modetime skrev:Körde igår lansväg ca 50 mil och hamnade på 0,77 (bilen har nu gått ca 200 mil).
Har tidigare kört stadtrafik och blandad körning och ligger på 0,9 och 0,88.
Värt att notera är att min gamla V70 2005:a D5 drar ca 0,6 blandad (har gått 14.000 mil), vilket känns mycket bra.... Anders
Låter nog lite högt, men inte speciellt högt. Kikar man på tekniska data så ser ju att XC60 är tung som en finladsfärja och har luftmotståd som en laugårdsvägg om du jämför med din gamla V70 (din nya bil har tex 40% högre luftmotstånd än din gamla, det kostar), det kan inte gå snålt även om man har optimerat motorn.
Min rundresa i europa landade ju på 0.73 l/m med min XC70II, jag har ju AWD i och för sig men du har ju så mycket mera luftmotstånd än mig så det låter ju rätt lika. Även blandat är vi ganska lika i förbrukning. Alla mina kollegor verkar också ha samma förbrukning med mya modellerna.
Jag har rullat 1500 mil nu och det är samma förbrukning fortfarande.
PS, Min förra V70N D5 AWD drog mycket mycket mindre men den är ju så myket mindre, lägre, lättare och halare i aerodynamiken så man kan inte jämföra dessa bilar på något område. DS
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.