen halvljuset bättre? Jag tyckte xenon på förra var minst lika bra. Eftersom du skriver att du har bus + resp summum har ju båda xenon.
Det är stor skillnad! Ljusbilden är mycket längre. Jag hade Xenon på min V70 MY04 och det går inte att jämföra med min MY10.
Det var inte så att dina MY04-lampor var lite trötta på slutet och därmed haltar jämförelsen? :)

Hade inte Xenon i min V70N men tyckte ändå att den hade väldigt bra ljus. Xenon i min II:a och visst är det ännu bättre.

Förresten, någon som vet hur man ska komma åt och byta vänster torkarblad. Det går ju i motorhuven redan vid ett litet lyft! Får kanske mer plats om man öppnar huven?

En viktig skillnad för mig mot V70N var att få iPod-interface till stereon (high perf). Lite tråkigt dock när jag fick bilen och den var ganska kräsen med vilken iPodmodell jag har. Bara vissa genrationer Nano och min iPhone 3GS läser den inte alls.
sensonic skrev: Förresten, någon som vet hur man ska komma åt och byta vänster torkarblad. Det går ju i motorhuven redan vid ett litet lyft! Får kanske mer plats om man öppnar huven?
Finns ett serviceläge. Kolla i manualen eller sök här på forumet, frågan har varit uppe massa gånger. Har för mig att det täcks av en instruktionsfilm på volvocars.se också, men inte helt 100.
Blev tvungen att åka med ett halvtungt släp (bilstransport) efter nya bilen idag. Tog det ju mycket lugnt eftersom bilen bara gått några mil... Det kändes bra. Den går klart stadigare än min gamla -05'a. Det märks speciellt att den är stadigare i "längsledd". :D
Den nickar och bockar inte alls lika mycket som den gamla V70N'en som var märkligt mjukt dämpad och avfjädrad.

.
JHg skrev:
perhall skrev:Är verkligen halvljuset bättre? Jag tyckte xenon på förra var minst lika bra. Eftersom du skriver att du har bus + resp summum har ju båda xenon.
Det är stor skillnad! Ljusbilden är mycket längre. Jag hade Xenon på min V70 MY04 och det går inte att jämföra med min MY10.
Min på förra bilen var också mycket dålig (kort och oerhört intensiv = extremt irriterande på motorväg) men då bad jag dem ställa upp ljuset så blev det superbra! Tom så att jag tyckte det var dåligt på den nya först och skrev en tråd om det... /PH
Falk skrev:
VolvoB20 skrev:

Hoppsan. Här petimetrar vi...
Jag får väl krypa in under min sten och skämmas. Jösses så klumpigt av mig att dra upp det i jämförelsetråden som jag startat. Naturligtvis uttryckte jag mig på ett helt förkastligt sätt. :roll: :wink:
Jag skrev "positivt är väl också" (också = förutom de rena skillnaderna mellan modellerna) att just min nya bil har har lägre förbrukning. Detta beror ju på att det till skillnad från min gamla bil är en diesel och naturligtvis inte på att det är en V70II. Kanske lite jämförelse mellan mitt liv med V70N och mit nya liv V70II, typ.
Tror de flesta faktiskt fattade hur jag tänkte och inte störde sig på det. :mrgreen:

:P :P
Ops, sorry, var kanske lite trött när jag skrev det, :oops: Annars tycker jag II mot N:

+Större
+Högre
+Rymligare
+Komfortablare
+Tystare
+Bättre väghållning
+Mycke tyngre (bättre som dragbil)
+Bättre ljus
+Ännu bättre att lasta
+Bra fack under bagaerumsgplvet

-Drar lite mer bränsle (pga av alla + ovan)
-Lite långsammare med samma motor.
-Designen börjar bli fyrkantig igen (allt från utsidan till instrumentbräda och ventilationsutblås)
-Inte lika långa skålade stolar
-Man kan aldrig byta stereo i framtiden eftersom man spritt ut knappar och display över hela instrumentbrädan.
p.s.

Kring stolarna. Jag lade in Dynamic-stolarna i min senaste beställning. Just för att få de skålade stolarna. Både för bättre sidostöd plus att de skall vara bättre om man är lång. Har varit utan skålade stolar nu i två år och tänkte prova nu igen.
Jag tycker att Dynamicstolarna är ett stort lyft, men tyvärr fortfarande inte alls lika bra som sportstolarna i gamla V70/S60...

Jag är iofs c:a 1,95 lång, men jag upplever att dynorna är på tok för korta. Men men, men kan ju inte få allt :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]