Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
consensus skrev:Nu får ni ge er. Det är en dieselvärmare, eldar upp ca en matsked diesel per cykel. Det kan man inte jämföra med vad motorn förbrukar.
Håller jag inte med om alls, bilindustrin lägger lägger en förmögenhet på att reducera utsläppen vid kallstart och tomgång, som tex förhöjd tomgång, elvärmd katalysator osv osv ... till vad nytta om dieselvärmaren vräker ut moln av sot och oförbränd diesel.
Miljöpartist? Silar mygg och sväljer kameler?

Det går inte att sätta avgasrening på en dieselvärmare. Det är som att montera rökgasrening på din gamla ångmaskin. Helt meningslöst. Lika verkningslöst som att förbjuda fritidsbåtägare att kissa i Östersjön när de på andra sidan vräker ut sitt orenade avfall rätt ut i havet.
av AndS
varm bil med motor/kupevärmare:
* mindre utsläpp när bilen startas
* mindre slitage på motor=håller längre och mindre tillverkningsenergi för reservdelar
* min rygg mår bättre av värme = mindre behandling med värme sparar el-energi
Det finns så mycket fördelar :D
av stampe
Men tillbaka till trådstartarens inledande fråga: Dieselvärmaren luktar bränt.

Det gjorde min med vilket jag trodde på "inbränning", men när jag hissade upp bilen för att sätta på vinterdäcken upptäckte jag att plastskyddet (en förlängning på innerskärmen) smält av pga felmontering av denna, alt dieselvärmaren. Så gå ut och titta hur det ser ut strax bakom höger hjulhus fram.

Detta kommer förhoppningsvis att åtgärdas i veckan när nu programvara för dieselvärmaren skall laddas på, inkl. översyn varför direktstartsvalet inte fungerar. Det verkar ha gått troll i dieselvärmarna för MY10... :???:
Användarvisningsbild
av P1800
Hej,

Jag har inte sett någon uppgift på hur mycket ström värmaren tar eller hur mycket diesel per timme. (Jag vill minnas att min 245:a på 80-talet tog 1/2 liter bensin för 1/2 timme uppvärmning och 5 ampere? )

Jag har tillgång till el så jag kan ju använda vilket som men snål som man är så ska det ju vara billigt. Jag betalar 1000kr per år på jobbet för elen så det kan ju vara lönsamt att köra på bränslevärmare istället.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
1000 spänn räcker ju till 90 liter diesel. En uppvärmning bör ju max ta 0.5 liter, så det räcker till 180 starter.

Så många arbetsdagar är det ju nästan på ett år (och vår, sommar, höst behövs den ju inte) så dieselvärmaren bilr mycket billigare. Borde kosta max hälften mot ditt eluttag.

Men kanske bor du i norrbotten där det är -35 grader och värmaren får gå länge, jag tänker på här nere i södern.
av riha
Helt oslagbar funktion med värmaren tillsammans med tiduret.
En bidragande orsak till att skaffa diesel, funktionen är ju svindyrt tillbehör till bensinarna.
Användarvisningsbild
av len
elvärmaren måste vara på längre tid än bränslevärmaren. Oavsett detta så startar bränslevärmaren när det är kallt ute, så på en kall bil går värmaren när motorn går, så den drar bränsle oavsett vad man tycker tills motorn är varm. Därför ska man ha bränslevärmaren på innan man sticker. Dessutom varm kuppe. (och el har du inte på stormarknadens parkering...)
Användarvisningsbild
av AndersP
riha skrev:Helt oslagbar funktion med värmaren tillsammans med tiduret.
En bidragande orsak till att skaffa diesel, funktionen är ju svindyrt tillbehör till bensinarna.
Jag säger bara Fjärrkontrollen, den också och då pratar vi oövervinnligt :-)-)
av CalleV70
svar på förbrukning; normalt 0,4-0,5 l/timme. Är det svinkallt ute och värmaren går, kan det bli 5-10% mer förbrukning (syns ej på färddatorn).
Elektriskt behöver en brännare 35-50 W. Tycker inte det borde påverka batteriet så mycket. Men sedan tillkommer t.ex. bilens egen fläktmotor! Så kanske totalt 100 W?

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]