Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
modetime skrev:Körde igår lansväg ca 50 mil och hamnade på 0,77 (bilen har nu gått ca 200 mil).
Har tidigare kört stadtrafik och blandad körning och ligger på 0,9 och 0,88.
Värt att notera är att min gamla V70 2005:a D5 drar ca 0,6 blandad (har gått 14.000 mil), vilket känns mycket bra.... Anders
Låter nog lite högt, men inte speciellt högt. Kikar man på tekniska data så ser ju att XC60 är tung som en finladsfärja och har luftmotståd som en laugårdsvägg om du jämför med din gamla V70 (din nya bil har tex 40% högre luftmotstånd än din gamla, det kostar), det kan inte gå snålt även om man har optimerat motorn.

Min rundresa i europa landade ju på 0.73 l/m med min XC70II, jag har ju AWD i och för sig men du har ju så mycket mera luftmotstånd än mig så det låter ju rätt lika. Även blandat är vi ganska lika i förbrukning. Alla mina kollegor verkar också ha samma förbrukning med mya modellerna.

Jag har rullat 1500 mil nu och det är samma förbrukning fortfarande.

PS, Min förra V70N D5 AWD drog mycket mycket mindre men den är ju så myket mindre, lägre, lättare och halare i aerodynamiken så man kan inte jämföra dessa bilar på något område. DS
modetime skrev:Ytte förhållanden: Bra väder, sol mellan 1 och 5 grader
Körsätt: Följde trafikregler: 70, 90 och 110 väg och körde lungt inte mycket gas vill just se hur lågt jag kunde komma...
18 tum sommardäck med rätt tryck vad jag vet har inte kollat :-).
Ingen last alls mer än jag själv.

I ca 100 km/h är det svårt att få ner den jättemycket. Då det är en stor och tung bil. Så landsvägskörning i högt tempo är tufft för biltypen.

Kan rekommendera EcoSafe-kursen på Volvo för att få en massa bra tips på hur man kör snålt (och säkert)!

Prova att sätta farthållaren på typ 70-80 på en jämn och fin väg och kika på momentanförbrukningen.
av modetime
VolvoB20 skrev:Låter nog lite högt, men inte speciellt högt. Kikar man på tekniska data så ser ju att XC60 är tung som en finladsfärja och har luftmotståd som en laugårdsvägg om du jämför med din gamla V70 (din nya bil har tex 40% högre luftmotstånd än din gamla, det kostar), det kan inte gå snålt även om man har optimerat motorn.

Min rundresa i europa landade ju på 0.73 l/m med min XC70II, jag har ju AWD i och för sig men du har ju så mycket mera luftmotstånd än mig så det låter ju rätt lika. Även blandat är vi ganska lika i förbrukning. Alla mina kollegor verkar också ha samma förbrukning med mya modellerna.Jag har rullat 1500 mil nu och det är samma förbrukning fortfarande.
PS, Min förra V70N D5 AWD drog mycket mycket mindre men den är ju så myket mindre, lägre, lättare och halare i aerodynamiken så man kan inte jämföra dessa bilar på något område. DS
Jag håller med i vad du skriver och rent logiskt så stämmer det du skriver, men om volvo själva lovar (klippt från http://www.volvocars.com/se/All-Cars/Vo ... hSpec.aspx)
Bränsleförbrukning (stad) Sexväxlad manuell växellåda 7,8 l/100km
Bränsleförbrukning (landsväg) Sexväxlad manuell växellåda 5 l/100km
Bränsleförbrukning (blandad) Sexväxlad manuell växellåda 6 l/100km

Då tycker jag att 40-50% över detta är väldigt mycket. Går man dessutom ut och sätter på Drive märke så har man ju stukit ut hakan lite extra! Har fler samma problem eller är det bara jag? Skulle gärna höra vad ni andra XC60 ägare ligger på? Jag har ju sämre siffor än vad volvo lovar för både 2.4 D AWD och 5D AWD MY10...känner sig då lite lurad...eller är det så att förbrukningen kommer minska efterhand?
/A
av modetime
XC90_Executive skrev:Prova att sätta farthållaren på typ 70-80 på en jämn och fin väg och kika på momentanförbrukningen.
Tack skall kolla Eco-safe kursen...
Kommer inte ihåg 70-80 men har provat 90 på jämn fin väg, med farthållare och kollat momentanförbrukningen då ligger den på 0,68..då lär det bli svårt att komma ner i 0,5 på landsväg gissar jag :roll:
Hittade även denna länk on EU-körcykeln http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=41 ... d=GR02L311
"Biltidningen Teknikens Värld har tillsammans med motortestföretaget Rototest genomfört tester på 105 bilmodeller med en något ”hårdare” beräkningsmodell än EU:s körcykel. Rototests modell är betydligt mer realistisk. Av de testade modellerna hade 101 en högre förbrukning än EU-cykeln. Som mest skilde det 32 %. I 65 av fallen var skillnaden över 10 %. Självfallet kan inte Konsumentverket själva testa alla bilar i en egen körcykel, men de borde tydligt i sin information ange de stora brister som finns i nuvarande system för att jämföra bilars bränsleförbrukning."

Om XC60 då ligger 40-50% är det väldigt mycket

/A
av menbj0
Hej Anders! Jag håller fullt ut med dig. Det är för mycket. Hoppet måste stå till att förbrukningen sjunker när bilen har gått 1000-1500 mil. Jag vet att Vi Bilägares långtext-XC60 (gamla motorn) fick en markant lägre förbrukning efter drygt 1000 mil.

Har du beräknat förbrukningen manuellt eller är det färddatorns uppgift? Ibland visar faktiskt färddatorn för mycket (men jag tror detta är vanligast på etanol-bilar).

Lycka till. Jag är intresserad av att höra andra med XC60 DRIVe. Är lite sugen själv på en XC60 DRIVe men ett krav är att förbrukningen håller sig på en rimlig nivå.
av menbj0
Hej Anders! Jag håller fullt ut med dig. Det är för mycket. Hoppet måste stå till att förbrukningen sjunker när bilen har gått 1000-1500 mil. Jag vet att Vi Bilägares långtext-XC60 (gamla motorn) fick en markant lägre förbrukning efter drygt 1000 mil.

Har du beräknat förbrukningen manuellt eller är det färddatorns uppgift? Ibland visar faktiskt färddatorn för mycket (men jag tror detta är vanligast på etanol-bilar).

Lycka till. Jag är intresserad av att höra andra med XC60 DRIVe. Är lite sugen själv på en XC60 DRIVe men ett krav är att förbrukningen håller sig på en rimlig nivå.
av modetime
menbj0 skrev:Hej Anders! Jag håller fullt ut med dig. Det är för mycket. Hoppet måste stå till att förbrukningen sjunker när bilen har gått 1000-1500 mil. Jag vet att Vi Bilägares långtext-XC60 (gamla motorn) fick en markant lägre förbrukning efter drygt 1000 mil.

Hej,
Det är färddatorns uppgifter. Men det känns som det stämmer. Det talas ju mycket om att förbrukningen går ner på en disel när en är inkörd.....men det finnas olika uppfattning om det stämmer eller inte. Skall kolla med en kontakt jag har på volvo som kanske kan tala med deras motoringenjörer om det stämmer. täker även ringa säljaren och höra men hade hoppats på lite fler svar först från detta forum ;-//

Någon mer som kör XC60 Drive MY10?
/A
modetime skrev:Tack skall kolla Eco-safe kursen...

Gör det. Iallafall innan så fick man kursen gratis om man köpte en miljöbil. Iofsig klassas ju inte din som en miljöbil, men det är ju iallafall en DRIVe, så det kanske går ändå!

Jag är ganska säker på att förbrukningen kommer sjunka med tiden. Låt den få några fler mil! Mät upp den vid pumpen också. Så du vet exakt förbrukning!
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]