Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LanFan
Jag är supernöjd med min D5 AWD med automat. Riktigt trevlig och skön att köra. Sedan att sopan rinner rakt igenom jämfört med gamla D5 manuell som jag hade tidigare är det enda tråkiga. Men det är ju inget sparbösseval.

//J
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:Vänta nu... 2.4D är 175HK väl ändå inte en nedtrimmad variant av D5 205HK?
Vänta nu, ingen i tråden har ens nämt 2,4D 175HK du pratar om
och vad syftar "tröttare varianten 2.4d " ovan på?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:Vänta nu... 2.4D är 175HK väl ändå inte en nedtrimmad variant av D5 205HK?
2,4D 163 hk dubbelturbo i XC70, men det är lite bizzart att volvo har 2 st 2,4D som är helt olika motorer och effekter.
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev:
2,4D 163 hk dubbelturbo i XC70, men det är lite bizzart att volvo har 2 st 2,4D som är helt olika motorer och effekter.
Om jag kan läsa innantill syftade "tröttare varianten 2.4d " på V70 och inte XC70, alltså 175HK.
av joschua
LanFan skrev:Jag är supernöjd med min D5 AWD med automat. Riktigt trevlig och skön att köra. Sedan att sopan rinner rakt igenom jämfört med gamla D5 manuell som jag hade tidigare är det enda tråkiga. Men det är ju inget sparbösseval.

//J
Vad ligger förbrukningen på ungefär stad/landsväg.

/Johan
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:Om jag kan läsa innantill syftade "tröttare varianten 2.4d " på V70 och inte XC70, alltså 175HK.
Ok, då är jag med.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
gages skrev:Om du funderar på AWD så är 205 hk motorn det enda alternativet när det gäller V70II. Priskillnaden till en XC2,4D är obetydlig när du väljer 163 hk motorn. Den har samma dubbelturbo som 205 hk motorn, endast mjukvaran som skiljer. Förhoppningsvis släpper Polestar en lösning för att komma upp till samma nivå som D%-an har. På http://www.rica.nl/chiptuning/showupgra ... Model=1266 finns redan en lösning som lovar 240 hk.
Enligt Rica krävs

"For diesel engines, a high quality diesel fuel such as BP Ultimate or Shell V-Power is recommended. "

Den dieseln säljs ju inte ens i Sverige vad jag vet, jobbigt att behöva åka till tyskland varje gång man ska tanka.

För bensinare finns ju i alla fall 98 att tanka.

petrol cars are optimised for use with 98 RON super unleaded for maximum performance. Using low octane premium unleaded fuel will not allow your engine to achieve its maximum potential from the Chiptuning and may in extreme cases result in engine damage under high load conditions
Användarvisningsbild
av LanFan
joschua skrev:
Vad ligger förbrukningen på ungefär stad/landsväg.

/Johan
Utan att dra igång ytterligare en förbrukningstråd så har jag snittat 0,93 på ca 1100 mil. (85% motorväg+farthållare)
Den verkar dra otroligt mycket när den regenerarar partikelfiltret, och det tar lång tid, många mil. Minst 50% extra då.

//J

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]