Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Precis, man måste trivas med motorn. Ingen idé att åka och reta sig på dieselknatter och vibrationer bara för att spara ett par hundra i bränsle.

Och när högkonjunkturen gå igång kommer dieselpriset skena uppåt. :cry:
Användarvisningsbild
av AndersP
StringerBell skrev:Precis, man måste trivas med motorn. Ingen idé att åka och reta sig på dieselknatter och vibrationer bara för att spara ett par hundra i bränsle.

Och när högkonjunkturen gå igång kommer dieselpriset skena uppåt. :cry:
Varför kommer dieselpriset att SKENA uppåt ?
av Lövet
När efterfrågan stiger (mer transporter) så stiger dieselpriset mer än bensinpriset. Tänk på att dieseln kostade 1kr mer än bensinen så sent som 2008 - trots mycket lägre skatt.
av CalleV70
1500 mil /år blir bensin totalt billigare. Fördel diesel ( jag kört senaste 25000 milen men 4000 mil/år); bränsleåtgång. Nackdel; dyrare inköp, vägskatt.
Totalt bör du tjäna på en bensinare tror jag. Sedan är många dieslar firmabilar /leasing där kalkylen blir lite annorlunda.
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu har jag inte provkört DRIVe i V70 men skulle jag köpa idag så skulle jag satsa på en vanlig 2.4D eller D5.
Min erfarenhet av DRIVe-bilarna är att de gynnar dem som har tjänstbil och får rabatt på förmånsvärdet. I annat fall skulle jag lägga dom få kronorna extra per år i skatt på en riktig motor. XC70 DRIVe är ju inte ens miljöbilsklassad så där ser jag inte ens vitsen med förmånsbeskattningen.
Vad gäller V50 så är prestandan så otroligt mycket sämre och fordonsskatten marginellt lägre i sammanhanget.

Sammanfattningsvis: Volvos vanliga dieslar är riktigt behagliga att köra och jag skulle i dagsläget köpa en sådan före en bensinare, men ingen DRIVe.
Användarvisningsbild
av len
Frågan var väl xc70, diesel eller bensin? Och sett på 1500 mil/år och merpriset för en dieselmotor, så fattar jag att frågan var av ekonomisk karraktär, inte känslomässig.
Oavsett är det en stor bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Brainy skrev:Ja smaken är ju olika. Själv skulle jag inte köpa dieseln för ekonomins skull, så pass bra är dieselrovorna nu. Ska man dessutom dra husvagn eller liknande så...
D5:an är rätt grym, lyckades pressa upp min i 220 km/h i går och det är ju XC70II med AWD och allt så jag tycker den är rätt ok i prestanda. Motorn hörs ju inte ett skvatt heller med nya Piezo och nya ljudisoleringen. Så jag saknar inte bensinvarianten en sekund.
av tunnis
Varför inte en XC70 T6

T6 måste vara Volvos bästa motor någonsin :lol:
Möjligen att V8:an är vassare, men den finns ju inte till XC70.

Att T6 dricker som en svamp för man leva med :roll:
Användarvisningsbild
av Appel
Jag vill minnas att det står i någon annan tråd att diesel skall man ha i grävmaskiner... 8) (i grävskopan om man skall vara noga, men jag tror att jag förstod hur han tänkte!)

Helt rätt tänkt angående värdeminskning kontra bränsleförbrukning, det blir lite som att svälja kameler och sila mygg...

Men jag är väl partisk i frågan då jag själv valde T6 framför diesel!!
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]